Vinterns sista rakning

H

Happy

Har lite frågor ang rakning......
Har inte klippt alls hittils iår, OM jag ska klippa, när senast bör jag göra det??
Är det sant att man bör klippa sin häst regelbundet (typ 1 gång/mån) under hela vintern för att inte förstöra sommarpälsen??
Vilken typ av rakning (hur mkt) brukar du/ni raka?
Hur brukar du/ni göra med täcken efter rakningen, mot innan?

Vore kul med många svar, eftersom många tycker olika... :)

Jag brukar raka hästarna efter det arbete som krävs av dom och hur mycket dom svettas...
Jag har hört att man inte bör raka efter nyår.
Pga att sommar pälsen börjar komma då.
Före nyår brukar jag raka efter behov..Det märks ju på hästen om det börjar bli för varmt för den att arbeta tex.Jag brukar täcka mina hästar extra efter rakning..Dom får ha inne täcke och så vidare..

Rakar lillponnyn ca 2ggr/vinter för att hon blir genomsvettig när hon rids. Tar bara där hon svettas mest dvs bogen och halsen + under magen. Ska snart raka för andra gången och då ska vi även ta bakbenen + lite mer uppåt sidorna. Eftersom hon inte klipps så mycket har vi inte mer täcke än vanligt. Dock går hon alltid med regntäcke om det är risk för regn för annars torkar hon inte på hela natten. :(

Har hört mycket om attt man inte ska raka för sent och absolut inte efter de har börjat fälla. Men har själv aldrig märkt någon förstörd sommarpäls men det kanske beror på hur tjock päls hästen har i vanliga fall. lillponnyn skulle vi nämligen kunna raka mitt i sommaren... medan mitt varmblod troligtvis skulle se hemsk ut om jag klippte honom i mars-april... Så det beror nog mycket på vad det är för häst...

Ska till och klippa min pålle idag. Har hört att man inte bör klippa senare än mitte på februari.
Ska klippa hals, bog och mage. Då behövs inte så mkt täcken, även om de behövs lite extra.

Min medis ska klippas på onsdag. Varken jag eller ägaren är så där jättehaja på att klippa hästar tyvärr. Vet ni om det finns någon hemsida med "mönster" eller tips? Han ska inte helklippas (om vi inte slinter! ;)).

Det är så att jag har en shettis men jättemkt vinterpäls. Vi ska iväg och träna körning 21-22, i ridhus och jag funderar på om jag ska raka henne. Men annars kör vi ju bara ute och då blir hon ju inte svettig. Jag vill ju inte förstöra sommarpälsen just för att hon behöver vara rakad en helg. Och då måste jag även köpa en riktigt ordentlig klippmaskin som kan klarar av den pälsen :crazy:.. Men men, hon får väl vara svettig en helg då.. Eller nåt.. :confused:

brukar finnas mönster i olika hästböcker. men det är inte svårt, om ni vill lämna t.ex ryggen oklippt, så kan ni ta en krita och rita upp mönstret på hästen.

Jag tycker att man ej bör raka efter nyår då hästens börjar förbereda inför varmare tider, samt att då blir det så fult också. Hästen blir mycket mera grå än om man rakar på hösten.

Sedan kan jag även tycka att det inte är schysst att raka under den kallaste tiden, utan då är det bättre att raka innan jul så hinner lite växa ut innan februari som är kallast här iaf.,

jag vet att förförra året rakade en del sina shettisar i april förförra året, och deras sommarpäls blev ändå jättefin.

Men hon har ju inte börjat tappat sin päls än och jag behöver ju inte raka henne helt.. Men det får bli efter den sjunde i vilket fall för då är det vinterutställning..

Liknande trådar

Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
18 118
Senast: Barbabelle
·
Tjatter På allmän begäran kommer här årets upplaga av Secret Easterbunny Ni som varit med i Secret Santa eller Secret Easterbunny tidigare vet...
26 27 28
Svar
555
· Visningar
25 612
Senast: zassoo
·
Kropp & Själ Jag har en närstående som funnits i mitt liv sen jag föddes. Personen har alltid varit så galet intelligent och aldrig glömt eller...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 489
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka