Jag plockar upp tråden efter att precis ha besökt mina föräldrar där jag minst sagt blev överrumplad av min pappas hälsa. I stor utsträckning upplever jag samma sak som
@tuaphua angående glömska och upprepning.
Det jag dock har reagerat mest på är min pappas oro över en granne (som är 89 år) som har förlorat sin fru för tre månader sedan. Grannen är självklart förkrossad och upplever stor sorg efter att ha förlorat sin livskamrat sedan 60 år. Men min pappa verkar inte kunna hantera grannens sorg och se det som ett normalt uttryck för sorg. Jag skulle säga att min pappa i princip är oförmögen att kunna hantera det faktum att grannen sörjer. Han - min pappa alltså - sitter helt innesluten i sig själv och vaggar fram och tillbaka och utropar att det är så hemskt och så fruktansvärt. Vid ett tillfälle råkade jag nämna ordet ”död” i samband med grannens frus död varpå han ropade ”nej, nej, jag vill inte höra!”.
Det är hjärtekrossande och det känns inte normalt. En fundering som jag har är att min pappa förlorade synen för ett antal år sedan och är efter det helt beroende av min mamma. Kan det kanske vara en oro över att han själv ska hamna i situationen att bli helt lämnad åt sitt öde om min mamma skulle dö? Dvs. att han tänker in grannens situation och överför den på sig själv.
Först tänkte jag demens när jag märkte av förvirringen och ångesten, men kan det kanske ”bara” vara ångest? Ni som har erfarenhet av åldrande och ångest och demens hos äldre -hur skulle ni tolka situationen. Hur kan jag stötta? I morse verkade han mer klar och redig, så det verkar gå upp och ned.