Vintern kan vara riktigt skoj!

Jadzia

Trådstartare
Igår var jag och hundarna ute i det vackra vintervädret och tränade och här kommer ett gäng bilder från träningen. Det är Tasse som gör ett uppletande.

Ska vi börja snart?
Men kom igen då, trögmatte!
Hittade föremålet, men har nog ingen lust att komma in och lämna av det.
Jaja, jag kommer väl då
Dax att hämta nästa
Efter en sådan kraftansträngning måste man rulla sig lite...
....och gnaga lite på favoritbollen
Va, är vi redan klara?

Han är frän att jobba med, den lille Tasse. Man vet aldrig om han har lust att göra det man ber om.

Vilken härlig Rottis, vacker och med ett stort fint huvud :).... så som det ska vara på en riktig Rottis. Har själv en Rottis hane på 6½ månad, han älskar också snön. Leta saker tillhör favorit grenarna :love:. Kul att se vilken arbetsvilja Rottisar har och hur fort de lär sig saker. :)

pst hur lär man hunden uppletande? vilka föremål använder man lämpligast (favvoleksaker eller riktiga apporter)?

Ja, det var ju en bra fråga. Jag vet knappt själv.

Såhär gjorde jag då jag lärde in uppletande med Tasse. Tasse hade från början ett svagt föremålsintresse och en förutsättning för att ens kunna börja med uppletande var att få upp detta intresse. Därför började jag med att använda hans absoluta favoritleksak och hade en medhjälpare.
Jag höll Tasse i halsbandet medan medhjälparen skuttade iväg några meter och viftade lekfullt med leksaken. Därefter släppte hon den, blev tyst och tråkig och återvände till mig. Då släppte jag Tasses halsband samtidigt som jag sa leta, väntade till han tog upp leksaken och började då röra mig bakåt. Rörelsen bakåt syftade till att få hunden att komma till mig och se till så han inte lade sig med leksaken eller sprang iväg med den. Tasse gillar nämligen att lägga sig och tugga på de grejer han får tag i. Då han kom till mig fick han mycket beröm och så bytte jag grejen mot godis.

Detta höll jag på med någon månad till intresset verkade stort nog och då började jag lägga ut saken utan att någon lekte med den först. Jag gick bara rätt ut, släppte den och gick tillbaka igen. Även här väntade jag til hunden hittat saken och rörde mig då bakåt. Jag använde mig inte av något hitkommando utan tjoade bara runt och var skoj. Ett hitkommando skulle nämligen innebära korrigering om han struntade i det och det kunde minska hans intresse för att gå ut och hämta saken. Allt skulle vara så enkelt och okomplicerat som möjligt.

När jag pysslat med detta någon månad till var han riktigt intresserad av grejerna. Det började bli roligt att gå ut och hämta dem och nu lade jag in kommandot fot. I det läget kom han självmant in med sakerna och då han var framför mig kommenderade jag fot och han fick avlämna föremålet vid sidan. Fortfarande var själv letandet väldigt enkelt. Jag lade ut saken på tio-tjugo meters avstånd med honom tittandes på.

I dagsläget lägger jag ut en eller två saker på tio till fyrtio meters avstånd och när jag lägger ut dem duttar jag i marken lite här och där. Han ser fortfarande när jag går ut och lägger sakerna, men blir lite lurad av mitt duttande. Han vet ju inte var jag släpper saken. Då jag lägger grejerna sitter han ensam och väntar till jag kommer tillbaka. Ska man göra så krävs det en säkert sitt- och stanna kvar-kommando.
Jag skickar honom sedan med kommandot leta och står sedan still och väntar till han kommer in och sätter sig vid sidan. Fortfarande får jag hjälpa honom lite med fotkommando och glada tillrop på tillbakavägen, men det krävs inte så mycket längre.

Varför jag lägger så stor vikt vid själva utförandet ch mindre vid själva letande är därför att jag vet att Tasse kan vinda in föremål. Det har han inga problem med utan han söker metodiskt av ett område och flänger inte iväg långt från stället där sakerna ligger. Det som brister för honom är motivationen för att leta och motivationen för att komma tillbaka och lämna saken till mig. Jag kommer därför att tjata detta ut-hämta-in ett bra tag innan själva letandet blir svårare. Samtidigt kan jag öva upp hans uthållighet lite långsamt. Blir det för svårt för snabbt lägger han av helt. Det hjälper om han är helt säker på hur ett moment ska utföras. Då slipper han fundera på vad han ska göra och kan lägga all energi på att göra det.

Jag gillar att ordna till utförandet att uppletandet först och börja med själva letandet sen. De flesta hundar kan leta och vet hur man använder näsan till att vinda. Det de inte vet är vad de ska göra då de hittat föremålet eller ens varför de ska bemöda sig med att leta. En föremålsintresserad hund letar gärna helt av sig självt utan annan motivation och behöver inte det första steget i träningen som Tasse gjorde, men de behöver läras var de ska göra av det de hittar. Evita har bra föremålsintresse jämfört med Tasse, men tränas på samma sätt med undantag av det första steget. Att öka hennes intresse för föremålet var ju inte nödvändigt.

Synretning kan dock vara lurigt om man har en hund som tenderar att slå av näsan och gå enbart på synen. Då kan man istället lägga ut föremålet så hunden ser det, gå iväg en stund så att hunden inte kommer ihåg exakt vart föremålet ligger och sedan återvända och skicka hunden. Det brukar vara tillräckligt enkelt för att behålla motivationen, men omöjliggör att hunden ska kunna arbeta enbart med hjälp av synen.

Vilket föremål du använder spelar inte så stor roll. En handske, boll eller trasa fungerar bra. Undvik metall och föremål av hårt gummi, exempelvis hockeypuck. De har svårt ta åt sig vittring. Gamla föremål är bättre än helt nya. Föremålen måste ju lukta människa. Jag använder en väl använd mjukgummiboll och ett par gamla handskar.

oj, det var verkligen ett urförligt svar! :bow:. det är labben jag tänkte aktivera på detta sätt, och han har ju ett naturligt föremålsintresse (hämta och lämna finns alltså redan). stanna och sitta kvar är också en grej vi tränar myyyycket på, så det kan han. grejen är bara att vi kört nån liknande grej med bollen i hundrastgården och då märker jag att han gärna letar efter vad jag har gått för att hämta bollen (han får sitta bakom en buske så att han inte ser). är det meningen? för ibland kutar han bara runt runt (speciellt om jag slängt iväg bollen en liten bit) och verkar ha svårt för att ta det lugnt och koncentrera sig. hur gör jag då? han blir lätt överambitiös och då kan det slå över till stressad = inte kul för någon av oss. men gör jag det för lätt blir han uttråkad hur fort som helst och börjar titta på annat istället :crazy:

grejen är bara att vi kört nån liknande grej med bollen i hundrastgården och då märker jag att han gärna letar efter vad jag har gått för att hämta bollen (han får sitta bakom en buske så att han inte ser). är det meningen?

Det här fattade jag inte riktigt?

När det gäller hundens springande runt i cirklar så låter det som att hunden har låst sig i ett stressigt beteende och att näsan är avslagen. Det händer rätt ofta på hundar som är angelägna att vara till lags, har hög grundstressnivå eller inte vet riktigt vad de ska göra. Jag skulle backa lite och göra det lättare för hunden. Lägg inte bollen så långt bort och låt hundens se när du lägger ut den, men för att inte göra det för lätt kan du dutta i marken lite här och där. Kruxet är ju att det ska vara tillräckligt svårt för att hundens ska tycka att det är roligt, men lätt nog för att den ska klara det.

Märker du att hunden bara springer och har slagit av näsan, så ta in hunden och gör om med en lättare svårighetsgrad. Inget skäll eller något utan bara kalla in hunden.

jag menade att han spårar mina fotsteg och inte letar efter bollens lukt.

när han springer runt runt brukar jag ta in honom och gå så sakteliga mot bollen så att han "själv" hittar den och får känns sig duktig. efteråt leker vi med den som vanligt. låter det rätt? men nästa gång ska jag prova "duttgrejen".

Om han spårar så skulle jag valla en ruta. Märk upp en ruta i skogen med snitslar. Det brukar räcka med en i varje hörn. Gå sedan kors och tvärs i den rutan så att dina spår hamnar överallt. Därefter lägger du ut föremålen.
Detta gör att han inte kan spåra eftersom dina spår finns precis överallt. Näsan borde då komma upp och han han börja vinda.

Du kan också göra så att du går rakt ut och lägger föremålet, men skickar hunden från sidan.
upplet.jpg

Tänk på vinden. Föremålen ska ligga i motvind. Det gör det lätatre för hunden.

skog hahaha :rofl:. jadzia, jag bor i skåne, mitt på lundaslätten. här finns ingen skog. men till sommaren kommer vi åka upp till småland på helgerna och där finns det lite mer träd :)

bra bilder föressten :bow:

Äsch, du behöver ju inte at skog så bokstavligt. Ett fält funkar lika bra. Stick ner ett par pinnar i backen så vet du vart rutan är.

yes sir! skall bli! man får modifiera de flesta hundtränarråd en aning när man inte har nån skog så vi börjar bli ganska bra på det. nackdelen är att inget hindrar vinden som blåser konstant.

Vind är bra för uppletande. Det är ju vinden som ska föra vittringen till hunden och är det helt vindstilla blir det svårare. Tvärtom från spår alltså där vind mest är till besvär.

bra! då har vi nåt att göra de dagar det är skitväder. hur länge ska man låta rutan vara innan man skickar iväg hunden?

Tja, vi brukar hämta den hunden som ska gå direkt när vi gjort klart rutan. Någon liggetid brukar vi inte ha direkt.

en sak till. är det lämpligt att man kör uppletandeträning paralellt med spårträning, eller kan det ena fördärva för det andra?

Jag kör spår parallellt med uppletandet. För mig krånglar det inte till något eftersom det är två så olika aktiviteter.

Liknande trådar

Övr. Hund Han somnade in i förrgår bara, min älskade älskade Beauceron Reeko. Han skulle precis fylla 13, hade problem med jättesvag bakkärra...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
12 346
Senast: Kakis
·
Övr. Hund Skulle vara kul att bolla lite/få lite input! När min numera unghund var valp började vi leka med en del sök/uppletande här hemma i...
Svar
3
· Visningar
760
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 373
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Lite inspirerad av tråden ang brukshundsägare och frågan vad hundarna gör "resten av tiden" blev jag lite nyfiken på hur allas dagar ser...
2
Svar
35
· Visningar
6 489

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka