Vinterföräldrar 2016/17

90% av graviditeten klar, 28 dagar till bf idag.
Magen är J Ä T T E S T O R !

Det gör ont längst ner i magen, antagligen nån som borrar ner sig där :crazy:
Igår fick mina grannar en pojk :love: man längtar ju inte direkt mer då!

Idag ska jag till stan och gå på Freja, på vägen ska sonen lämpas av på nya dagis (gamla lades ner) det tycker han är mycket spännande! Tänkte passa på att handla lite snacks och dryck till BB-väskan när jag ändå är i stan. Det som fattas helt enkelt. Sen insåg jag igår att jag måste köpa massa nya strumpor åt barnet, hittade ETT par igår när jag skulle försöka packa till ombyteslådan på dagis OCH farmorväskan som ska med dit när vi åker på förlossningen :D ett par strumpor kommer man inte så långt med, allra helst inte när i princip alla kläder i hela huset för en gångs skull är rena? Kan inte ens skylla på att dom nog ligger i nån smutstvätt :laugh:
Dessutom har han vuxit ur nästan alla sina byxor så måste köpa byxor oxå, vi har nåt som heter Shoppis i stan, ska in där och kika efter billiga byxor :up:

Och i övrigt så snöar det ganska mycket här just nu, och är -9 grader ute. Mysigt men kallt :love:

90% av graviditeten klar, 28 dagar till bf idag.
Magen är J Ä T T E S T O R !

Det gör ont längst ner i magen, antagligen nån som borrar ner sig där :crazy:
Igår fick mina grannar en pojk :love: man längtar ju inte direkt mer då!

Idag ska jag till stan och gå på Freja, på vägen ska sonen lämpas av på nya dagis (gamla lades ner) det tycker han är mycket spännande! Tänkte passa på att handla lite snacks och dryck till BB-väskan när jag ändå är i stan. Det som fattas helt enkelt. Sen insåg jag igår att jag måste köpa massa nya strumpor åt barnet, hittade ETT par igår när jag skulle försöka packa till ombyteslådan på dagis OCH farmorväskan som ska med dit när vi åker på förlossningen :D ett par strumpor kommer man inte så långt med, allra helst inte när i princip alla kläder i hela huset för en gångs skull är rena? Kan inte ens skylla på att dom nog ligger i nån smutstvätt :laugh:
Dessutom har han vuxit ur nästan alla sina byxor så måste köpa byxor oxå, vi har nåt som heter Shoppis i stan, ska in där och kika efter billiga byxor :up:

Och i övrigt så snöar det ganska mycket här just nu, och är -9 grader ute. Mysigt men kallt :love:
Kul att kompisen fått, jag förstår verkligen känslan. Min ena vän fick i början av oktober och en annan fick förra veckan så nu börjar vi längta väldigt mycket efter bebis här hemma.
Du har redan packat BB-väskan? Då bör ju jag också göra det, vi ska ju nästan in samtidigt! :nailbiting:

Som förstagångare måste jag också fråga: Hur många sockar bör man ha hemma för absolut första tiden? :D
Vi har något par från när jag var liten hemma + några sparkdräkter från mig och min bror.
Vi har varit och införskaffat någon tröja, några tights samt beställt några pyjamasar för första veckan i princip. Tänkte att bebis mest kommer ligga i blöja och under filt nattetid så kläder känns spontant mer som en dag-grej alldeles i början då vi har en varm lägenhet.

Vi har också runt -7 till -10 men bara några millimeter snö. :( All snö föll på min svärfars hus 13 mil längre söderut, han fick 80 cm på en dag. :rofl:
Jag tröstar mig med att det kanske blir bra isar i år för barnvagnspromenader i alla fall.

Återbesök hos bm idag. Min ordinarie var sjuk så fick en vikarie. En tant från Tyskland. Ni förstår jargongen. Aaaaallt är normalt när man är gravid. Jag hade i alla fall inte protein i urinen längre så det var ju skönt. Längtar tills min vanliga är tillbaka.

Jag tycker nästan lite synd om dem när de hickar, de håller ju på hur länge som helst! Jag brukar bli irriterad efter några få hick när jag själv har hicka, stackaren i min mage kan ju hålla på flera minuter. :laugh:

En sån där svag/diffus puls får jag också mest i nedre magen men ibland har jag haft puls där magen sluter an till revbenen också. Tror det bara är att livmodern är så mycket tunnare nu än vanligt så när den sträcker på sig eller drar ihop sig lokalt så kommer pulskänslan.

Hur har det gått med att hitta ett stödbälte för dig? Minns att du letade efter ett sådant tidigare.

Jag fick ett bälte av sjukgymnasten som funkar när jag står och går...tills den rullar ihop sig i överkanten, som ska agera som stöd för magen...
...så jag har gett upp att hitta nåt bättre. Finns inget som passar hängmagen. Har provat olika varianter i butiken och de är antingen för lite stöd i eller så rullar de ihop sig.

:(

Har på mig bältet i stallet eller på hockeyn. Funkar inte när jag ska sitta ner, alls, så jag har inte på mig den hemma. Kanske borde egentligen, men det funkar helt enkelt inte.
Funderar på när jag nått gränsen för att ta till TENS. Är i a f inte långt ifrån nu. Får svinont av allt.

@cute_beast förra gången satte det igång spontant i v 37+4 så jag är ute i god tid därför :D drömma kan man ju alltid, kanske får jag en planerad igångsättning också. Men det lär väl sluta med 3 veckor över tiden med min typiska tur :wtf:

Hur mkt strumpor man behöver har jag ingen koll på, det beror kanske på hur ofta man vill tvätta och har många byxor/dresser man har med fot? Hade säkert 50 par strumpor förra gången men det enda som blev av det egentligen var att jag inte behövde tvätta strumpor så ofta :D

Här kommer listan igen :D

December:
6/12 - Karolajna, andra barnet, flicka
7/12 - cute_beast, första barnet
13/12 - LillaMy84, tredje barnet
15/12 - Solvind, andra barnet
17/12 - et_flickan, första barnet

Januari:
16/1 - *gotlandsrusset*, andra barnet, flicka.
16/1 - supersonic 28 år, andra barnet
18/1 - trixan, första barnet, pojke
20/1 - MEJ84, första barnet
20/1 - malumbub, första barnet
25/1 - Atiksa, första barnet
28/1 - Lady_A 31 år, första barnet, tjej

Februari:
5/2 - Safir, första barnet
9/2 - amk, första barnet
10/2 - megin, första barnet
12/2 - Halali, första barnet
22/2 - Hera_ 30 år, första barnet
?/2 - Ariane, andra barnet
24 /2 - Pilo, andra barnet, RUL tror en lillasyster
26/2 - Glittra, andra barne
28/2 - Chardonnay, första barnet RUL sa tjej

Haha bra där :up::)

Nää, du är före. :D
(Hade ju 17/1 som första uppskattade datum, men det visste jag skulle ändras på eftersom mina menscykler inte följer standardmodellen.)

Okey, men man vet aldrig med dessa barn. Kanske ändras listan helt sen när bebisarna bestämmer för att världen utanför verkar mer spännande än den i magen :love:

Jag fick ett bälte av sjukgymnasten som funkar när jag står och går...tills den rullar ihop sig i överkanten, som ska agera som stöd för magen...
...så jag har gett upp att hitta nåt bättre. Finns inget som passar hängmagen. Har provat olika varianter i butiken och de är antingen för lite stöd i eller så rullar de ihop sig.

:(

Har på mig bältet i stallet eller på hockeyn. Funkar inte när jag ska sitta ner, alls, så jag har inte på mig den hemma. Kanske borde egentligen, men det funkar helt enkelt inte.
Funderar på när jag nått gränsen för att ta till TENS. Är i a f inte långt ifrån nu. Får svinont av allt.
F-n vad trist med bältet. :down:
Kan du hyra TENS vid din VC eller sjukhus?
Det är ju inte skadligt att använda den redan nu, i värsta fall blir du trött i musklerna av impulserna om du använder den mycket (om jag har förstått dess funktion korrekt). Jag menar, om du får lindrig lite då och då under dagen/veckan så kan du slappna av bättre de andra dagarna och inte bli lika trött i kroppen som då hinner vila lite. Spänning göder ju mer spänning i kroppen.

@cute_beast förra gången satte det igång spontant i v 37+4 så jag är ute i god tid därför :D drömma kan man ju alltid, kanske får jag en planerad igångsättning också. Men det lär väl sluta med 3 veckor över tiden med min typiska tur :wtf:

Hur mkt strumpor man behöver har jag ingen koll på, det beror kanske på hur ofta man vill tvätta och har många byxor/dresser man har med fot? Hade säkert 50 par strumpor förra gången men det enda som blev av det egentligen var att jag inte behövde tvätta strumpor så ofta :D

Jag använde nog bara 2-3 par strumpor tyckte aldrig att de blev smutsiga. Nu däremot har vi nog 20 par strumpor minst och ändå är det alltid minst 10 som inte har någon partner :rofl:

F-n vad trist med bältet. :down:
Kan du hyra TENS vid din VC eller sjukhus?
Det är ju inte skadligt att använda den redan nu, i värsta fall blir du trött i musklerna av impulserna om du använder den mycket (om jag har förstått dess funktion korrekt). Jag menar, om du får lindrig lite då och då under dagen/veckan så kan du slappna av bättre de andra dagarna och inte bli lika trött i kroppen som då hinner vila lite. Spänning göder ju mer spänning i kroppen.

Jag vet inte om jag kan få ta med den hem, men hoppas det, för jag "får" ju inte använda mina värmeliniment eller spikmattan längre. :cry::cry::cry:
Finns inget badkar här heller och bastun på badhuset orkar jag inte med längre...så alternativen till avslappningshjälp är få...
Akupunktur vore perfekt, men har inte hittat nåt bra alternativ på hemmaplan.

@*Gotlandsrusset* @Karolajna
Tack för strumptankar! Då överlever vi säkert med vårt minimala lager precis i början, såg att några av pyjamasarna hade fot så det går nog bra.
Blir det akut sock-brist så har jag något att skicka iväg min mor att inhandla, det är första barnbarnet och hon är lite uppe i varv. ;) Så hon skulle nog bli överlycklig om hon skulle få veta att 15 par sockar behövde inhandlas och vi ids inte gå på stan.

Jag vet inte om jag kan få ta med den hem, men hoppas det, för jag "får" ju inte använda mina värmeliniment eller spikmattan längre. :cry::cry::cry:
Finns inget badkar här heller och bastun på badhuset orkar jag inte med längre...så alternativen till avslappningshjälp är få...
Akupunktur vore perfekt, men har inte hittat nåt bra alternativ på hemmaplan.

När jag googlade nu så fanns det faktiskt att köpa TENS-apparater lite varstans som CO och några internetbutiker, kanske kan vara något om det finns plats i budgeten? Jag spånar bara lite, men om du har ont i fogarna nu så kanske du kommer vilja ha lite fortsatt behandling även när bebisen kommit+ Svårt att veta, men bästa vore ju om du hade möjlighet att hyra.

Jag längtar också till mitt liniment och min spikmatta de dagar svanken låser sig, nu börjar magen vara så stor så det börjar faktiskt vara svårt att yoga vilket varit min lösning för min rygg. :( Jag får stå helt utanför mattan när jag står över kortsidan och klämmer magen när jag lägger händerna i backen även med ordentligt böjda knän.
Känner mig som en Bajkalsäl vid det här laget. Men ändå lite på ett bra sätt.

@*Gotlandsrusset* @Karolajna
Tack för strumptankar! Då överlever vi säkert med vårt minimala lager precis i början, såg att några av pyjamasarna hade fot så det går nog bra.
Blir det akut sock-brist så har jag något att skicka iväg min mor att inhandla, det är första barnbarnet och hon är lite uppe i varv. ;) Så hon skulle nog bli överlycklig om hon skulle få veta att 15 par sockar behövde inhandlas och vi ids inte gå på stan.

Här är det barnbarn nummer 2 på båda sidor. Men även med första fick man då så vackert gå på stan själv :rofl: speciellt momma tycker ju det är väldigt kul med barnbarn men hon är typ übersvår att få ut på stan :angel:

När jag googlade nu så fanns det faktiskt att köpa TENS-apparater lite varstans som CO och några internetbutiker, kanske kan vara något om det finns plats i budgeten? Jag spånar bara lite, men om du har ont i fogarna nu så kanske du kommer vilja ha lite fortsatt behandling även när bebisen kommit+ Svårt att veta, men bästa vore ju om du hade möjlighet att hyra.

Jag är med i dina tankar. Jag är bara lite seg i agerandet efter alla år av envist ihopbitande och blindt springande mot smärtor, stress och vägg...
Och ja, får jag inte hyra så kommer vi köpa en. För nån hjälp måste jag ha nu. Har fått ändra besöksfrekvensen hos kiropraktorn från var fjärde-femte vecka till varannan, eftersom kroppen börjat spänna sig igen. (Var på g att förlänga perioderna...)

Jag längtar också till mitt liniment och min spikmatta de dagar svanken låser sig, nu börjar magen vara så stor så det börjar faktiskt vara svårt att yoga vilket varit min lösning för min rygg. :( Jag får stå helt utanför mattan när jag står över kortsidan och klämmer magen när jag lägger händerna i backen även med ordentligt böjda knän.
Känner mig som en Bajkalsäl vid det här laget. Men ändå lite på ett bra sätt.

Det är ju av en bra anledning som magen vuxit. :heart Och snart är den ute. :banana:

Liknande trådar

Gravid - 1år Då har vi nått 2003 inlägg i första vinterföräldrartråden så gör jag en ny :) December: 6/12 - Karolajna, andra barnet, flicka 7/12 -...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
89 021
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar