Vinterföräldrar 2016/17

Alltså det här med sammandragningar...kan det vara samma sak som underlivssmärtor, att det liksom drar i underlivet?

:o

Jag har ont lite här och var, senast idag nåt som kändes som mensvärk. Men allt är lite diffust, eftersom jag har foglossningar i alla möjliga fogar och ont i trötta ryggmuskler och allmän trötthet i musklerna i ben, armar, rygg...ja, överallt. Så jag har svårt att urskilja vad som är vad.

Hmm jag pratade med en av eleverna på ridskolan där jag jobbar, en dam som är BM. Hon sa att sammandragningar kan göra ont, överallt när jag googlat så står det typ att det inte ska göra ont men jag har uppenbarligen haft några ganska smärtsamma sammandragningar. På mig gjorde det ont typ vid övre musområdet/nedre magen. Men bara hänt några gånger som tur är och hon lugnade mig med att det var ok så länge det inte kom för ofta! Det sa hon till mig i v20, har man kommit mkt längre är det kanske mera "normalt"!

Läkaren jag träffade i förra veckan sa också att sammandragningar kan göra ont och att jag inte skulle oroa mig om det inte var väldigt smärtsamt eller regelbundet. Hon sa även att jag skulle se det som ett tecken på att jag måste vila. Förresten så ville läkaren kalla typ allt för förvärkar, vilket jag tyckte lät läskigt och inte ville prata om :angel:

@malumbub om du är osäker på vad som är vad så kanske det känns tryggt att ringa BM och få hjälp att reda i det? Jag känner mig tryggare efter att ha pratat med både BM och läkare om sammandragningar, förvärkar, foglossning o.s.v.

Läkaren jag träffade i förra veckan sa också att sammandragningar kan göra ont och att jag inte skulle oroa mig om det inte var väldigt smärtsamt eller regelbundet. Hon sa även att jag skulle se det som ett tecken på att jag måste vila. Förresten så ville läkaren kalla typ allt för förvärkar, vilket jag tyckte lät läskigt och inte ville prata om :angel:

@malumbub om du är osäker på vad som är vad så kanske det känns tryggt att ringa BM och få hjälp att reda i det? Jag känner mig tryggare efter att ha pratat med både BM och läkare om sammandragningar, förvärkar, foglossning o.s.v.

Ska till BM på tisdag för V29-koll. Tänkte ta upp bland annat det då. Hon vet dessutom inte att jag är sjukskriven för stress, att hjärtklappningen blivit värre m m. Tänkte även be henne kolla järnvärden och sköldkörteln igen. Tycker det är dags igen.

För övrigt vägde jag idag, på eftermiddagen, ca 2 kg mer, än vad jag gjorde på morgonen i början av veckan. Förhoppningsvis var det bara en massa sammanträffanden...

Jag hade bett om sjukskrivning. Jag kände precis som du innan jag tog kontakt med läkaren. Kände mig mest i vägen på jobbet och hade ingen ork/energi alls över till sonen. Jag gick hem i rätt tid, hade jag fortsatt jobba hade fogsmärtan varit ännu värre och sonen hade inte haft en mänsklig mamma.

Det är inte kul att vara hemma men ingen tackar en för att man kämpar på och har ont ❤️:(

Tack för alla era svar! Också @Chardonnay och @malumbub. Jag har tack och lov i år så goa och omtänksamma kollegor, därför det känns så tråkigt att gå ner i tid med. Vill nog prova det först. Se hur det går och ta det därifrån.

Nu trycker det hårt nedåt varje dag. Bökande är fortfarande väldigt starkt, dock är de explosiva sparkarna nästan helt utbytta mot knådande av rumpa eller fötter.
Tror jag har börjat få förvärkar/sammandragningar också. Ibland molar dem ibland inte, men det känns alltid bättre om jag andas kontrollerat tills de släpper.

Sist tyckte BM att fostret var vänt nedåt med fötterna åt höger, hittills har jag inte känt några fötter försöka ta sig ut genom huden på vänster sida så förhoppningsvis pekar fortfarande huvudet nedåt. Ska mäta magen på onsdag och hoppas att bönan då börjat fixera sig.
Det är min enda noja: att den flippar sig till sätesläge. Min mor var tvungen göra kejsarsnitt med min storebror på grund av att han inte ville vända sig och mig fick de vända tillbaka 3 veckor innan förlossningen då jag legat nedåt men sen snurrade runt iallafall. Jag vill helst ha en vaginal förlossning om det går, så hoppas (peppar peppar) att ilandet och trycket i bäckenbotten är ett huvud och inte ett par fötter.

Hoppas på att kunna få en läkartid genom BM imorn. Vore så väääldigt skönt att slippa jaga Närhälsan...

Och jag känner till 99% att jag inte ska jobba mer. Jag vill dit och avsluta, men jag orkar inte mer än så. Så här tydligt har jag aldrig känt så förut. (Däremot vore det skönt ekonomiskt sett att orka jobba över storhelgerna, men det krävs typ mirakel för det.)

Hoppas på att kunna få en läkartid genom BM imorn. Vore så väääldigt skönt att slippa jaga Närhälsan...

Och jag känner till 99% att jag inte ska jobba mer. Jag vill dit och avsluta, men jag orkar inte mer än så. Så här tydligt har jag aldrig känt så förut. (Däremot vore det skönt ekonomiskt sett att orka jobba över storhelgerna, men det krävs typ mirakel för det.)

Ta det lugnt istället, fokusera på bebis och må bra! Jobbet kan du ta sen:heart
(Jag anser mej ha rätten att hoppa in i alla gravidtrådar som jag vill:cool:)

Nu trycker det hårt nedåt varje dag. Bökande är fortfarande väldigt starkt, dock är de explosiva sparkarna nästan helt utbytta mot knådande av rumpa eller fötter.
Tror jag har börjat få förvärkar/sammandragningar också. Ibland molar dem ibland inte, men det känns alltid bättre om jag andas kontrollerat tills de släpper.

Sist tyckte BM att fostret var vänt nedåt med fötterna åt höger, hittills har jag inte känt några fötter försöka ta sig ut genom huden på vänster sida så förhoppningsvis pekar fortfarande huvudet nedåt. Ska mäta magen på onsdag och hoppas att bönan då börjat fixera sig.
Det är min enda noja: att den flippar sig till sätesläge. Min mor var tvungen göra kejsarsnitt med min storebror på grund av att han inte ville vända sig och mig fick de vända tillbaka 3 veckor innan förlossningen då jag legat nedåt men sen snurrade runt iallafall. Jag vill helst ha en vaginal förlossning om det går, så hoppas (peppar peppar) att ilandet och trycket i bäckenbotten är ett huvud och inte ett par fötter.

Hur långt har du kvar?

Trycker neråt hos mig oxå ibland. Börjar kännas riktigt tungt emellanåt. Har även börjat typ pulsera i nedre magen, typ i kanten mot bäckenkanten... Undrar om det kanske kan vara hicka det också?

Ta det lugnt istället, fokusera på bebis och må bra! Jobbet kan du ta sen:heart
(Jag anser mej ha rätten att hoppa in i alla gravidtrådar som jag vill:cool:)

Ja, men det har du all rätt till! (Jag med!)
Jo, jag har ju lyckats vända det mentala och sluta stressa över jobbet. Jag vill dit och säga hej då och hämta mina grejer. Sen kommer jag antagligen inte gå tillbaka dit någonsin mer igen (ännu mer omorganisationer).

Hur långt har du kvar?

Trycker neråt hos mig oxå ibland. Börjar kännas riktigt tungt emellanåt. Har även börjat typ pulsera i nedre magen, typ i kanten mot bäckenkanten... Undrar om det kanske kan vara hicka det också?

Jag har gått klart 36 veckor på torsdag, så nu är det slutspurten. Hur många veckor hade du gått?
Hickan jag känner brukar vara ganska våldsam, man ser att magen guppar eller så känner jag hur den slår sig i bäckenet. Men i början kändes det pulserande för mig.
Nu känns det mer pulserande när jag har en förvärk.

Blev så ledsen ikväll. Vi har precis hämtat vår barnvagn som vi är väldigt glada över. Så var vi på middag hos svärföräldrarna.

Sambons syrra frågor då vad vi köpt för någon och vi svarar. Då tittar hon på oss och ba "ni kommer köpa en annan". Jaha liksom? Jag satt mest tyst för jag ville inte ta diskussionen men sambon försökte lite med att den passar våra behov och så. Så kom vi in på bärselar och vi sa vilket märke och hon bara "den kan ni lämna tillbaka". Jag tog åt mig väldigt mycket. Vi är ju liksom glada för våra saker och så får man de svaren. Som att man köpt ny tröja och nån säger att du får köpa en annan.

Jättetråkigt att folk inte kan glädjas. Brukar de kommentera val av bil? Boende? "Äh det kommer ni byta ut." Vet att det inte är lätt men det bästa man kan göra är antingen säga ifrån eller låta det rinna av en.

Bökar runt som sören, tror krabaten har vänt på sig igen... Mår skumt när det trycks och dras vid alla dessa vändningar, antagligen blir organen omkringknuffade :D

Kan ju säga att jag fick ångest när jag plussade förra gången, och det var för förlossningen. Plussade direkt när mensen uteblev så det var ju rätt tidigt. De sista veckorna av graviditeten (gick över) så ville jag inget hellre än att föda! Hjärnan ställer oftast in sig och man är mer redo. Sen finns det ju de som behöver hjälp och kanske behöver prata av sig om förlossningen. Jag hade ju en så bra graviditet förra gången att jag till slut googlade på värkar och hur de skulle kännas ifall jag missat dem :rofl:

Bökar runt som sören, tror krabaten har vänt på sig igen... Mår skumt när det trycks och dras vid alla dessa vändningar, antagligen blir organen omkringknuffade :D

Kan ju säga att jag fick ångest när jag plussade förra gången, och det var för förlossningen. Plussade direkt när mensen uteblev så det var ju rätt tidigt. De sista veckorna av graviditeten (gick över) så ville jag inget hellre än att föda! Hjärnan ställer oftast in sig och man är mer redo. Sen finns det ju de som behöver hjälp och kanske behöver prata av sig om förlossningen. Jag hade ju en så bra graviditet förra gången att jag till slut googlade på värkar och hur de skulle kännas ifall jag missat dem :rofl:
Jag hade liknande bekymmer när jag väntade förra. Hade förvärkar som började v 35 som höll på till förlossnigen (gick 9 dagar över tid). Sista tiden var jag jätte nojjig att jag inte skulle känna skillnad när det väl startade på allvar. Men det hade jag inte behövt oroa mig för:D

Jag har gått klart 36 veckor på torsdag, så nu är det slutspurten. Hur många veckor hade du gått?
Hickan jag känner brukar vara ganska våldsam, man ser att magen guppar eller så känner jag hur den slår sig i bäckenet. Men i början kändes det pulserande för mig.
Nu känns det mer pulserande när jag har en förvärk.

Påbörjat vecka 30.
Hickan igår var jättetydlig, för hela magen guppade. Det här dunkandet vid nedre magen känns mer som en puls. Svårt att beskriva.

Påbörjat vecka 30.
Hickan igår var jättetydlig, för hela magen guppade. Det här dunkandet vid nedre magen känns mer som en puls. Svårt att beskriva.
Jag tycker nästan lite synd om dem när de hickar, de håller ju på hur länge som helst! Jag brukar bli irriterad efter några få hick när jag själv har hicka, stackaren i min mage kan ju hålla på flera minuter. :laugh:

En sån där svag/diffus puls får jag också mest i nedre magen men ibland har jag haft puls där magen sluter an till revbenen också. Tror det bara är att livmodern är så mycket tunnare nu än vanligt så när den sträcker på sig eller drar ihop sig lokalt så kommer pulskänslan.

Hur har det gått med att hitta ett stödbälte för dig? Minns att du letade efter ett sådant tidigare.

+ @et_flickan

Hon har själv barn som är 7 nu och jag kände bara eeh utvecklingen går väl framåt. Men hon sa flera gånger att "jag har testat allt så jag vet vad som är bäst. Hädanefter köper ni inte en pryl utan att kolla med mig först". Jag har överlag svårt när folk ska lägga sig i oavsett vad det gäller. Men så himla tråkigt attityd, speciellt när man är trött hormonell och allt...

På allvar, seriöst?! :rofl: Det kvittar vad det gäller, så säger man bara inte. Jag hade iofs bett människan flyga och fara alternativt rekommenderat ett besök på varmare ort :angel: och då kan jag inte ens skylla på några gravidhormoner :D

Förstår att du blev ledsen :heart

Här kommer listan igen :D

December:
6/12 - Karolajna, andra barnet, flicka
7/12 - cute_beast, första barnet
13/12 - LillaMy84, tredje barnet
15/12 - Solvind, andra barnet
17/12 - et_flickan, första barnet

Januari:
16/1 - *gotlandsrusset*, andra barnet, flicka.
16/1 - supersonic 28 år, andra barnet
18/1 - trixan, första barnet, pojke
20/1 - MEJ84, första barnet
20/1 - malumbub, första barnet
25/1 - Atiksa, första barnet
28/1 - Lady_A 31 år, första barnet, tjej

Februari:
5/2 - Safir, första barnet
9/2 - amk, första barnet
10/2 - megin, första barnet
12/2 - Halali, första barnet
22/2 - Hera_ 30 år, första barnet
?/2 - Ariane, andra barnet
24 /2 - Pilo, andra barnet, RUL tror en lillasyster
26/2 - Glittra, andra barne
28/2 - Chardonnay, första barnet RUL sa tjej

Liknande trådar

Gravid - 1år Då har vi nått 2003 inlägg i första vinterföräldrartråden så gör jag en ny :) December: 6/12 - Karolajna, andra barnet, flicka 7/12 -...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
89 021
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar