Vinterföräldrar 2016/17

Vecka 17 här o jag tycker tiden rusar :D
Snart halvvägs o nu börjar jag fundera en del på skötbord, babyskydd, vagn o Gud vet vad :D
Vi kan typ inget om vad som är bäst men skötbord med balja verkar ju smidigt? :D :o
Vagn blir garanterat nån begagnad!
Gärna rätt stabil då vi bor på gård..
Ja det är väl så långt vi kommit i tankar :D

Ok, halvvägs nu... Är det någon mer än jag som känner att tiden går sååå långsamt... Jag vet inte vad jag ska ta mig till för att det ska gå snabbare... Mycket att göra på jobbet börjar på måndag -då kommer det antagligen att gå rätt snabbt under dagarna iaf...

Hur gör ni för att göra väntan lite roligare eller för att det ska kännas som att det går fortare?

Jag mår så dåligt!!! Jag har världens influensa och jag vågar knappt äta Alvedon eller ta nässpray. Jag spydde i går och i morse efter frukost. Orkar inte mer, vill bara bli frisk. :arghh::(

Nezeril kan du ta varje dag i flera månader utan att det är någon fara. Alvedon är inte heller farligt i korrekt mängd.

Ok, halvvägs nu... Är det någon mer än jag som känner att tiden går sååå långsamt... Jag vet inte vad jag ska ta mig till för att det ska gå snabbare... Mycket att göra på jobbet börjar på måndag -då kommer det antagligen att gå rätt snabbt under dagarna iaf...

Hur gör ni för att göra väntan lite roligare eller för att det ska kännas som att det går fortare?

Håller med @*Gotlandsrusset* att tiden går undan, säkerligen för att man redan har ett barn och ingenting i vardagen har blivit ändrat på samma sätt som förra gången. Helt plötsligt är man i v20 tydligen.
I mitt fall har vi dessutom haft flera turer med vården för att få en operation på dottern så det har tagit den mesta tiden och orken i besittning, ffa senaste veckan.
Känner riktigt tydligt krabaten därinne, ungefär vid samma tidpunkt varje dag.

Gnäll.

Idag har jag verkligen haft ont på jobbet.
Fan.
Jag har ju bara 3,5 månad kvar att jobba. Vore trevligt om jag orkade det.
Men får man ont av att sitta på en köksstol så är det läge att lyssna på kroppen.
Hoppas det här bara var ett undantag. Att vara så här stel och öm kring bäckenet gör ju att man går helskumt.

Jag har känt av sammandragningar... När jag är stressad och ... ehum... kåt så drar det till och spänner ordentligt i magen. Mannen vill bara att jag ska sitta o ta det lungt hela helgen och jag får pussarna i pannan från och med nu... Suck... Nån annan med sammandragningar? Jag tror det ska va vanligt så har inte kontaktat sjukhuset...

Jag har känt av sammandragningar... När jag är stressad och ... ehum... kåt så drar det till och spänner ordentligt i magen. Mannen vill bara att jag ska sitta o ta det lungt hela helgen och jag får pussarna i pannan från och med nu... Suck... Nån annan med sammandragningar? Jag tror det ska va vanligt så har inte kontaktat sjukhuset...

Hoppar in från hösttråden. Har också haft /!har problem med sammandragningar sedan typ v 20. Att ha tidiga sammandragningar både kan vara normalt men kan också vara ett tecken på t.ex. Uvi eller gbs i urinen. Tycker du ska ta det med din bm när ni ses. Så länge det inte gör ont ska det inte vara någon fara.

Sedan skrattade jag högst igenkännande åt att pussarna har förflyttats till pannan, det är samma här :D. Väldigt beskyddande sambo just nu.

Jag mår så dåligt!!! Jag har världens influensa och jag vågar knappt äta Alvedon eller ta nässpray. Jag spydde i går och i morse efter frukost. Orkar inte mer, vill bara bli frisk. :arghh::(

Det är ingen fara!
Nezeril är helt ok. Du kan ju även testa renässans, den röda (tror jag) har hög salthalt och drar ur vätska ur vävnaden istället för att vara avsvällande. Man får snyta sig en del efteråt bara både det rinner till. Den rekommenderas även vid graviditet. Alvedon är ok också att ta ibland.

Mår bättre idag. Tack för ert lugnande om medicinerna.

Har börjat småkika på barnvagn på blocket. Så svårt att veta vad man ska ha.

V 20 här. Hör till dom som tycker det går olidligt sakta! På onsdag är äntligen RUL, förhoppningsvis lever den å mår bra! Och isf får äntligen börja handla till den och förbereda! Hoppas tiden går lite fortare då!

Vagnshopping är en riktig djungel. Har en liten kombi och ganska stor hundbur. Så det finns typ bara en vagn som går in. Som tur är uppfyller den övriga kriterier jag har. (lufthjul, fullt liggläge i sittdelen och INTE sk ergonomisk sittdel) så blir bra :)

Annars har preliminärvalt skötbord och sele , kollat massa på bärsjalar men hittar för många fina så kan inte bestämma mig :)

Nu sitter jag och blir förvirrad igen.
Jag fattar det som att man har rätt att vara ledig 7 sammanhängande veckor före förlossning utan att behöva ta ut föräldraledigt...? Vad får man för pengar då istället och från vem? För graviditetspenning är väl nåt annat?

Jag fattar det som att man har rätt att vara ledig 7 sammanhängande veckor före förlossning utan att behöva ta ut föräldraledigt...? Vad får man för pengar då istället och från vem? För graviditetspenning är väl nåt annat?
Det betyder precis det du skriver ;) Dvs du har rätt att börja vara föräldraledig redan då, men precis som när barnet är fött så är det ju så att tar man inte ut några föräldradagar så får man inga pengar. Det kan ju vara ett sätt att spara på föräldradagarna, om man har råd att vara utan inkomst. Det är samma när barnet är fött, man kan låta bli att ta ut dagar eller ta ut färre antal dagar/vecka. Gäller bara att ha koll på reglerna kring att skydda SGI, tex att när barnet fyllt ett år så behöver man ha inkomst eller sysselsättning 5 dagar/vecka.

/Sommarförälder-15

Och graviditetspenning kan du ansöka om i 60 dagar innan BF om du har ett väldigt tungt jobb, som gör att du inte kan arbeta. Eller om det tex är för hög ljudvolym så det kan skada fostret.

Det betyder precis det du skriver ;) Dvs du har rätt att börja vara föräldraledig redan då, men precis som när barnet är fött så är det ju så att tar man inte ut några föräldradagar så får man inga pengar. Det kan ju vara ett sätt att spara på föräldradagarna, om man har råd att vara utan inkomst. Det är samma när barnet är fött, man kan låta bli att ta ut dagar eller ta ut färre antal dagar/vecka. Gäller bara att ha koll på reglerna kring att skydda SGI, tex att när barnet fyllt ett år så behöver man ha inkomst eller sysselsättning 5 dagar/vecka.

/Sommarförälder-15

Ok, så då har man rätt att vara ledig från sitt arbete i 7 sammanhängande veckor före förlossning, men man har ingen självklar eller "automatisk" rättighet till ersättning under dessa sju veckor?

@malumbub det är alltså dina ordinarie föräldradagar som du plockar ifrån och väljer själv om du vill ha ut ersättning för eller ej, precis på samma sätt som efter barnet är fött. :)

Alltså jag är SÅ trött! Vaknar femtioelva ggr varje natt pga kissnödig, går på toa, blir förföljd av kattungen (:love:), går och lägger mig. Hinner ALDRIG somna om förrän karln börjar SNARKA! :meh:

Får jag efter många om och men tyst på honom och lyckas somna om (efter minst en timme) så vaknar jag ändå igen några timmar senare, är kissnödig och gör om samma procedur igen. Med tillhörande snarkande sambo.

Varmt så in i h... i sovrummet och jag vet inte varför? Är som att gå in i en vägg när man kliver över tröskeln, oavsett tid på dygnet. Inga element eller andra värmekällor igång...

Tycker karln har börjat snarka mer senaste veckorna och jag påtalar detta dagligen, typ att han kanske kunde prova sånt där plåster eller spray eller whatever, eller uppsöka läkare, både för sin egen skull och för min, men mest är jag tydligen bara elak... :grin:

Han är reumatiker, soon to be egen företagare i form av mjölkbonde, han sover verkligen illa för det spelar ingen roll vilken tid han somnar, han ska upp till lagårn vid sju på morgonen men han KOMMER bara inte upp! Det går knappt att få liv i honom och får man det så blir han tvärelak! Säger gärna på kvällen att man ska väcka honom på morgonen men så arg och sur som han blir så känns det ju sådär kul. Speciellt när man vart vaken flera ggr per natt och fått knuffa, peta, hojta för att få tyst på snarkandet så man har en chans att somna om själv.

Nu ska han ut i älgskogen imorrn bitti, men först till korna kl 05.30. Jag ser inte hur det ska gå till. Har ställt klockan åt honom men det enda som brukar hända är att jag vaknar och får tjata för att han ska stänga av larmet och kliva upp, han blir sur och grinig för han är trött och jag tjatar, somnar om, och sen ligger jag vaken flera timmar före jag själv ska upp...

Uppepå detta då såklart, gravid i v 27 med allt vad det innebär. Har magen deluxe, ser ut att vara fullgången ungefär fast det är 13 veckor kvar till bf. Det är TUNGT! Hon därinne lever rövare dygnet runt och sparkas så det gör ont ibland. Det går ICKE att hitta en schysst sovställning! Sjukskriven på eget bevåg efter BMs inrådan pga högt blodtryck och en läkartid på onsdag. Stressen över detta och ångesten över att läkaren inte ska tycka det finns en grund för fortsatt sjukskrivning och att känna hur jag verkligen inte kommer palla jobba nåt mer, ont i ryggen, trött i huvet, halsbränna 24/7, illamående merparten av dagen. Förlossningsångest efter förra gången. Pengaångest, känns som det är 7 miljoner saker kvar att införskaffa, bilen är in och ut på verkstad och kostar pengar, måste införskaffa hösilage till ena hästen inför vintern... Jag vet snart inte var jag ska ta vägen.

Men försöker se det positiva i det hela. Jag har fortfarande inga problem med fogarna iaf :up:
Kattungen är söt, sonen är världens bästa (men envisaste) unge som äntligen (!) slutat med blöja och är superduktig att sova i sin egen säng! Och jag kan iaf äta, trots illamående och halsbränna... :angel:

Men jag vill bara sova... :cry: Sova och att det ska vara typ december imorrn!

Alltså jag är SÅ trött! Vaknar femtioelva ggr varje natt pga kissnödig, går på toa, blir förföljd av kattungen (:love:), går och lägger mig. Hinner ALDRIG somna om förrän karln börjar SNARKA! :meh:

Får jag efter många om och men tyst på honom och lyckas somna om (efter minst en timme) så vaknar jag ändå igen några timmar senare, är kissnödig och gör om samma procedur igen. Med tillhörande snarkande sambo.

Varmt så in i h... i sovrummet och jag vet inte varför? Är som att gå in i en vägg när man kliver över tröskeln, oavsett tid på dygnet. Inga element eller andra värmekällor igång...

Tycker karln har börjat snarka mer senaste veckorna och jag påtalar detta dagligen, typ att han kanske kunde prova sånt där plåster eller spray eller whatever, eller uppsöka läkare, både för sin egen skull och för min, men mest är jag tydligen bara elak... :grin:

Han är reumatiker, soon to be egen företagare i form av mjölkbonde, han sover verkligen illa för det spelar ingen roll vilken tid han somnar, han ska upp till lagårn vid sju på morgonen men han KOMMER bara inte upp! Det går knappt att få liv i honom och får man det så blir han tvärelak! Säger gärna på kvällen att man ska väcka honom på morgonen men så arg och sur som han blir så känns det ju sådär kul. Speciellt när man vart vaken flera ggr per natt och fått knuffa, peta, hojta för att få tyst på snarkandet så man har en chans att somna om själv.

Nu ska han ut i älgskogen imorrn bitti, men först till korna kl 05.30. Jag ser inte hur det ska gå till. Har ställt klockan åt honom men det enda som brukar hända är att jag vaknar och får tjata för att han ska stänga av larmet och kliva upp, han blir sur och grinig för han är trött och jag tjatar, somnar om, och sen ligger jag vaken flera timmar före jag själv ska upp...

Uppepå detta då såklart, gravid i v 27 med allt vad det innebär. Har magen deluxe, ser ut att vara fullgången ungefär fast det är 13 veckor kvar till bf. Det är TUNGT! Hon därinne lever rövare dygnet runt och sparkas så det gör ont ibland. Det går ICKE att hitta en schysst sovställning! Sjukskriven på eget bevåg efter BMs inrådan pga högt blodtryck och en läkartid på onsdag. Stressen över detta och ångesten över att läkaren inte ska tycka det finns en grund för fortsatt sjukskrivning och att känna hur jag verkligen inte kommer palla jobba nåt mer, ont i ryggen, trött i huvet, halsbränna 24/7, illamående merparten av dagen. Förlossningsångest efter förra gången. Pengaångest, känns som det är 7 miljoner saker kvar att införskaffa, bilen är in och ut på verkstad och kostar pengar, måste införskaffa hösilage till ena hästen inför vintern... Jag vet snart inte var jag ska ta vägen.

Men försöker se det positiva i det hela. Jag har fortfarande inga problem med fogarna iaf :up:
Kattungen är söt, sonen är världens bästa (men envisaste) unge som äntligen (!) slutat med blöja och är superduktig att sova i sin egen säng! Och jag kan iaf äta, trots illamående och halsbränna... :angel:

Men jag vill bara sova... :cry: Sova och att det ska vara typ december imorrn!

Spontant undrar jag om ni har möjlighet att i alla fall för några nätter sova i skilda rum? Bor själv med en man som har insomnia och periodvis inte kan sovs alls, rena rally i sovrummet när han springer fram och tillbaka. Han är dock okej med att sova på soffan om jag ber honom (vi har bara wc på vinden brevid sovrummet så jag sover gärna inte på soffan nu)

Fått lite ordning på tarmarna så jag kan både ha mina favoritjeans (strl 34 stretch) och knäppa min Eurostarväst i samma strl med tjocktröja under :D

Det hade inte gått förra veckan :rofl:

Här är en till som sover fruktansvärt dåligt. Vänder och vrider på mig, vaknar hundra gånger per natt känns det som, ungen trycker och sparkar på blåsan så det är ett ständigt pinkande.

Nu sover jag och sambon i skilda sovrum och har så gjort ett bra tag, även innan jag blev gravid. Väldigt skönt att kunna ha sina egna sömnrutiner.

På torsdag ska jag upp till bm igen. Ska bli intressant å se om jag gått upp något sen sist. Det varken syns eller känns, förutom den där snygga kulan på magen förstås :D

Liknande trådar

Gravid - 1år Då har vi nått 2003 inlägg i första vinterföräldrartråden så gör jag en ny :) December: 6/12 - Karolajna, andra barnet, flicka 7/12 -...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
89 029
Senast: malumbub
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar