Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Då var vi uppe ungefär samtidigt:grin: jag gav mig på att koka blåbärsgröt och fick en smurfbebis så vi har hunnit med ett bad också. Nu somnade han precis så jag ska också se till att slockna illa kvickt :up:
Gillar du tula-selen förresten?

Den används hela tiden, Tulan är grym! Ska försöka våga mig på att slänga upp henne på ryggen någon dag bara, känns som att hon skulle trivas bättre där, då hon ser på ett annat sätt. Men jag ska bara hitta modet först :p

Här rullas det inte när energin ska ut, här ska det hoppas. Han vill bara stå upp min lilla unge. Så man får sitta och hålla honom om magen/under armarna och han "hoppar". När kan man börja med hoppgunga? 4 mån känns lite för tidigt, men tror han skulle älska det!

Rekommenderat är väl ej under 4 mån? vi har en men är lite för korta för den än. Men vi använder den ibland. Dock går hon mest runt i den :p
Stå är det bästa även här!

Enligt den här sidan http://www.hoppgunga.se/hoppgunga-fran-vilken-alder/ är 4 månader inte för tidigt, men det beror nog på hur stadiga de är också. Vår har varit för svajig i den åldern men er son verkar ju träna flitigt :D

Jag åkte runt och letade hoppgunga jag med efter tipsen här, men fattade inte att man bara kunde montera i dörrposten. Vi har inga sådana, har ganska lustig planlösning och knappt några dörrar alls. Kunde ju haft honom inne på toaletten men nja.. Gåstol vågar jag inte heller eftersom golvet är i tre olika nivåer (alltså huset är rätt gammalt :p) på nedervåningen, kommer fara över kanten och slå sig. Men hittade ett mjukdjur/prassel/pingla/bollhav som jag tänkte kunde främja sittandes och sysselsätta honom, en sånhär.
976dbe4a-0c52-4acf-b062-cd4641ce8ea7.jpg

Tror han blev lite överväldigad dock, och lite rädd för den som var ganska stor. Så det enda vi verkligen utökat lekparken med är fisher price-klossarna :D Och de går varma!

Vi har satt en enorm krok i taket, mitt i vardagsrummet. Här kan vi inte heller montera i dörrpost.

Inatt var en lite oroligare natt igen. Somnade tidigare än vanligt så det kan ju bero på det iofs. Somnade typ 20.45, vaknade sen 23.45, 02.45 och 06.45. Verkar va nåt särskilt med just kvart i. ;) Igår sov han jättemycket på dagen också, först typ två timmar på fm och sen nästan tre timmar på em.

Nu har han somnat igen så försöker mig på en tupplur jag med. ;)

Då kanske vi snart kan försöka oss på en hoppgunga. Kommer vänta några veckor till tror jag :)
Lillfisen är otroligt matglad och nyfiken på mat. Han har fått smaka från mitt finger några gånger och jag har aldrig sett honom gapa så stort. Numera blir han arg om han inte får smaka när vi äter :rofl:

Idag har vi haft barnvakt en liten stund. Lämade ca en och halv timme till mormor och morfar medan vi åkte till stallet resp på träning. Gick bra, även om hon tyvärr somnade en stund där. Det var egentligen för sent att ta en tupplur så dags, så hon har nyss somnat nu.

Lite skitsnack nu då. Vi har börjat testa lite EC ligth igen nu. Nu är det mycket smidigare än förra gången. Någon minns kanske min berättelse om bajset som fastnade i handfatet? Hon är så tydlig med när hon behöver bajsa så nu provar vi att bajsa på toaletten. Första gången funkade inte då hon var förstoppad och fick ha microlax för att få ut nåt (dag 6 utan bajs, stackarn). Sedan har det fungerat bra. Hon sitter så fint på kanten och vill gärna kramas under tiden. Konstigt men ändå lite mysigt:D Tror att hon egentligen håller sig fast iom att hon inte har något ryggstöd eller liknande. Potta funkar tyvärr inte då hon ska stå upp så fort fötterna når golvet. Hoppas att regelbundet sittande på toaletten kan hjälpa henne att slippa mer förstoppning. Ger även hemgjord päronpuré och kombinationen katrinplommon, päron och äpple från Semper.

Den används hela tiden, Tulan är grym! Ska försöka våga mig på att slänga upp henne på ryggen någon dag bara, känns som att hon skulle trivas bättre där, då hon ser på ett annat sätt. Men jag ska bara hitta modet först :p
Härligt!
Jag kan inte motivera ytterligare en sele nu så det får bli en tula toddler sen när han är lite större. De är ju så fina!
Jag har också börjat fundera på att testa att bära på ryggen men det känns ju lite läskigt måste jag erkänna.

Här funkar plötsligt nappen igen! :o Från att den var okej, till att totalt rata den, till att nu ta den utan problem. O_o Jag har börjat hjälpa till lite på jobbet nån em ibland när det passar. Det är ett pass på bara tre timmar och det har gått jättebra. :) Idag fick jag meddelande av sambon att det visst fanns en ny favoritsak att ha i munnen, dvs nappen! Jag blev alldeles paff. :p Men nu ikväll när jag lagt honom (somnar bäst när han får amma) och han vaknade en stund senare provade jag ge honom nappen och snutten och han tog den direkt och somnade om. :love:

Idag har Hektor haft sin namngivningsfest. Han var gott humör nästan hela tiden, resten av tiden sov han. Skönt! Vi hade bjudit drygt 40 pers så det var lite hektiskt med att få fram mat och så. Sambon gjorde en film dagen till ära. Tyckte den blev rätt söt. Orkar ni inte kolla hela så spola fram till slutet :love:

Idag har Hektor haft sin namngivningsfest. Han var gott humör nästan hela tiden, resten av tiden sov han. Skönt! Vi hade bjudit drygt 40 pers så det var lite hektiskt med att få fram mat och så. Sambon gjorde en film dagen till ära. Tyckte den blev rätt söt. Orkar ni inte kolla hela så spola fram till slutet :love:

Vilken fin film han gjort:love: Gillar ju Lejonkungen så musiken var väl vald.

Håll tummarna för oss inatt. Bebis är fortfarande vaken, inga tecken på trötthet. Natten som gick var inte kul, illtjutande bebis, kräkande katt, fulla människor på gården... Nu behöver mamman och pappan sova iaf.

Fin film och söt pojk! Och vad lycklig du ser ut på BB :)
Haha, tyckte Rio (Sarek?) att han börjar bli konstig? :p Så där mycket skrattar inte alls V än!
Gjorde ni nån särskilt ceremoni på namngivningen eller bara fest?

Idag satt Adrian själv för första gången helt utan stöd! Sen ålar han sig framåt, det går fortare och fortare för varje dag! Vi får se om han kan hålla jämna steg med sin mamma, jag gick när jag var 9 månader!

Edvin sitter också utan stöd nu korta stunder. :) Men han hatar fortfarande att ligga på mage så tror knappast det kommer krypas nånting här hemma... Det går bättre nu än förut men han tippar åt sidan så fort han tittat upp. Om man håller emot så att han ligger kvar på mage så tränar han nacken riktigt bra men det ska bara tippas på en gång man släpper... Inte för att han inte kan hålla upp sig utan för att han ska rulla över på rygg.

Fy alltså! Nu har det varit ett par riktigt risiga nätter igen :crazy: nu märks det att det inte finns några energireserver alls kvar, för ett par månader sedan bekom inte sådana här nätter mig jättemycket om det inte var många i följd, nu räcker det med ett par och sen är man helt knäckt.
Värst är nog morgnara, man vet att det blir bättre bara man kommer upp ur sängen men ändå kan man inte förmå sig själv att göra något. Fast idag blev det inte ens bättre av att gå upp. Jag är morgonpigg men tycker att det är lite väl att gå upp vid 5, eller ännu tidigare...

Dessutom har vi två par till i kompisgänget som fått bebisnefter oss. De har fått sova hela nätter från dag ett. Och ibland känns det som att de tror att man gör något fel som har flera matningar varje natt och framförallt en bebis som tar morgon så tidigt (fast det är säkert bara som det känns för mig). Ofta reagerar de på att han lägger sig för natten redan vid 19 och hävdar att det då inte är konstigt att han är pigg redan vid 5. Men vi har försökt att natta senare, den enda skillnaden är att vi får en övertrött bebis på kvällen som sover riktigt krattigt på natten. Även om vi håller det i flera dagar. Det är han dygnsrytm helt enkelt att sova för natten redan vid 19.

Blä. Färdig gnällt! Nu stoppar jag undan tröttheten och njuter av min underbara unge:D

Men jag dör! :love:

Fin film och söt pojk! Och vad lycklig du ser ut på BB :)
Haha, tyckte Rio (Sarek?) att han börjar bli konstig? :p Så där mycket skrattar inte alls V än!
Gjorde ni nån särskilt ceremoni på namngivningen eller bara fest?
Tack! På filmen från BB har jag precis kommit tillbaka efter operation. Hela vägen tillbaka tänkte jag bara att jag ville ha mer smärtlindring men när de la bebis på mig så glömde jag helt av det. Hormoner är starka grejer!

Vi hade ingen speciell ceremoni utan berättade bara varför han heter det han gör och visade filmen. Vi hade också ett Yoko Ono-inspirerat "wish tree" där man fick hänga upp lappar som man skrivit sina lyckönskningar på. Vi har sparat lapparna och de ska Hektor få igen på sin 20-årsdag

Hektor har bara haft ett par tillfällen när han har gapskrattat på det viset. Denna gången började Sarek göra lite lekinviter och det var tydligen hysteriskt roligt :laugh:. Som tur var funkade det att Sarek gjorde lite konster också så vi kunde filma det :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 993
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 147

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka