Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Inatt har Bönan sovit i eget rum för första gången, vilket har gått jättebra, hon har vaknat som vanligt ungefär. Vaknar mycket nu pga både tänder och värme, sedan kom jag fram till varför hon vaknar, sambon har en förmåga att snurra en filt om henne när han lägger henne. Då kan hon inte vända sig om till mage, vilket hon gärna gör.
Men vid 04.10 var det tydligen dags att ta morgon, så nu efter en ordentlig portion gröt sover vi för första förmiddags lur, sådär klockan 5.50...

Jag har personalmöte klockan 9.00 så egentligen passar den här morgonen oss väldigt bra, då är det bara att kasta i henne lite mat och byta kläder innan vi åker, hon bör vara utsövd och pigg då. Ytterligare en positiv grej med jobbet, jag kan ta henne med på personalmöte om jag inte hittar någon barnvakt under de två timmarna.

@YaHilweh Det här med tänder är ju ett aber. Jag har inte hittat något som jag tycker lindrar, om ni finner något som fungerar måste du skriva det till nästa tand!

Annars är han fortfarande pigg och kry, inga men efter kollisionen! Och himla käck och glad för närvarande, inte ens läggningarna är särskilt krävande. Har utrustat mig med tålamod och strikta rutiner vilket verkar tråka ut herrn, som gnäller ett par minuter innan han ger upp försöken att kravla sig ur sovrummet och somnar :)

Nu är det väl ett par stycken som är ett halvår, det är helt makalöst så fort det har gått!

Här har vi börjat köra på någon form av blw, tösen vägrar puréer annat än mosad banan, som går hem någon gång i veckan. Det enda som går ner med glädje är majskrokar och ersättning, det mesta annat är mest kul att leka med just nu.

Jag är dock väldigt nöjd, dottern har äntligen börjar sova på dagen! I alla fall de senaste kanske 10 dagarna blir det ca 40 min på morgonen och med lite tur 45 min till sen eftermiddag. Så fruktansvärt skönt att få lite tid över för mig själv! Nu förstår jag hur alla föräldralediga hinner baka, städa, äta, duscha och gå på toa. :D

Jag ska strax sätta igång med mitt sommarprojekt att helrenovera rummet till tösen, har ni inspiration till barnrum? Rummet är ganska litet och avlångt, kanske 3x4,5 m max. Jag tänkte skippa helårsabonnemang med prinsessor tills hon kan bestämma själv vad hon vill ha, men något kul måste man ju hitta på!

Nu är det väl ett par stycken som är ett halvår, det är helt makalöst så fort det har gått!

Här har vi börjat köra på någon form av blw, tösen vägrar puréer annat än mosad banan, som går hem någon gång i veckan. Det enda som går ner med glädje är majskrokar och ersättning, det mesta annat är mest kul att leka med just nu.

Jag är dock väldigt nöjd, dottern har äntligen börjar sova på dagen! I alla fall de senaste kanske 10 dagarna blir det ca 40 min på morgonen och med lite tur 45 min till sen eftermiddag. Så fruktansvärt skönt att få lite tid över för mig själv! Nu förstår jag hur alla föräldralediga hinner baka, städa, äta, duscha och gå på toa. :D

Jag ska strax sätta igång med mitt sommarprojekt att helrenovera rummet till tösen, har ni inspiration till barnrum? Rummet är ganska litet och avlångt, kanske 3x4,5 m max. Jag tänkte skippa helårsabonnemang med prinsessor tills hon kan bestämma själv vad hon vill ha, men något kul måste man ju hitta på!
Om du googlar tapeter till barn och väljer bilder får du upp massor av inspirationsbilder. Det finns tex med bokstäver, noter till en sång, olika djurteman, rosa hästar :D osv. Själv funderar jag på något med djur. Om vi väljer något väldigt stormönstrat blir det troligen en klassisk fondvägg. Har tapetserat två barnrum åt vänner, där blev det prinsessor i ett rum och fjärilar och feer i det andra. Men de barnen är stora nog att välja själv och ääälskar allt som är rosa och glitter.

Om du googlar tapeter till barn och väljer bilder får du upp massor av inspirationsbilder. Det finns tex med bokstäver, noter till en sång, olika djurteman, rosa hästar :D osv. Själv funderar jag på något med djur. Om vi väljer något väldigt stormönstrat blir det troligen en klassisk fondvägg. Har tapetserat två barnrum åt vänner, där blev det prinsessor i ett rum och fjärilar och feer i det andra. Men de barnen är stora nog att välja själv och ääälskar allt som är rosa och glitter.

Haha att jag inte tänkte på det själv, givetvis ett bra sätt att få inspiration. Just nu lutar det åt målade väggar i vitt eller grått, och sedan antingen som du säger något stormönstrat alternativt om jag ger mig på att göra en egen väggmålning. Fördelen med att enbart ha en avvikande vägg är ju att man kan göra om rummet väldigt enkelt om man skulle tröttna. :angel: Djur känns roligare än prinsessor, jag kan tänka mig lite troll och drakar, frågan är om jag ska plocka fram skissblocket och se vad som tittar ut. Det vore kul att ha något helt eget!

Vi har börjat renovera vårt större sovrum, vilket från början var tänkt att bli vårt rum avdelat med en walk-in-closet. Men nu har vi tänkt om, det blir barnrum med sovalkov istället. :) bättre att vi trängs i ett mindre rum, vi som ändå bara sover där. Nu kommer han istället få ett rätt stort rum med bra lekyta! Och i framtiden tror jag han kommer uppskatta att ha det så, han kan ha säng, byrå och tv i alkoven och får plats med soffa, skrivbord och grejer i rummet. Eller vad han nu vill ha. ;)

Funderar på tapeter. Har lyckats övertala sambon till att sätta upp en lite roligare barnsligare tapet nu, det går ju faktiskt att tapetsera om när den dagen kommer. Den här kommer säkert ändå bli ritad på och kantstött på alla de vis. :p

Vi har en jättefin fondtapet med ugglor i blått rosa och grönt. Vi tapetserade innan han kom ut och vi visste ju inte om han var tjej eller kille :) nu har vi dock bestämt att det blir vårt sovrum men det blir nog inte förens i vinter eller nästa år.

@Eina När vi renoverade barnrummet så tänkte vi tapeter som 1. vi tyckte om och 2. tapeter som även vi skulle kunna sova med. Alltså inte för händelserika och ett lugnt mönster i lugna färger, vi har blått oh lila och mycket vitt.
Men vår plan är dock att tapetsera om, om några år igen när bönan själv kan vara med och tycka ang. färg osv.

Typ träd med fåglar i eller så tycker jag är fint i barnrum :) på en vägg alltså. Tipsar återigen om pinterest.

Sen planerar jag barnrum med garderob, bokhylla, en kallax liggande med leksaker, tavellist, bilmatta och tavellist. Och spjälsängen såklart. Har synen väldigt klar framför mig :p men har inte börjat fixa än.

dsc5363.jpg

Här är vår tapet. Tycker att den så söt. :)

V har de senaste dagarna lärt sig "stå", såklart inte själv men att han tydligt står i vårt knä istället för att sjunka ihop. Tydligen jättekul.

Och att lyssna på sambons konversationer med honom är alltid lika roligt :D

Vi var på BVC igår. Nu hade viktuppgången spottat upp sig lite så att kurvan iaf pekar lite uppåt. 120 g plus på 3 v, inte imponerande men iaf på rätt väg. 68 cm lång och 7370 g. Hon har inte tid att äta längre, så mycket hon ska göra hela tiden. Hon satt inte still många sekunder på BVC heller. For hit och dit i min famn, reste sig, lade sig osv. Nytt besök lagom till hon blir 8 månader, då skulle det visst göras ett hörseltest. Gud vad tiden går fort:nailbiting:

Hur är era på natten? Adrian vaknar fortfarande två gånger för mat. Försöker prega i honom så mycket dom möjligt på dagen så att han iallafall bara vaknar en gång men det är omöjligt.

Hur är era på natten? Adrian vaknar fortfarande två gånger för mat. Försöker prega i honom så mycket dom möjligt på dagen så att han iallafall bara vaknar en gång men det är omöjligt.
Det gör oftast min med men så är hon bara 4 månader. Tänker att det lär fortsätta i samma stil hela sommaren :)

Vaknar 21-22 för mat/närhet och sedan får han när jag bär med mig honom upp runt midnatt, då sover han till 6 innan det är dags igen.

Hoppas det gick bra för er i tisdags @Mois :)

Och fick vi något vällingrecept @YaHilweh? :mad: Eller har jag bara scrollat förbi? :D

Ang vällingen då så är vi precis hemkomna från bvc. Allt såg bra ut, 73 cm lång och 9,4 kilo, nu fick vi tummen upp till stolbyte, i synnerhet då skyddet fått sig en smäll. Blir att slänga det. Frågade om det här med mat, portionsstorlek (jag har svårt att göra "lagom" till mig själv och vill inte ge för lite eller för mycket till honom) och hur stor del av näringen som bör vara mat. Fick till svar att det berodde mycket på hur man ville göra med amning/ersättning, vill man fasa ut det kunde man börja med 5 mål om dagen nu. Det känns jättemycket, idag får han två mål + fruktpuré eller stavar om det är varmt och jag vill ge något lite svalkande. Men det är kanske inte det? Har pratat ihop oss om att ge frukost, lagad lunch och middag samt prova välling till kvällen. Men små portioner, utöver det amning och flaska. Kommer säkert funka bra men är nyfiken på hur ni andra resonerar.

Albin vaknar också 1-3 gånger/natt för mat. Eller, då han ligger bredvid mig i sängen vaknar jag när han börjar vakna, och då stoppar jag in bröstet i munnen på honom innan han vaknar helt så äter han i sömnen. Om han hunnit vakna somnar han om direkt när han ätit, så nätterna funkar rätt bra med sömnen. Men han är ju 4 månader. Brukar bli mat nån gång vid 03 och sen mat och gå upp en stund runt 7, för att sen gå och lägga oss igen och sova till 9-10.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
1 974
Senast: Edla
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
480
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat... 18 19 20
Svar
388
· Visningar
21 066
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna... 38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Skänkla mer?
  • Hull..?
  • Dressyrsnack nummer 18
Tillbaka