Vinterföräldrar 2015-2016 #3

Tack @Bluefish det gick bra. Läkaren skulle prata med en kollega om ev blodprov för att kolla nåt tillväxthormon. Men ingen anledning till oro eftersom både röntgen o ultraöjud var ua.
Hon vägde 8395g i tisdags och idag torsdag är hon uppe i 8500g. 69 cm lång. Snart blir hon fyra månader. Tiden går fort!

Ang vällingen då så är vi precis hemkomna från bvc. Allt såg bra ut, 73 cm lång och 9,4 kilo, nu fick vi tummen upp till stolbyte, i synnerhet då skyddet fått sig en smäll. Blir att slänga det. Frågade om det här med mat, portionsstorlek (jag har svårt att göra "lagom" till mig själv och vill inte ge för lite eller för mycket till honom) och hur stor del av näringen som bör vara mat. Fick till svar att det berodde mycket på hur man ville göra med amning/ersättning, vill man fasa ut det kunde man börja med 5 mål om dagen nu. Det känns jättemycket, idag får han två mål + fruktpuré eller stavar om det är varmt och jag vill ge något lite svalkande. Men det är kanske inte det? Har pratat ihop oss om att ge frukost, lagad lunch och middag samt prova välling till kvällen. Men små portioner, utöver det amning och flaska. Kommer säkert funka bra men är nyfiken på hur ni andra resonerar.

Hur gammal är han?
Jag är ju inte alls där än men jag skulle ta det stegvis. Ger ni två mål idag så öka till tre så blit det med på sikt.

Ang vällingen då så är vi precis hemkomna från bvc. Allt såg bra ut, 73 cm lång och 9,4 kilo, nu fick vi tummen upp till stolbyte, i synnerhet då skyddet fått sig en smäll. Blir att slänga det. Frågade om det här med mat, portionsstorlek (jag har svårt att göra "lagom" till mig själv och vill inte ge för lite eller för mycket till honom) och hur stor del av näringen som bör vara mat. Fick till svar att det berodde mycket på hur man ville göra med amning/ersättning, vill man fasa ut det kunde man börja med 5 mål om dagen nu. Det känns jättemycket, idag får han två mål + fruktpuré eller stavar om det är varmt och jag vill ge något lite svalkande. Men det är kanske inte det? Har pratat ihop oss om att ge frukost, lagad lunch och middag samt prova välling till kvällen. Men små portioner, utöver det amning och flaska. Kommer säkert funka bra men är nyfiken på hur ni andra resonerar.
Vi har inte diskuterat matupplägget så mycket med BVC, vi tar det helt enkelt lugnt. Som det är nu får hon ofta något litet när jag äter frukost (typ en brödbit, lite ägg, en sked filmjölk, lite ost, en "smakis" helt enkelt), lunch i form av grönsakspuré, någon gång per vecka något kött/fisk/fågel, fruktpuré, kvällsgröt med fruktpuré. Resten av målen är amning eller möjligen flaska om jag inte är i närheten. Ofta vill hon även smaka om jag äter något under dagen och är det inte något olämpligt får hon prova. Planerar att införa frukost när jag kommer på vad hon gillar, men än så länge överfaller hon mig och vill amma direkt när jag tar upp henne på morgonen :D

Hittills har vi inte stött på någon mat som inte går hem.

Idag skulle vi luncha på restaurang med en kompis och jag hade väl tänkt att jovisst, han kanske kan fås maka något litet. Han I'll tjöt (inte ledset eller särskilt argt) så fort han insåg vad som var på g och tystnade inte förrän han fick någonting att smaka på :rofl: (och sen skulle det givetvis komma mer in i munnen också, annars tjöt han igen)

Liknande situationer uppstår numera när man grejar i köket här hemma också. Då kan han gnälla/tjua tills han får något att smaka på.

Mottot här hemma: det finns bara ett sätt att stoppa det! I munnen!:D

Hur är era på natten? Adrian vaknar fortfarande två gånger för mat. Försöker prega i honom så mycket dom möjligt på dagen så att han iallafall bara vaknar en gång men det är omöjligt.
Här nattar vi vid 19, ger mat runt 22 när vi går och lägger oss (han vaknar och vill ha mat, kan lästan ställa klockan efter honom) och sen är det mat vid 02 och 04 och morgon vid 5-6 snåret. Då är han vaken ett par timmar innan vi kan ta sovmorgon i 1-2 timmar och den sovningen är bara så go, blir själv grinig när vi har nåt inplanerat tidigt så att jag inte hinner sova :p

Nu det senaste har det hänt ett par gånger att han hoppat över 02-maten och sover nästan fram till 6 efter 04-maten så det känns som att det kan vara förändring på g.:up:

@Jenka 6 månader på söndag är han!

Och har samma inställning till mat som @Positron son, rynkar lite på näsan åt bitar men det är inte tillräckligt för att avskräcka honom ;)
Min verkar gilla bitar, han gnager gärna av bitar från mogen frukt och kyckling. Väldigt lite som åker ut ur munnen igen, känns som att tungan lärt sig att skyffla bak det :D

Här är det väldigt lite mat än. En portion gröt (inte ens en hel portion enligt vad det står på paketet) om dagen, oftast kring 18-19. Gröten är en riktig höjdare och man hinner nästan inte med att sleva på. :p Annars är det mest nån majskrok och lite smakprov från oss bara. Han har inte börjat intressera sig för mat förrän nu så det har inte känts nödvändigt alls. Nu tittar han dock väldigt medvetet och intresserat på när vi äter och har tydligt lärt sig vad skeden betyder. ;) Idag har jag gjort puré på morot och potatis för första gången och provade ge lite till lunch. Det var tydligen jätteäckligt. :laugh: Han gapade stort första gången och sen mindre och mindre samtidigt som han gjorde väldiga grimaser, haha! Fick väl i sig typ en tesked. :D Frös in resten i formar för iskuber, känns lagom och lätt att plocka fram rätt mängd. Han brukar få smaka lite när vi äter om det är nåt lämpligt. Vaniljsås är en riktig höjdare. ;) Men tänker börja ta ur från vår mat och göra i portioner till honom också (fortsätta frysa som iskuber) framöver. Gör ju inget att bunkra lite.

Hur är era på natten? Adrian vaknar fortfarande två gånger för mat. Försöker prega i honom så mycket dom möjligt på dagen så att han iallafall bara vaknar en gång men det är omöjligt.

Vi har sovit hela nätter från 3 månader. Men senaste 2v har vi börjat vakna 4-5 gånger/natt.

Vaknar 21-22 för mat/närhet och sedan får han när jag bär med mig honom upp runt midnatt, då sover han till 6 innan det är dags igen.

Hoppas det gick bra för er i tisdags @Mois :)

Och fick vi något vällingrecept @YaHilweh? :mad: Eller har jag bara scrollat förbi? :D

Jag vet inte, ger ut det lite överallt :D
Men 1 portion (jag gör oftast storkkok, då det håller sig ca1v i kyl)
2dl vatten
2msk bovetemjöl
kanel/vanliluilver/kardemumma eller vad man själv behagar.
Havremjölk

2dl vatten kokas upp tillsammans med 2msk bovetemjöl och valfri smaksättning (jag använder oftast kanel eller vaniljpulver), rör under tiden. den kommer tjockna och klumpar om man inte rör ordentlig, och koka inte upp på för hög värme utan på medel temp.
Ta av från plattan och häll i havremjölk till lagom konsistens, jag brukar göra på 6dl vatten och då tar jag 1L havremjölk. Men man hittar vilken konsistens som är bra ganska fort.

Jag använder MAM anti-colic med napp X, även 3 funkar.

Idag fyller lilltjejen 6 månader :bump:
Det firades med att vakna och hälsa på världen med ett glädjetjut klockan 4.45 i morse. Så nu efter frukost försöker vi att rulla av oss lite energi på golvet så vi kan gå och sova lite till.

Här är det väldigt lite mat än. En portion gröt (inte ens en hel portion enligt vad det står på paketet) om dagen, oftast kring 18-19. Gröten är en riktig höjdare och man hinner nästan inte med att sleva på. :p Annars är det mest nån majskrok och lite smakprov från oss bara. Han har inte börjat intressera sig för mat förrän nu så det har inte känts nödvändigt alls. Nu tittar han dock väldigt medvetet och intresserat på när vi äter och har tydligt lärt sig vad skeden betyder. ;) Idag har jag gjort puré på morot och potatis för första gången och provade ge lite till lunch. Det var tydligen jätteäckligt. :laugh: Han gapade stort första gången och sen mindre och mindre samtidigt som han gjorde väldiga grimaser, haha! Fick väl i sig typ en tesked. :D Frös in resten i formar för iskuber, känns lagom och lätt att plocka fram rätt mängd. Han brukar få smaka lite när vi äter om det är nåt lämpligt. Vaniljsås är en riktig höjdare. ;) Men tänker börja ta ur från vår mat och göra i portioner till honom också (fortsätta frysa som iskuber) framöver. Gör ju inget att bunkra lite.
Här är det inte några hela portioner mat på långa vägar. I början tryckte hanni sig nästan en hel portion gröt men nu är det ju inte någon ny och spännande smak längre så det moffas inte på samma sätt längre. Dessutom ser jag till att han alltid är mätt, pigg och glad när det ska smakas mat, just för att det bara ska smakas och för att han ska orka med det nya i och med att de ofta är någon ny sorts mat. Jag har inga ambituoner att byta ut något mål amning till något annat än på ett bra tag :)

Palsternacka fick jag tips på att det skulle vara väldigt populärt hos bebisar och här hemma stämde det!

Idag fyller lilltjejen 6 månader :bump:
Det firades med att vakna och hälsa på världen med ett glädjetjut klockan 4.45 i morse. Så nu efter frukost försöker vi att rulla av oss lite energi på golvet så vi kan gå och sova lite till.
Då var vi uppe ungefär samtidigt:grin: jag gav mig på att koka blåbärsgröt och fick en smurfbebis så vi har hunnit med ett bad också. Nu somnade han precis så jag ska också se till att slockna illa kvickt :up:
Gillar du tula-selen förresten?

Hmm, hände det något speciellt kl 4.45 idag? Då var nämligen min också vaken. Föredömligt nog somnade hon om igen när hon ätit och jag med :)Vaknade nu för en dryg halvtimme sen av att någon körde någon form av maskin ute på gården. Misstänker häcktrimmer, grästrimmer eller liknande. Det borde vara förbjudet att göra sådant när bebis tar sovmorgon :meh:

Litet inhopp..
Nu har jag dålig koll, hur gammal är din son? Att han vaknar på natten behöver inte betyda att han är hungrig eg, det kan lika gärna vara en vana som blivit befäst.

Litet inhopp..
Nu har jag dålig koll, hur gammal är din son? Att han vaknar på natten behöver inte betyda att han är hungrig eg, det kan lika gärna vara en vana som blivit befäst.

Han är 5 1/5 månad. Jag tycker att han verkar hungrig och han äter på bra. Det skulle ALDRIG gå att försöka få honom att somna utan mat igen..

Här rullas det inte när energin ska ut, här ska det hoppas. Han vill bara stå upp min lilla unge. Så man får sitta och hålla honom om magen/under armarna och han "hoppar". När kan man börja med hoppgunga? 4 mån känns lite för tidigt, men tror han skulle älska det!

Här rullas det inte när energin ska ut, här ska det hoppas. Han vill bara stå upp min lilla unge. Så man får sitta och hålla honom om magen/under armarna och han "hoppar". När kan man börja med hoppgunga? 4 mån känns lite för tidigt, men tror han skulle älska det!

Enligt den här sidan http://www.hoppgunga.se/hoppgunga-fran-vilken-alder/ är 4 månader inte för tidigt, men det beror nog på hur stadiga de är också. Vår har varit för svajig i den åldern men er son verkar ju träna flitigt :D

Jag åkte runt och letade hoppgunga jag med efter tipsen här, men fattade inte att man bara kunde montera i dörrposten. Vi har inga sådana, har ganska lustig planlösning och knappt några dörrar alls. Kunde ju haft honom inne på toaletten men nja.. Gåstol vågar jag inte heller eftersom golvet är i tre olika nivåer (alltså huset är rätt gammalt :p) på nedervåningen, kommer fara över kanten och slå sig. Men hittade ett mjukdjur/prassel/pingla/bollhav som jag tänkte kunde främja sittandes och sysselsätta honom, en sånhär.
976dbe4a-0c52-4acf-b062-cd4641ce8ea7.jpg

Tror han blev lite överväldigad dock, och lite rädd för den som var ganska stor. Så det enda vi verkligen utökat lekparken med är fisher price-klossarna :D Och de går varma!

Enligt den här sidan http://www.hoppgunga.se/hoppgunga-fran-vilken-alder/ är 4 månader inte för tidigt, men det beror nog på hur stadiga de är också. Vår har varit för svajig i den åldern men er son verkar ju träna flitigt :D

Jag åkte runt och letade hoppgunga jag med efter tipsen här, men fattade inte att man bara kunde montera i dörrposten. Vi har inga sådana, har ganska lustig planlösning och knappt några dörrar alls. Kunde ju haft honom inne på toaletten men nja.. Gåstol vågar jag inte heller eftersom golvet är i tre olika nivåer (alltså huset är rätt gammalt :p) på nedervåningen, kommer fara över kanten och slå sig. Men hittade ett mjukdjur/prassel/pingla/bollhav som jag tänkte kunde främja sittandes och sysselsätta honom, en sånhär.
976dbe4a-0c52-4acf-b062-cd4641ce8ea7.jpg

Tror han blev lite överväldigad dock, och lite rädd för den som var ganska stor. Så det enda vi verkligen utökat lekparken med är fisher price-klossarna :D Och de går varma!

Vi har en liten babypool som bollhav till vår 7 månaders. Hon älskar det! Så ge det lite tid bara. :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 161
Senast: Bison
·
Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Kultur I morgon smäller det! Här är startordningen i finalen. 1. 🇦🇹 Austria | Teya & Salena - Who The Hell Is Edgar? 2. 🇵🇹 Portugal | Mimicat...
18 19 20
Svar
388
· Visningar
20 993
Senast: Mineur
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 147

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka