Oj så många ord@Positron!
Så roligt, och säkert praktiskt att faktiskt förstå så mycket
@pollex
Kotten lägger inte jättemycket krut på språkinlärning, men det är ju motorik som är hans grej och han förstår hur mycket som helst så jag är inte direkt orolig. Vi har dessutom umgåtts med jämnåriga i två dagar och de pratar ungefär lika mycket /lite.
Han har ganska få ord för saker och aktiviteter skulle jag säga, eller så är jag och sambon för dåliga på att förstå. Men han gillar djur och säger följaktligen mest djurlätenDet han säger, som jag kan komma på på rak arm är:
-da, betyder ja, ihop med att nicka
-nej, och skaka på huvudet
-mamm (dvs mamma,)
-Mmmm betyder Mu/ko, kan kanske också betyda mjau
-bibi, med kort staccato, typ fågel, eller pip pip
-ah ah, också staccato, betyder Upp! från matstolen ihop med frenetiskt viftande armar
-ah(f) kort och ljust betyder voff, eller kanske också Hund
-klick med tungan betyder gaffel, tror inte han kan säga G
-utöver det brummar och smackar och tjuter han när han leker med bilar och skruvdragare och andra saker som låter, men det är ju inte direkt ord.
Jag påtalade det här med att han fortfarande kan väldigt få konsonanter för bvc på 18månaderskontrollen, i princip säger han bara B, D och M vilket jag tror kan ha med (vad jag tror är) kort tungband att göra. Men han är ändå kommunikativ som sagt så resten kommer väl när det kommer...
Att de förstår är väl det viktiga vad jag förstår, för att inte tala om hur häftigt det är när man märker att de gör det!