Vinterförälder 2014/2015 del 2

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nä fy! Det lät inte som någon kul upplevelse! Jag förstår att du inte är sugen på att göra om det!

Jag upplevde att jag fick mycket bra hjälp från både BB och mvc. Både med att gå igenom min förra förlossning och inför den andra. Jag önskar som sagt att jag gjort det direkt. I mitt huvud har den första förlossningen blivit ännu värre än vad den kanske var rent medicinskt. Det handlar ju om att jag bara haft min upplevelse att relatera till och ingen som direkt förklarat varför det blev som det blev och varför och på vilka grunder beslut togs. Hade vi gått igenom direkt (typ efter en månad eller 2) så hade jag nog mått bättre inför förlossning 2.

Om ni mot förmodan blir gravida igen så finns det massa bra hjälp att få. Man kan få löften inför förlossningen på hur man vill att det går till, ni kan få ett igånsättningsdatum, tidig eda, bäckenbottenbedövning, kejsarsnitt. Oavsett vad man vill upplevde jag att det fanns väldigt många sätt att göra mig tryggare på. Sen är alla olika och man behöver komma fram till vad som gör just en själv trygg.

Vilken tur att ni fått en fantastisk liten kille att glädjas över i alla fall!

Mvh Miks

Just det, när bm skulle sy mig efteråt sa hon att det var jättebra att det hade gått så fort för nästa gång skulle det gå så himla mkt fortare. Som att jag låg där och funderade på nästa barn efter den där förlossningen liksom. :crazy:
Jag skulle vilja veta varför jag inte fick nån hjälp. Jag fattar ju att eda inte gick att få men nånting borde jag kunnat få, iaf värkstimulerande.

@Miks vilket glamouröst mammaliv :D
Här har vi laddat med massa småhandukar utifall att, hoppas vi slipper alltför mycke kräk o tvättande, de har tajmat in vattenrör arbete på gatan från idag i 10v o kommer stänga av vattnet till o från, känns som helt fel tidpunkt, nu för att jag lever för mina varma bad just nu o senare för att kunna tvätta on demand.

Idag har jag orkat med lite städning :banana: känns så skönt o ha lite energi. Bodde i sängen igår med en dvd box av Supernatural :) Sambon körde jag ju ut för att fiska och belöningen blev 6st torsk som nu är fileeade o frysta :d

Har gjort klart mitt förlossningsbrev inför morgondagens bm besök, blev kort mest fokus på info och stöd, känns som jag ändå inte kan ha kontrol på vad som händer så lika bra att gå in med den inställningen fast jag inser att jag nog inte riktigt är mentalt förberedd på vad som kommer.

Just det, när bm skulle sy mig efteråt sa hon att det var jättebra att det hade gått så fort för nästa gång skulle det gå så himla mkt fortare. Som att jag låg där och funderade på nästa barn efter den där förlossningen liksom. :crazy:
Jag skulle vilja veta varför jag inte fick nån hjälp. Jag fattar ju att eda inte gick att få men nånting borde jag kunnat få, iaf värkstimulerande.
Det är just sånna frågor som du ska få svar på! Sånt där kan man gå och gräma ihjäl sig över. Plus att ju längre tiden går så finns risken att du förstärker det negativa i upplevelsen ännu mer.

Så här på pappret finns det säkert flera saker som skulle kunna gjorts annorlunda. Det absolut bästa skulle ju vara om du fick en samtalstid med BM som var ansvarig under förlossningen. Hon har ju agerat utifrån sin erfarenhet och sin proffesion. Dock har ju hennes beslut gjort så att du fick en kass upplevelse av din förlossning. Hon kanske kan förklara hur hon tänkte och varför det blev som det blev. Dock tror jag att du kanske ska ta tag i det snart då så att hon har en möjlighet att komma ihåg er.

Mvh Miks

@pudsey Japp extremt glamoröst :D Det värsta var nog ändå när hon kräktes mej rakt upp i ansiktet när hon låg i min famn. :yuck: Tur jag hade munnen stängd!

Fast hur sjutton ska ni klara er utan vatten! :nailbiting: Men det kanske inte är avstängt hela tiden?

Skön inställning till förlossningen! :up:

Mvh Miks

@pudsey Japp extremt glamoröst :D Det värsta var nog ändå när hon kräktes mej rakt upp i ansiktet när hon låg i min famn. :yuck: Tur jag hade munnen stängd!

Fast hur sjutton ska ni klara er utan vatten! :nailbiting: Men det kanske inte är avstängt hela tiden?

Skön inställning till förlossningen! :up:

Mvh Miks
Ewww har ju sett på typ americas funniest home videos de som fått kräk i munnen när de lekt med bäbis :yuck::yuck:

Vattnet kommer bara vara av i perioder men könns mindre kul ändå, före jul var de gasledningarna så satt här utan värme vissa dagar, så räknar med samma nu minus läckor, fick ju gasläcka sist :banghead:

Ewww har ju sett på typ americas funniest home videos de som fått kräk i munnen när de lekt med bäbis :yuck::yuck:

Vattnet kommer bara vara av i perioder men könns mindre kul ändå, före jul var de gasledningarna så satt här utan värme vissa dagar, så räknar med samma nu minus läckor, fick ju gasläcka sist :banghead:
Min farmor passade en av mina kusiner och lyckades få en bebiskräk i munnen då. På bussen. Det var liksom inte läge att spotta där och då tyckte hon.. Yuk.

Phu vad kämpigt! Man blir ju som ett levande lik när man inte får sova!

Med risk att strö salt i såren så har vi helt tvärtom från er. Sonen har egentligen alltid sovit bra (bortsett från en period i 1års åldern). Lilla nytillskottet sover också bra. Ammar 23 och sover sen fram till 05, ammar och sover vidare till 09 ungefär. Väldigt lyxigt! Sorry! :o ;)

Mvh Miks

Jag tror liksom knappt på att det kan vara möjligt att sådana barn existerar, det låter för bra för att vara sant :o

Ja de värsta perioderna har varit skitjobbiga, men jag har också märkt att jag klarar av sömnbrist mycket bättre än jag någonsin trott. T.ex. min sambo får migrän och fungerar inte som människa om han blir väckt mer än två-tre gånger på en natt, medan någon slags autopilot sätter igång på mig och jag överlever dagen trots att det inte borde vara fysiskt möjligt :o Men som sagt, det har varit skitjobbigt emellanåt och i våras var jag inställd på att det skulle dröja låååång tid innan det blir några fler barn, främst pga alla sömnproblem, men sedan blev jag gravid och nu tänker jag mest att har jag överlevt hittills så klarar jag nog ett barn till också :)

Men jag kan ärligt erkänna att jag är rejält trött på allt kräks! 80 små Ikea kräk handdukar har vi. Vi tvättar nästan alla var tredje dag. Det går minst 20 om dagen. 4 bodys per dag, i regel 2 par byxor, två toppar för mej. Mycket tvätt blir det. Och illa luktar det. Som kräks, riktig magsyra lukt. Bläää :yuck: Lilla C badar minst en gång per dag. I natt kräktes hon mej i knät så jag fick byta trosor. Wohoo! :meh:

Jäklar, jag som trodde min dotter kräktes mycket under en period när hon va liten, men det där lät ju femtio gånger värre! :o Jobbigt, hoppas ni får ordning på det!!

Ehm, i tider av väldigt mycket flytningar - hur vet jag vad som är slempropp och vad som bara är the daily blöh?

Med andra ord: Hur känner man igen en slempropp?

Läkaren vill att vi är uppmärksamma på ont i magen, förstoppning, fläckar eller andra konstiga symtom. Jag ska försöka utesluta så mycket mjölk som möjligt. Troligen är hon allergisk men så länge hon bara kräks och inte visar andra symtom och går upp bra i vikt så tar kroppen inte så mycket skada av det. Direkt när hon får några andra symtom så går vi över på Nutramigen (mjölkprotein fri ersättning). Känns som en ok plan. Vi har en superbra läkare, samma som vi haft till sonen.
Ursäkta inhoppet, men det här gör mig riktigt upprörd! Ni är ganska säkra på att barnet är allergiskt mot mjölk - men ni väljer ändå att inte ta bort det pga av hon går upp i vikt som hon ska?

Nej, kroppen tar inte skada mjölk, men man mår ytterst sällan bra. Ibland är man redan så van vid både att må dåligt och ha ont i magen att under tiden man äter mjölk märker man inte av just det. Däremot efter att man slutat med det så känner man hur ofantligt mycket det påverkar kroppen.
Och tänk dig själv att kräka så många gånger om dagen, även om hon bara äter mjölk så kan det knappast vara skönt varken för hals eller mage....

Du tycker läkaren är bra, jag tycker han borde läsa på betydligt bättre om hur allergier påverkar kroppen. Han jobb är trots allt att se till att hans patienter mår så bra de bara kan....

@westernsuzie Man klarar ju oftast mer sömnbrist än vad man tror är möjligt men fy sjutton vad jag inte är avundsjuk på er! Hoppas att er nya lilla sover bättre så det inte blir dubbelt upp!

Mvh Miks

Ehm, i tider av väldigt mycket flytningar - hur vet jag vad som är slempropp och vad som bara är the daily blöh?

Med andra ord: Hur känner man igen en slempropp?

Min gick i flera omgångar,så jag var väldigt osäker,antog att dte var flytningar eftersom jag bara var i v 35,men i efterhand så insåg jag ju att det var ju slemmisen,eftersom sonen dök upp nån dag senare! ;)

Min var snorgrön,alltså som riktigt tjockt gulgrönt snor,när man är riktigt in i bomben förkyld. Typ så här: :yuck:

:rofl:

Fick som en 10:a på morgon,sen en 10:a på kvällen,sen dagen efter var det en betydligt större klump.

Ursäkta inhoppet, men det här gör mig riktigt upprörd! Ni är ganska säkra på att barnet är allergiskt mot mjölk - men ni väljer ändå att inte ta bort det pga av hon går upp i vikt som hon ska?

Nej, kroppen tar inte skada mjölk, men man mår ytterst sällan bra. Ibland är man redan så van vid både att må dåligt och ha ont i magen att under tiden man äter mjölk märker man inte av just det. Däremot efter att man slutat med det så känner man hur ofantligt mycket det påverkar kroppen.
Och tänk dig själv att kräka så många gånger om dagen, även om hon bara äter mjölk så kan det knappast vara skönt varken för hals eller mage....

Du tycker läkaren är bra, jag tycker han borde läsa på betydligt bättre om hur allergier påverkar kroppen. Han jobb är trots allt att se till att hans patienter mår så bra de bara kan....
Jag förstår hur du tänker!

Läkaren förklarade det med att så länge lilltjejen går upp i vikt i det tempot som hon har nu så tillgodogör sig hennes kropp amningen på ett bra sätt. Så länge hon inte uppvisar andra symtom så fortsätter vi att amma. Börjar hon få tex förstoppning eller ont i magen så går vi över till mjölkprotein fri ersättning.

För mig att sluta helt med mjölkprotein är svårt. Sonen har varit mjölkprotein allergiker tills han var 4 år så vi vet vad det innebär och det är sjukt svårt. Det är ta mej tusan mjölk i allt. Men läkaren tyckte att jag ska undvika så mycket det går av de uppenbara sakerna för att minska påverkan så mycket som möjligt.

Jag har fullt förtroende för läkaren. Hon är en äldre kvinna med otrolig erfarenhet och hon är superbra på att resonera och fundera tillsammans med oss föräldrar. Vi kom även överens om att vi inte ens behöver ett möte med henne om dottern uppvisar symtom utan det räcker med ett samtal till BVC så får vi ersättning. Detta beror på att hon även följt sonen och vet att vi vet vad vi ska vara uppmärksamma på.

Som ett första steg är jag nöjd med bemötandet och planen.

Mvh Miks

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Fritid På onsdag 28/8 börjar Paralympics och det sänds på SVT/svtplay. Ska ni kolla? :banana: Här finns sändningstider och deltagare: 28...
Svar
12
· Visningar
469
Senast: Rosett
·
Gravid - 1år Det är dags för en ny tråd :heart Försökte hitta den senaste listan men vet att det hänt en hel del sen dess, så uppdatera gärna...
38 39 40
Svar
787
· Visningar
74 133
Kultur JUNI 24/6 Annie Lööf, före detta partiledare, jurist 25/6 Renée Nyberg, programledare 26/6 Axel Gordh Humlesjö, journalist 27/6...
13 14 15
Svar
294
· Visningar
22 192
Senast: Rie
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 068

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka