Vinterföräldrar 23/24

Hoppas verkligen det snart går att få tag på. Det är ju de barn som föds nu och närmaste halvåret typ som behöver det som mest.
Tänk så skönt o slippa isolera sig i onödan lix, våga vara ute lite mer o röra sig med bäbis än annars.
Ja precis! Vi har desutom ett syskon som nyligen börjat förskola, och vi tror att han och vi kommer må bra av att han fortsätter gå där de timmar som erbjuds. Men det innebär ju hög risk för att bebisen träffar på RS-virus tidigare än namn skulle ha önskat.
 
Ja precis! Vi har desutom ett syskon som nyligen börjat förskola, och vi tror att han och vi kommer må bra av att han fortsätter gå där de timmar som erbjuds. Men det innebär ju hög risk för att bebisen träffar på RS-virus tidigare än namn skulle ha önskat.
Med syskon så är det ju ännu viktigare, även utan förskola så behöver ju äldre barn umgänge med andra barn. Och barn är ju små smittohärder utan dess like 🙈
 
Har era BM nämnt något om att vaccinera mot RS under graviditeten, för att ge skydd till bebis?
Min barnmorska verkar inte känna till ngt alls, men en snabb googling säger (bla läkemedelsverkets hemsida) att det sedan i somras är godkänt i eu att vaccinera gravida gör att ge bäbis skydd de första 6 mån. Vilket ju vore helt fantastiskt mtp vinterbebis.
Vet dock inte hur eller var jag bokar vaccinationen när inte bm kan ge ngn info och det är så pass nytt.
Jag hade också velat vaccinera mig, men varken vårdcentral eller BM här hade hört om att det skulle komma, så det lär nog tyvärr dröja...
 
Är jag väldigt dum o naiv som bara utgick från att barnvagnsklädslar va tvättbara? 🤪

Idag är v 31+1,

Så i veckan tyckte jag att det va dags att börja spana in barnvagnar, speciellt eftersom vi tänkt köpa begagnat (har ju ingen referens alls på vad vi gillar, så tänkte köpa något som verkar bra, och sedan när vi använt den ett tag utvärdera vad som är bra vs dåligt och i så fall byta vagn om vi inte är nöjda, när vi faktiskt vet vad vi gillar/inte gillar)

Hittade rätt omgående en vagn i grannkommunen som var i gott skick och normalt pris-satt, eftersom jag ändå skulle dit och kihostevaccinera mig bara några hundra meter bort så passade jag på att titta på och köpa vagnen.
Fin vagn, verkar smidig och i schysst skick
Dock har den nån enstaka fläck (inget jag bryr mig om utseendemässigt, men jag vill ju ändå ha den "ren") samt är full av katthår.
Döm om min förvåning när jag ska montera isär delarna och det står avtorkning och handtvätt på klädseln 🤪
Jag tänker att om något kan råka ut för olyckor som kräver ordentlig tvätt då är det väl barnvagnar? Eller?
Så stod det på vår också men vi tvättade den ändå och det funkade fint! Man kanske inte ska köra den i 60 dock.
 
Så himla trött på att knappt ha några kläder som passar (nackdelen med att ha en garderob som mest består av korta/åtsittande kläder) så nu shoppar jag på vinted.
 
Så himla trött på att knappt ha några kläder som passar (nackdelen med att ha en garderob som mest består av korta/åtsittande kläder) så nu shoppar jag på vinted.
Jag har hotat gubben att sno hans tröjjor o skjortor. De få tröjjor jag faktiskt får ner över magen tackvare elastiska, åker upp o stannar ovanför navel. Ser ut lite som Nalle Phu 🤣

Tar så emot o köpa för mkt kläder för så kort tid.
Köpte några klänningar på sellpy,men känns nästan sent o köpa mer där de har så lång leveranstid. Koftor har jag köpt ett par med, de är såna som även funkar med amning sen.
Byxor har jag köpt ett par jeggings och ett par tights, tänkte det får räcka...
 
Jag har hotat gubben att sno hans tröjjor o skjortor. De få tröjjor jag faktiskt får ner över magen tackvare elastiska, åker upp o stannar ovanför navel. Ser ut lite som Nalle Phu 🤣

Tar så emot o köpa för mkt kläder för så kort tid.
Köpte några klänningar på sellpy,men känns nästan sent o köpa mer där de har så lång leveranstid. Koftor har jag köpt ett par med, de är såna som även funkar med amning sen.
Byxor har jag köpt ett par jeggings och ett par tights, tänkte det får räcka...
Jag går redan till 90% i hans kläder hemma men vill inte ha dem på jobbet. Det är bara inte jag :(
Mina egna kläder är samma - verkligen Nalle Puh 🙈

Tror de flesta av klänningarna kommer funka sen också annars får jag väl sälja vidare :)
Behöver kunna se hyfsat ut som mig själv för att må bra psykiskt tror jag, det här med att vara gravid tar nog mycket som det gör.
 
Jag går redan till 90% i hans kläder hemma men vill inte ha dem på jobbet. Det är bara inte jag :(
Mina egna kläder är samma - verkligen Nalle Puh 🙈

Tror de flesta av klänningarna kommer funka sen också annars får jag väl sälja vidare :)
Behöver kunna se hyfsat ut som mig själv för att må bra psykiskt tror jag, det här med att vara gravid tar nog mycket som det gör.
Jag förstår dig!
Jobbar själv i scrubs, vilket gör att jag inte behöver så många kläder iaf.

Men behöver ju ha iaf några tröjjor för o kunna visa mig offentligt. Men svårt att hitta nått jag gillar. Moment 22...
 
Råkade köpa en barnvagn igår.
Hittade en Emmaljunga NXT90 (?) på blocket för vad jag tror var rimligt pris. Några år på nacken med relativt nya hjul, för 3000. Ser väldigt fin ut i alla fall så den får duga!
Förra gången köpte jag nytt av billigare märke. Den höll i ca 9 månader innan framhjulen var paj, själva svängfunktionen slutade fungera och inga reservdelar fanns. Tänker att Emmaljungan förmodligen ändå är lättare att reparera om det behövs. Annars är det inte eoner av pengar.
Det känns lite tidigt att köpa vagn egentligen. Men jag är trots allt i vecka 32 så det kanske inte är så tidigt ändå :O

I övrigt mår jag fortfarande pyton. Inte illa. Utan psykiskt.
 
Råkade köpa en barnvagn igår.
Hittade en Emmaljunga NXT90 (?) på blocket för vad jag tror var rimligt pris. Några år på nacken med relativt nya hjul, för 3000. Ser väldigt fin ut i alla fall så den får duga!
Förra gången köpte jag nytt av billigare märke. Den höll i ca 9 månader innan framhjulen var paj, själva svängfunktionen slutade fungera och inga reservdelar fanns. Tänker att Emmaljungan förmodligen ändå är lättare att reparera om det behövs. Annars är det inte eoner av pengar.
Det känns lite tidigt att köpa vagn egentligen. Men jag är trots allt i vecka 32 så det kanske inte är så tidigt ändå :O

I övrigt mår jag fortfarande pyton. Inte illa. Utan psykiskt.
Hoppas du kan få må bättre snart!

Jag köpte ju också barnvagn nu, så du är inte tidigare än mig iaf ;)
Min var också en emmaljunga.
 
Hoppas du kan få må bättre snart!

Jag köpte ju också barnvagn nu, så du är inte tidigare än mig iaf ;)
Min var också en emmaljunga.
Tack ❤️ Skriver inte så mycket i tråden. Vill inte dra ner er andra med mitt gnäll 😅
Men det kanske var lika bra att fixa vagn, just nu hoppas jag bebisen kommer tidigt!
Ska köpa bäddning till den. Funderar på lammfäll men får se lite hur jag gör. Mimoskudde blir det i alla fall. Dottern fick sned skalle för hon hade en favoritsida och det var jättejobbigt att komma tillrätta med. Så den här ingen får en sån kudde direkt!
Hoppas det blir ett vagnbarn!
 
Tack ❤️ Skriver inte så mycket i tråden. Vill inte dra ner er andra med mitt gnäll 😅
Men det kanske var lika bra att fixa vagn, just nu hoppas jag bebisen kommer tidigt!
Ska köpa bäddning till den. Funderar på lammfäll men får se lite hur jag gör. Mimoskudde blir det i alla fall. Dottern fick sned skalle för hon hade en favoritsida och det var jättejobbigt att komma tillrätta med. Så den här ingen får en sån kudde direkt!
Hoppas det blir ett vagnbarn!
Vi köpte också en begagnad Emmaljunga (av vänner) var inte heller nöjd med förra vagnen..
Tycker inte det är tidigt bara lite bökigt att förvara 😅
Och gnäll på om du behöver ♥️
Jag är ju inte heller så himla pepp 🙄

10 v till semester nu :)
 
Vi köpte också en begagnad Emmaljunga (av vänner) var inte heller nöjd med förra vagnen..
Tycker inte det är tidigt bara lite bökigt att förvara 😅
Och gnäll på om du behöver ♥️
Jag är ju inte heller så himla pepp 🙄

10 v till semester nu :)

Aha! Ja dom verkar rätt gedigna ändå 😊
Väldigt bökigt 😅 vet inte om jag vågar ha liggdelen på vinden heller för det kan bli lite fuktigt. Funderar på dubbla soppåsar och något som fångar upp fukt också.. 🤔 Finns det inte såna där påsar man kan lägga i?

Tack ❤️

Nä, allt är verkligen inte guld och gröna skogar.. Kanske är viktigt att det får finnas också ❤️


Håller tummarna att det går fort!

Jag ska jobba till en vecka innan är tanken. Noll procent sugen på det!
 
Aha! Ja dom verkar rätt gedigna ändå 😊
Väldigt bökigt 😅 vet inte om jag vågar ha liggdelen på vinden heller för det kan bli lite fuktigt. Funderar på dubbla soppåsar och något som fångar upp fukt också.. 🤔 Finns det inte såna där påsar man kan lägga i?

Tack ❤️

Nä, allt är verkligen inte guld och gröna skogar.. Kanske är viktigt att det får finnas också ❤️


Håller tummarna att det går fort!

Jag ska jobba till en vecka innan är tanken. Noll procent sugen på det!
Hade en jättegammal rätt skabbig Emmaljunga som stallvagn sist (innan vi bodde på gård, den vagnen förvarade jag i stallet så jag slapp släpa i bilen) och den stod pall för det :)
Jag tror soppåsar funkar och ev en torrboll (menar du va?). Hos oss hade jag nog varit mer rädd för möss än fukt... 🙈

Heja heja!!
 
Hade en jättegammal rätt skabbig Emmaljunga som stallvagn sist (innan vi bodde på gård, den vagnen förvarade jag i stallet så jag slapp släpa i bilen) och den stod pall för det :)
Jag tror soppåsar funkar och ev en torrboll (menar du va?). Hos oss hade jag nog varit mer rädd för möss än fukt... 🙈

Heja heja!!

Ah, då borde ju en fyra år gammal funka
Den ser som sagt väldigt fräsch ut 😊

Ska minsann testa! Annars får den vara framme, egentligen inte hela världen.
Vår femåring åker ibland i sulky till förskolan när jag har bilen och pappan ska lämna. Emmaljungan ska funka för upp till 22 kilo så vi skulle ju kunna ta den sittdelen istället och hiva upp sulkyn på vinden kanske.. 🤔
 
Så himla trött på att knappt ha några kläder som passar (nackdelen med att ha en garderob som mest består av korta/åtsittande kläder) så nu shoppar jag på vinted.

Jag har hotat gubben att sno hans tröjjor o skjortor. De få tröjjor jag faktiskt får ner över magen tackvare elastiska, åker upp o stannar ovanför navel. Ser ut lite som Nalle Phu 🤣

Tar så emot o köpa för mkt kläder för så kort tid.
Köpte några klänningar på sellpy,men känns nästan sent o köpa mer där de har så lång leveranstid. Koftor har jag köpt ett par med, de är såna som även funkar med amning sen.
Byxor har jag köpt ett par jeggings och ett par tights, tänkte det får räcka...
OM ni planerar att amma sen kan man ju satsa på tröjor/toppar som är kombinerade gravid/amningskläder, det jag gjort och förlänger ju användningstiden rejält (samt att jag nästan tycker det var viktigare med "anpassade" (eller vad man ska kalla det) toppar under amningsperioden än under graviditeten ur bekvämlighetssynpunkt).
 
OM ni planerar att amma sen kan man ju satsa på tröjor/toppar som är kombinerade gravid/amningskläder, det jag gjort och förlänger ju användningstiden rejält (samt att jag nästan tycker det var viktigare med "anpassade" (eller vad man ska kalla det) toppar under amningsperioden än under graviditeten ur bekvämlighetssynpunkt).
Skulle jag ha mina vanliga kläder till jobbet skulle många vara oanständigt korta :o
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 534
Senast: mamman
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 764
Senast: Nixehen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 141
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp