Vinterföräldrar 23/24

Råkade köpa en barnvagn igår.
Hittade en Emmaljunga NXT90 (?) på blocket för vad jag tror var rimligt pris. Några år på nacken med relativt nya hjul, för 3000. Ser väldigt fin ut i alla fall så den får duga!
Förra gången köpte jag nytt av billigare märke. Den höll i ca 9 månader innan framhjulen var paj, själva svängfunktionen slutade fungera och inga reservdelar fanns. Tänker att Emmaljungan förmodligen ändå är lättare att reparera om det behövs. Annars är det inte eoner av pengar.
Det känns lite tidigt att köpa vagn egentligen. Men jag är trots allt i vecka 32 så det kanske inte är så tidigt ändå :O

I övrigt mår jag fortfarande pyton. Inte illa. Utan psykiskt.
Vad jobbigt att behöva må så dåligt ❤️ Får du bra hjälp av MVC?

Vi köpte en begagnad(brio) vagn super billigt, 700kr kanske. Tänkte att håller den medans han har liggdelen är det bra.
Den håller ännu 2,5 år senare och har varit helt problemfri!
 
Skulle jag ha mina vanliga kläder till jobbet skulle många vara oanständigt korta :o
Ja tänkte mer om man väljer att bara köpa större eller kläder i andra modeller istället för specifika "mammaklädar" för att man tänker att man kan använda de även efter/låna partnerns kläder, och att jag tyckte förra graviditeten att det gjorde väldigt lite skillnad i komfort om det var en tröja som bara råkade vara stor nog att fortsätta passa vs. om det var en tröja i "gravidmodell", dock när jag ammade tyckte jag det var mycket skönare med amningstoppar där det var inbyggt i modellen att enkelt kunna få fram ett bröst vs. att ha en vanlig tröja och dra upp den/ha en med mycket urringning som gick att dra ner.
 
Ja tänkte mer om man väljer att bara köpa större eller kläder i andra modeller istället för specifika "mammaklädar" för att man tänker att man kan använda de även efter/låna partnerns kläder, och att jag tyckte förra graviditeten att det gjorde väldigt lite skillnad i komfort om det var en tröja som bara råkade vara stor nog att fortsätta passa vs. om det var en tröja i "gravidmodell", dock när jag ammade tyckte jag det var mycket skönare med amningstoppar där det var inbyggt i modellen att enkelt kunna få fram ett bröst vs. att ha en vanlig tröja och dra upp den/ha en med mycket urringning som gick att dra ner.
Aha, då fattar jag vad du menade 😅
 
Senast ändrad:
Tack ❤️ Skriver inte så mycket i tråden. Vill inte dra ner er andra med mitt gnäll 😅
Men det kanske var lika bra att fixa vagn, just nu hoppas jag bebisen kommer tidigt!
Ska köpa bäddning till den. Funderar på lammfäll men får se lite hur jag gör. Mimoskudde blir det i alla fall. Dottern fick sned skalle för hon hade en favoritsida och det var jättejobbigt att komma tillrätta med. Så den här ingen får en sån kudde direkt!
Hoppas det blir ett vagnbarn!
Självklart får och ska du gnälla om du behöver ❤️ livet är ingen dans på rosor och det vet och förstår vi alla. Bättre vi får chansen att stötta och peppa om vi kan!
Måste kolla upp mimoskudde nu 😅
Lammfäll har jag köpt en ☺️ har till och med klappat den i livet 😁
 
OM ni planerar att amma sen kan man ju satsa på tröjor/toppar som är kombinerade gravid/amningskläder, det jag gjort och förlänger ju användningstiden rejält (samt att jag nästan tycker det var viktigare med "anpassade" (eller vad man ska kalla det) toppar under amningsperioden än under graviditeten ur bekvämlighetssynpunkt).
Det har jag gjort, ffa koftor och nån klänning som är med knäppning. Tröjjor/toppar verkar svårare, amningströjjorna är ofta tighta vad jag sett. Har köpt några amningslinnen, men de går inte över magen.
 
Det har jag gjort, ffa koftor och nån klänning som är med knäppning. Tröjjor/toppar verkar svårare, amningströjjorna är ofta tighta vad jag sett. Har köpt några amningslinnen, men de går inte över magen.
Jag har handlat på bonprix för amningskläder, har tyckt de har bättre utbud på just det än typ lindex och kappahl :)
 
Skulle jag ha mina vanliga kläder till jobbet skulle många vara oanständigt korta :o
Samma här, samt att allt är så himla tight nu 😳 Jag avskyr när kläder sitter åt för mycket i vanliga fall, och det är inte bättre nu 😅
Vad jobbigt att behöva må så dåligt ❤️ Får du bra hjälp av MVC?

Vi köpte en begagnad(brio) vagn super billigt, 700kr kanske. Tänkte att håller den medans han har liggdelen är det bra.
Den håller ännu 2,5 år senare och har varit helt problemfri!
Jo men dom är ändå bra. Tar det på allvar så. Får gå hos psykolog och dom tar prover osv. Skulle gärna träffat barnmorskan oftare för koll, men dom har sina fasta tider typ.

Det låter ju toppen! 😊 Det känns väldigt bra i magen att köpa en vagn som redan finns än att köpa nytt. Håller tummarna för att vi har lika stor tur!
Självklart får och ska du gnälla om du behöver ❤️ livet är ingen dans på rosor och det vet och förstår vi alla. Bättre vi får chansen att stötta och peppa om vi kan!
Måste kolla upp mimoskudde nu 😅
Lammfäll har jag köpt en ☺️ har till och med klappat den i livet 😁
❤️ Jag uppskattar verkligen det!
Känns bara tråkigt att glida in som en sorgmantel när andra är glada och förväntansfulla 😳 men jag ska försöka tänka bort det ❤️
Sant!
Ja mimos är bra! Om man ska ha någon sån kudde så är det den. Vi gick till fysioterapeut förra gången och enligt henne som forskat på skallassymetri så är de där pandakuddarna ingen idé. Dom förvärrar snarare enligt henne 😳

Ska faktiskt spana på lammfäll och se vad jag kan hitta! Känns ju rätt bra nu när bebisen kommer mitt i vintern. Förra gången fick jag bebis i värmebölja så viss ytterlighet😉
 
Vi fick ett fårskinn av mina föräldrar till bebisen i helgen, vi har ganska kallt golv så det blir toppen att ha bebis på den hela våren till sånt och såklart i vagnen.

En kompis har erbjudit att sälja sin vagn till oss när hon inte längre har nytta av den efter årsskiftet - en Emmaljunga - men jag har fått för mig att de är onödigt otympliga :nailbiting: Hade en redan då gammal Emmaljunga till sonen -09, kanske har de blivit lite smidigare de senaste åren :) Vill ha en vagn som funkar på grusväg men inte nödvändigtvis en terrängvagn sas. Tycker det är ett så ofantligt tråkigt inköp dock så jag orkar inte sätta mig in i olika märken och modeller :wtf:
 
Vi fick ett fårskinn av mina föräldrar till bebisen i helgen, vi har ganska kallt golv så det blir toppen att ha bebis på den hela våren till sånt och såklart i vagnen.
Jag behöver tips på vad jag ska bädda säng och vagn med... Bor i hus som visserligen inte är iskallt men det är ju kallare och lite råare än en lägenhet.
Har också hört att man inte ska ha för tjocka saker över bebis så de inte får det över ansiktet.. hur tänker ni inför det??
 
Jag behöver tips på vad jag ska bädda säng och vagn med... Bor i hus som visserligen inte är iskallt men det är ju kallare och lite råare än en lägenhet.
Har också hört att man inte ska ha för tjocka saker över bebis så de inte får det över ansiktet.. hur tänker ni inför det??
Barn fryser inte som vuxna brukar min grabb säga :D
Jag tror att vi hade ett täcke för bebisar och lång pyjamas (mitt första barn föddes i slutet av oktober). Kommer nog köra samma nu :)

I vagnen hade jag mest åkpåse under vintern, tunt täcke när det blev varmare ute.
 
Jag behöver tips på vad jag ska bädda säng och vagn med... Bor i hus som visserligen inte är iskallt men det är ju kallare och lite råare än en lägenhet.
Har också hört att man inte ska ha för tjocka saker över bebis så de inte får det över ansiktet.. hur tänker ni inför det??
I sängen hade vi bara sovpåse över body eller pyjamas med fötter till dottern född i februari, det var nog. Finns sovpåsar i olika tjocklek också om man har kallare hus. I vagnen hade vi åkpåse i fårskinn, samt flera lager kläder då hon föddes när det var riktigt råkallt. Men i vagnen sover de ju också under uppsikt, det är mer i säng under natten när man själv sover man säger att man ska undvika täcken och filtar.
 
Jag var hos MVC idag och måste tillbaka om två veckor :meh:

Magmåttet blev dåligt, så de vill följa upp det hela. Både jag och barnmorskan är helt säkra på att det är för att han ligger snett i magen, liksom på tvärsen, men de ville ha ett tätare besök ändå. Är exakt noll orolig, tycker mest att han är lite besvärlig (ffa eftersom han sparkar så himla mycket!) :cool:
 
I sängen hade vi bara sovpåse över body eller pyjamas med fötter till dottern född i februari, det var nog. Finns sovpåsar i olika tjocklek också om man har kallare hus. I vagnen hade vi åkpåse i fårskinn, samt flera lager kläder då hon föddes när det var riktigt råkallt. Men i vagnen sover de ju också under uppsikt, det är mer i säng under natten när man själv sover man säger att man ska undvika täcken och filtar.
Finns ju en hel hög med gulliga overaller i olika tjocklek för små bebisar :love:
 
Jag var hos MVC idag och måste tillbaka om två veckor :meh:

Magmåttet blev dåligt, så de vill följa upp det hela. Både jag och barnmorskan är helt säkra på att det är för att han ligger snett i magen, liksom på tvärsen, men de ville ha ett tätare besök ändå. Är exakt noll orolig, tycker mest att han är lite besvärlig (ffa eftersom han sparkar så himla mycket!) :cool:
Jag låg också lite (väldigt lite) under min kurva idag, BM trodde absolut det berodde på bäbis position.
Hen har legat längs mittlinhen innan, men sedan nån vecka ligger hen på sniskan på lin vänstra sida, ingen bebis alls till höger.
Har oavsett ul imorgon (koll placenta) så de gör en tillväxt koll i samband med det.
 
Alltså, väger mig inte regelbundet annars, men har följt vikten under båda graviditeterna, mest på grund av illamåendet. Men hur de ser ut med mycket/extremt illamående första trimestern, som sen mestadels gått över samtidigt som barnet och vätskan börjar väga mer i typ mitten på andra trimestern är löjligt. Lägger bild under spoiler om någon tycker det är jobbigt.
Screenshot_20231011-210649.png
 
Jag var hos MVC idag och måste tillbaka om två veckor :meh:

Magmåttet blev dåligt, så de vill följa upp det hela. Både jag och barnmorskan är helt säkra på att det är för att han ligger snett i magen, liksom på tvärsen, men de ville ha ett tätare besök ändå. Är exakt noll orolig, tycker mest att han är lite besvärlig (ffa eftersom han sparkar så himla mycket!) :cool:

Jag låg också lite (väldigt lite) under min kurva idag, BM trodde absolut det berodde på bäbis position.
Hen har legat längs mittlinhen innan, men sedan nån vecka ligger hen på sniskan på lin vänstra sida, ingen bebis alls till höger.
Har oavsett ul imorgon (koll placenta) så de gör en tillväxt koll i samband med det.
Busiga bebisar ni har som smiter från mätningen ☺️ men bra att de har lite extra koll ändå!
Jag har svårt att känna hur liten ligger, men hoppas jag kan få lite mer känsla för det framöver. Känner sparkar över ett ganska stort område av magen 😅
 
Hur går det för er?

Jag jobbar sista veckan nu och det är med buller och bång, kort om personal och massa saker som ska göras, så nu är jag väldigt tacksam att jag bestämde mig för att söka graviditetspenning. Men också konstigt att det bara är två månader kvar till bf på lördag!
 
Hur går det för er?

Jag jobbar sista veckan nu och det är med buller och bång, kort om personal och massa saker som ska göras, så nu är jag väldigt tacksam att jag bestämde mig för att söka graviditetspenning. Men också konstigt att det bara är två månader kvar till bf på lördag!
Det lunkar väl på :) Har lite ont här och var till och från men försöker kämpa på och ta det lugnt.
Jag och grabben går på jullov 15e december så det är det jag har lite nedräkning till :)
 
Hur går det för er?

Jag jobbar sista veckan nu och det är med buller och bång, kort om personal och massa saker som ska göras, så nu är jag väldigt tacksam att jag bestämde mig för att söka graviditetspenning. Men också konstigt att det bara är två månader kvar till bf på lördag!
Går bra här, jobbar på men det är ganska lugn period just nu lämpligt nog. Är planerad att jobba fram tills 3 dagar före bf 🤣 mest pga att jag ändå hatar att gå hemma.

Var ju på Ul förra veckan och moderkakan låg nu högt i bakvägg, så behöver inte oroa mig för den :D
Dock var bebis något liten, men med bra flöde i navelsträng och hjärta ua. Så vi ska på ny tillväxt koll nästa vecka.
Är inte direkt oroad eftersom jag själv inte va så stor som nyfödd och fortfarande inte är så stor.
 
Hur går det för er?

Jag jobbar sista veckan nu och det är med buller och bång, kort om personal och massa saker som ska göras, så nu är jag väldigt tacksam att jag bestämde mig för att söka graviditetspenning. Men också konstigt att det bara är två månader kvar till bf på lördag!
Åh vad skönt att få gå hem efter en sådan vecka :crazy:

Jag försöker planera semesteruttaget före bf så jag bara blir hemma klädsamt länge, hade gärna gått hemma från jul typ (kontorsjobb och bf 6-13 feb :angel:) :D

Allt bra här än så länge. Hade en skum molvärk långt ner i magen i helgen, kunde inte definiera den till livmoder eller bäcken och misstänkte uvi då jag sprang mycket på toa också. Fick lämna urinprov i månsags som var helt rent så det var väl nåt annat. BM trodde växtvärk. Värken har iaf gått över nu efter en utifall-kur med mycket tranbärsdryck.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 534
Senast: mamman
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 765
Senast: Nixehen
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 142
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
8
· Visningar
2 285

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp