Vinterföräldrar 22/23

Hon hade lunginflammation, så nu har man ju dåligt samvete för att vi inte åkte in tidigare… ingen hosta, dock lite påverkad andning samt sämre allmäntillstånd då (varför vi ju åkte in tillslut).
Jag har slutat ringa 1177 när det gäller dottern av just den anledningen. Vi känner våra barn bäst. Och jag åker hellre in en gång för mycket än en gång för lite. Visst, nu har jag inte ens 30 minuter till barnakuten här, men det är inte så lajbans att sitta och vänta på ett sjukhus halva natten så man gör ju inte det om man absolut inte måste. Personalen här är dock helt fantastiska och de gångerna (2 än så länge) som jag åkt in har de bekräftat mina känslor och sagt precis det: "Ni föräldrar känner era barn bäst" ❤️
 
Någon mer än jag som har rutin-ändringar planerade för semestern? Varför bara ta semester liksom 🤣
Här ska busungen förhoppningsvis lära sig att somna i sin egna säng (hon brukar somna i soffan hos oss på kvällarna) och så ska pottningsrutinerna tillbaka är tanken. Hon är så himla glad för pottan och det har varit många barn som pott-tränats på fsk och det har märkts så vi spinner vidare medans intresset finns liksom.
 
Någon mer än jag som har rutin-ändringar planerade för semestern? Varför bara ta semester liksom 🤣
Här ska busungen förhoppningsvis lära sig att somna i sin egna säng (hon brukar somna i soffan hos oss på kvällarna) och så ska pottningsrutinerna tillbaka är tanken. Hon är så himla glad för pottan och det har varit många barn som pott-tränats på fsk och det har märkts så vi spinner vidare medans intresset finns liksom.

Haha, det finns alltid spännande projekt att ta hand om när det gäller barn. Vi planerar också sovträna under semestern. Dottern somnar nu i våra sängar och sover ensam där i 2-3 timmar tills vi lägger oss. Oftast vaknar hon inte när vi går upp heller, så jag tänker att det finns potential att få henne att sova i egen säng. Dock rör hon massor på sig, så vi tänkte nog börja öva med en madrass på golvet istället för säng. :p

Pottan är dottern inte alls intresserad av. Helst gömmer hon den under en handduk. Däremot vill hon gärna gå utan blöja, så det finns kanske nåt att spinna vidare på där också. Vi har ju ingen draghjälp från förskolan ännu, så annars får det vänts tills nästa semester.😁
 
Hon har haft / har nattskräck, vilket är utmanande för hela familjen.

Idag plingade polisen på dörren, då har alltså grannen ringt polisen för att dottern skriker… blir så trött.

Det finns inga som har barn i hela byggnadskomplexet bortsett från oss, och det kanske lät mycket om man inte vet hur små barn låter när de har ont är rädda eller är ledsna.

Men ångesten nu :(
 
Hon har haft / har nattskräck, vilket är utmanande för hela familjen.

Idag plingade polisen på dörren, då har alltså grannen ringt polisen för att dottern skriker… blir så trött.

Det finns inga som har barn i hela byggnadskomplexet bortsett från oss, och det kanske lät mycket om man inte vet hur små barn låter när de har ont är rädda eller är ledsna.

Men ångesten nu :(

Men gud, vad jobbigt för er... Skönt ändå att polisen tagit någons oro på allvar, men förstår verkligen ångesten för er..! Hoppas dottern kommer till ro bättre på nätterna snart. ❤️
 
Då börjar lillen förskolan nästa vecka. Ser fram emot det med skräckblandad förtjusning. Den unge mannen har utvecklat en vilja av stål och ett ganska så rivigt humör när saker och ting inte passar honom. Kan tänka mig att det blir drama vid lämning och hämtning.

Annars har vi haft snart tre veckor av oklara hudutslag. Behandlades som svinkoppor först men som eksem sedan. Flyttade in i näsan, helt omöjligt att tvätta och smörja där inne. Nu, sedan ett par dagar, fullt med prickar i ansiktet. Ingen feber och pigg som satan. Har efter dessa tre veckor av intensiv hudvård ett svårt förhållande till bad och dusch. Försökte nu på morgonen med ett vilt skrikande och sprattlande barn. (Vet faktiskt inte hur vi ska få rengöring på plus-sidan igen...)

Så, just nu en sådär-period. Kunde absolut ha det roligare. Men vi får försöka vara kreativa och hålla tummarna för att det slår om såsmåningom.
 
Då börjar lillen förskolan nästa vecka. Ser fram emot det med skräckblandad förtjusning. Den unge mannen har utvecklat en vilja av stål och ett ganska så rivigt humör när saker och ting inte passar honom. Kan tänka mig att det blir drama vid lämning och hämtning.

Annars har vi haft snart tre veckor av oklara hudutslag. Behandlades som svinkoppor först men som eksem sedan. Flyttade in i näsan, helt omöjligt att tvätta och smörja där inne. Nu, sedan ett par dagar, fullt med prickar i ansiktet. Ingen feber och pigg som satan. Har efter dessa tre veckor av intensiv hudvård ett svårt förhållande till bad och dusch. Försökte nu på morgonen med ett vilt skrikande och sprattlande barn. (Vet faktiskt inte hur vi ska få rengöring på plus-sidan igen...)

Så, just nu en sådär-period. Kunde absolut ha det roligare. Men vi får försöka vara kreativa och hålla tummarna för att det slår om såsmåningom.

Vi har också inskolning nästa vecka och tjejen har ett liknande humör som er pojke låter det som. Det blir spännande, det här. 😁

Vi har också nån sorts oklara hudutslag, men de håller sig mestadels till benen. Kör nu en hydrokortisonkur och har fått mjukgörande kräm utskriven, så hoppas det ger med sig nu.

I övrigt har vi kört potträning i 3 v nu, men inte kommit så långt som önskat, så det blir att gå tillbaka till blöjor när förskolan startar. Jag hade läst in mig på "blöjfri på 3 dagar"-metoden och hade skyhög motivation och förhoppningar. Visade sig att tjejen inte kissade alls när blöjan togs av så vi har kämpat massor med att få henne att förstå vad det är som händer när man kissar och att det inte är nåt farligt. Just nu kissar hon bara på pottan om man kör Babblarna på tv samtidigt... 🙈 Och hon kan hålla sig lääääänge.... Men men, hon är inte anti pottan i alla fall, så vi får väl ta nya tag under julledigheten sen. 😋
 
Första "dagen" på förskolan avklarad. Gick väldigt mycket över förväntan. Så himla skönt! Hoppas att det går finfint för er också @Ingela_S :heart

Heja, så bra! Vi har haft vår första dag idag och det har också gått bra. Å andra sidan var vi bara där i en timme, så det var inte så lång tid för saker att gå fel på. :p Jag är inte säker på att jag gillar upplägget för inskolning i vår kommun, men känns svårt att klaga när jag faktiskt har noll erfarenhet. Idag och imorgon ska vi vara på plats i 1 timme och på torsdag 1 timme och 15 minuter, varav jag då ska lämna under den sista kvarten. Jag hade hellre varit där längre dagar från början, så barnet får en chans att lära känna stället och människorna innan hon ska vara där själv. Men jag antar att de har en tanke med upplägget. Själv hade jag inte fixat mer än en timme idag, jag börjar böla bara av tanken på att behöva lämna henne...🙈

Hur ser er inskolning ut? Är det långa dagar direkt eller ett mer försiktigt upplägg?
 
Heja, så bra! Vi har haft vår första dag idag och det har också gått bra. Å andra sidan var vi bara där i en timme, så det var inte så lång tid för saker att gå fel på. :p Jag är inte säker på att jag gillar upplägget för inskolning i vår kommun, men känns svårt att klaga när jag faktiskt har noll erfarenhet. Idag och imorgon ska vi vara på plats i 1 timme och på torsdag 1 timme och 15 minuter, varav jag då ska lämna under den sista kvarten. Jag hade hellre varit där längre dagar från början, så barnet får en chans att lära känna stället och människorna innan hon ska vara där själv. Men jag antar att de har en tanke med upplägget. Själv hade jag inte fixat mer än en timme idag, jag börjar böla bara av tanken på att behöva lämna henne...🙈

Hur ser er inskolning ut? Är det långa dagar direkt eller ett mer försiktigt upplägg?
Vi har också ett väldigt försiktigt upplägg (väldigt likt ert). Endast en timma för oss idag också. Vi var dock helt beredda på att den timman skulle bestå av ett skrikande barn som klängde sig fast på någon av oss i vild panik. Istället cirkulerade han runt bland de andra barnen, lekte lite med traktorer och kollade kvallen på de olika sorterna sand och grus som fanns 😆.
 
Vi har också ett väldigt försiktigt upplägg (väldigt likt ert). Endast en timma för oss idag också. Vi var dock helt beredda på att den timman skulle bestå av ett skrikande barn som klängde sig fast på någon av oss i vild panik. Istället cirkulerade han runt bland de andra barnen, lekte lite med traktorer och kollade kvallen på de olika sorterna sand och grus som fanns 😆.

Haha, skönt att höra! Min kompis är förskolelärare i grannkommunen och där kör man att barnet ska vara på plats första dagen kl 9-12 och sen resterande dagar i en tvåveckorsperiod kl 9-14. Då är barnet med på alla måltider och alla aktiviteter direkt och förälderns närvaro fasas ut dag för dag. Jag tycker det låter bättre, så att barnet får vänja sig vid det nya stället först och frånvaron av förälder sen, men som sagt har jag noll erfarenhet så jag hoppas det funkar med den andra metoden också.

Dottern vill gärna ha med mig på allt ("mamma hålla" säger hon och sträcker fram handen, även om hon bara ska gå till ett annat rum i vårt eget hem :p ). Sen ville hon inte sluta leka när vi skulle gå hem, så då gick det bra att gå iväg utan att hålla mig i handen. 😄
 
Både där jag jobbar och på K s förskola gör vi på samma sätt, börjar alltid med en timme första dagen för att ”känna av” barnet och föräldrarna, om de vill ändra på något, om de tär något speciellt vi/dom ska tänka på, frågor osv, samt presentera sig. Sen dag två, två timmar, sen beror det på barnet, är de väldigt framåt och vill utforska själv, blir det lite längre dagar direkt, sen 9-14 två - tre första dagarna vecka två, två sista dagarna vecka 2, alltid de tider barnet sen ska ha.
 
Heja, så bra! Vi har haft vår första dag idag och det har också gått bra. Å andra sidan var vi bara där i en timme, så det var inte så lång tid för saker att gå fel på. :p Jag är inte säker på att jag gillar upplägget för inskolning i vår kommun, men känns svårt att klaga när jag faktiskt har noll erfarenhet. Idag och imorgon ska vi vara på plats i 1 timme och på torsdag 1 timme och 15 minuter, varav jag då ska lämna under den sista kvarten. Jag hade hellre varit där längre dagar från början, så barnet får en chans att lära känna stället och människorna innan hon ska vara där själv. Men jag antar att de har en tanke med upplägget. Själv hade jag inte fixat mer än en timme idag, jag börjar böla bara av tanken på att behöva lämna henne...🙈

Hur ser er inskolning ut? Är det långa dagar direkt eller ett mer försiktigt upplägg?
Fråga om planen för inskolningen! Alltså den ska ju individanpassad med (om det inte sätter helt käppar i hjulet för verksamheten).
 
Både där jag jobbar och på K s förskola gör vi på samma sätt, börjar alltid med en timme första dagen för att ”känna av” barnet och föräldrarna, om de vill ändra på något, om de tär något speciellt vi/dom ska tänka på, frågor osv, samt presentera sig. Sen dag två, två timmar, sen beror det på barnet, är de väldigt framåt och vill utforska själv, blir det lite längre dagar direkt, sen 9-14 två - tre första dagarna vecka två, två sista dagarna vecka 2, alltid de tider barnet sen ska ha.

Jag tänker mest att det inte var så många minutrar som pedagogerna faktiskt hann prata med föräldrarna, de hade ju fler barn att ta hand om samtidigt. Men skönt att höra att det är fler som jobbar liknande. Jag vet att kommunen haft 9-14-dagar under hela inskolningen tidigare, så förhoppningsvis finns det en tanke bakom att de har ändrat.

Idag var vi på plats knappt 1,5 timmar. Dottern gillade inte fruktstunden, så hon gick iväg själv är vi andra satt ner och åt frukt. Sen lekte hon i 45 minuter utan mamma. ❤️ Tittade bort för att se att jag satt kvar ett par gånger, men annars roade hon sig själv. Imorgon ska vi vara inomhus och även prova lämna. Spännande!
 
Första veckan avklarad på förskolan och idag var första dagen vi fick lämna barnen. Tjejen var jätteduktig och ville först följa med mig när jag gick men så fick hon syn på babblarna i fönstret och då var de mer spännande. Lämnade utomhus, sen hade de gått in och hon var nöjd hela tiden. Hade slagit huvudet i klätterställningen, men blivit tröstade och lekt vidare. När jag kom tillbaka så fortsatte hon bara leka och när jag sa att vi skulle gå hem så svarade hon med "nej, nej, nej". 😄 Över förväntan här alltså.

Hoppas ni också har haft lite flyt, @Nordthor
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Nu är jag lite pirrig i magen... Jag och min sambo vill gärna ha barn och har tänkt oss en knodd som nästa år, vi har dock inte börjat...
2
Svar
26
· Visningar
4 227
Övr. Barn För en tid sedan ( i juni tror jag det var) hade sambon och jag oskyddat sex. (dumt jag vet. Påpeka inte det tack) tog ett dagen efter...
Svar
15
· Visningar
4 375
Senast: GotAsecret
·
Gravid - 1år Hej alla !! Tyckte det nu var dax att skaffa sej ett användarnamn efter att ha "tjuv-läst" här under flera års tid. Är som...
Svar
14
· Visningar
2 080
Senast: Zody
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tatueringar i arbetslivet
Tillbaka
Upp