Vinterdäck? Dubb eller odubbat?

MadicDomino

Trådstartare
Jag är nyfiken! Dels för att jag ska köpa nya däck till bilen nu i helgen. :)

Märkes? Regumerat? "Året-runt"? Dubbat? Vad har ni för bil och vad har ni för vinterdäck? :D

Sv: Vinterdäck? Dubb eller odubbat?

Vi har en Ford Focus som är miljöbil. Och eftersom det är en miljöbil måste vi köra med dubbfria däck. Dessutom är det flera gator i Göteborg som är förbjudna att åka på ifall man har dubbade däck, så det blir bäst för oss att köra dubbfritt.

Märkes? Regumerat? "Året-runt"? Dubbat? Vad har ni för bil och vad har ni för vinterdäck? :D

kommer det vara mycket snö och is i vinter och ingen barmark= dubbdäck
Ingen is men lite snö ibland= ms däck

Det beror ju mycket på hur och var man bor.

Jag bor precis som Ramona i Göteborgsområdet men lantligt, i en kranskommun. Har mycket dålig kollektivtrafik och udda arbetstider.

Jag är i princip nödd o tvungen att ha dubb för att kunna ta mig till o från jobbet nattetid då det ofta är ishalka på de vägar jag kör. Hade jag haft bättre tillgång till kollektivtrafik och annorlunda arbetstider hade jag med största sannolikhet valt friktionsdäck istället.

Är noga med att köpa däck som är avsett för vår marknad, billiga däck avsedda för andra länder blir oftast dyrköpta. Däremot har jag inga invändningar mot regummerat så länge de kommer från renommerade märken.

Senast ändrad:

Jag kör odubbat, har aldrig problem med halka på is.

Brukar köra på Nokian Hakapelitta som brukar placera sig bland de absolut bästa i tester.

Jag kör på dubb. Har testat odubbat, men jag kom inte ifrån stallet pga uppförsbacke och isgata.

Den fyrhjulsdrivna bilen har ms-däck.

Under de år jag bodde i Stockholm fungerade det utmärkt att köra odubbat. Då åkte jag ofta upp till Dalarna också men körde mest på lite större vägar.

Nu när jag bor i Dalarna måste jag ha dubb eftersom jag kör på mindre vägar där det kan bli glashalt.

Under de år jag bodde i Stockholm fungerade det utmärkt att köra odubbat. Då åkte jag ofta upp till Dalarna också men körde mest på lite större vägar.

Nu när jag bor i Dalarna måste jag ha dubb eftersom jag kör på mindre vägar där det kan bli glashalt.

Fast det är ju inget problem alls att ha dubbfritt i dalarna på isgata, det går faktiskt alldeles utmärkt.

Jag och sambon kör då aldrig fast trots att det är blankis typ hela vägen till stallet och det funkar bra även med släp.

Men man behöver ju ha lite känsla och inte bara gasa och såklart bra däck.

Jag tyckte inte heller att det var några problem tills jag åkte kana utför en brant backe jag måste åka nerför för att öht komma någonstans. Inget fäste alls trots att jag körde långsamt(30-väg och jag körde långsammare än så). Jag lyckades undvika att hamna vare sig i diket eller i grannens staket eftersom jag höll nerverna i styr men efter det fick det bli dubb.

Märket var det inget fel på(inget obskyrt, jag kollar alltid vilka som fått bra i tester), spårdjupet var helt ok. Måste däcken vara sprillans nya inför varje vinter för att det ska funka odubbat så får jag erkänna att min plånbok bestämmer att det får bli dubb.

Vi har en Ford Focus som är miljöbil. Och eftersom det är en miljöbil måste vi köra med dubbfria däck. Dessutom är det flera gator i Göteborg som är förbjudna att åka på ifall man har dubbade däck, så det blir bäst för oss att köra dubbfritt.

Nja det stämmer inte riktigt.

En miljöbil går utmärkt att köra med dubbdäck och den är fortfarande en miljöbil om man gör det.

Däremot finns det en del kommuner som har bestämmelser om att lokala förmåner som gäller miljöbilar (ex gratis parkering) inte gäller om man har dubbdäck.

Senast ändrad:

I Göteborg förlorar du din miljöbilsstatus ifall det är dubbdäck på bilen.

I Göteborg förlorar du din miljöbilsstatus ifall det är dubbdäck på bilen.

Men du förlorar inte miljöbilsstatusen och bilen är fortfarande skattefri i fem år.

Däremot förlorar du de förmåner för miljöbilar som Göteborgs kommun har infört :)

Jag har en liten Kia Picanto. Experter på området tycker att man ska ha dubbdäck på en så liten bil, så det blev sådana.

Tror att det är Goodyear på "min" bil, de två andra har jag ingen aning om, men dubbat är det då på alla tre. Bilarna är en liten framhjulsdriven miljögolf, tung fyrhjulsdriven BMW och en skitful och framhjulsdriven liten "renå kan gå".

Kör på is och packad snö, där dubb är överlägset bättre och det som även rekommenderas. Friktionsdäck är vad jag förstår egentligen enbart bäst i slask, lössnö och barmark. Vilket vi inte har så mycket av här.

Dubbat. Märkes. Nya (dvs max 3 år gamla). Inget annat funkar ute på landet med backar, isgata och grusvägar som snöröjs halvdant.

Aldrig någonsin "Året-runt". De däcken är ett skämt som bara borde gå hem hos medelamerikanen som inte heller bryr sig om att ta på sig bälte eller ha ABS-bromsar på bilen.

Bilar: Fyrhjulsdriven SEAT och en tvåhjulsdriven VW Caravelle.

Bakgrund: Har arbetat i 7 år med vintertester och sommartester av däck och deras egenskaper.

För att nyansera. Kör man uteslutande i vägröjda stan eller när det inte är isgata är de odubbade alternativen lika bra. Så kan man låta bli bilen de dagarna, eller veckorna, då det är som värst funkar det gott.

Hej!

Jag har ingen bil själv, men bilen jag brukar låna har dubbar. Jag hade inte velat köra utan dubbar vintertid, just pga isen som knappt syns och plötsligt ligger man i diket.

På ren snö är det väl ok utan dubbar, på torra gator behövs dom inte, men där jag kört mest (kranskommuner till Stockholm) har det mestadels varit en j-a massa is. På vägen till stallet hade jag inte tagit mig utan dubbar.

/Lavinia

Nya (dvs max 3 år gamla). Inget annat funkar ute på landet med backar, isgata och grusvägar som snöröjs halvdant.

Bullshit det funkar alldeles utmärkt om man har bra däck och kan köra bil.
Oftast är det skit bakom spakarna som gör att det går på tok.

Egentligen är det sjukt konstigt att det inte ställs större krav för att ta körkort.
För man behöver ju inte kunna något alls om att köra i vinterväglag i stort sett :meh:

Liknande trådar

Fordon Jag sitter och slötittar annonser på bilar, ev. köpa min första bil. Kanske imorgon, nästa vecka eller kanske inte ens sker om flera... 2
Svar
21
· Visningar
939
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ Hur orkar vissa människor rodda runt så otroligt mycket i sitt liv? Jag har en bekant som har jobb som mäklare och 5 inhyrda hästar... 5 6 7
Svar
120
· Visningar
6 075
Fordon Jag har bra mönster på mina vinterdäck och dubbarna sitter där de ska. Men de har några år på nacken och jag upplever att de inte ger... 2
Svar
23
· Visningar
1 959
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 208

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Alternativ till försäkring
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Tillbaka