Känns som att det är dags att starta tråden jag väntat på sedan diskussionerna innan valdagen...
Jag lånar ett par inlägg från eftervalstråden och svarar på dem här istället.
Jag tycker att det är ett långt mycket större problem än för den enskilda. När det gäller skolan så är det ju avgörande både för framtiden för dessa individer och för att samhället ska kunna drivas av utbildade, självförsörjande och demokratiskt sinnade medborgare. För mig är det jätteproblematiskt att elever lockas med höga betyg, senaste tekniska prylarna, luftiga scheman, körkort m.m. för att de ska välja en särskild skola. Varför ens prata om kunder till skolan, och vem är det som ska vara nöjd enligt "kunden har alltid rätt"-devisen? Är det eleven, är det föräldrarna, är det samhället? Och vem är det som ska har rätt att ställa kraven, bedöma kvaliteten och kräva specificerade åtgärder?
Dessutom får det stora konsekvenser när en skola läggs ner, jämfört med att lägga ner en Biltema-butik. För det första har det gått ganska långt med kvalitetsbrister innan skolan stängs. Det har troligtvis varit ett antal vändor med påpekanden om kvalitetsbrister, föreläggande etc. Och till slut måste skolan stängas och eleverna flyttas till en annan skola, vilket inte alltid är så lätt att snabbt komma in i deras läroplan (särskilt om skolorna dessutom har frihet att själva utforma sina läsår). Alternativt så läggs skolan ner av ekonomiska skäl, t ex går i konkurs, och då kan det istället gå väldigt fort vilket inte heller är bra utifrån elevernas perspektiv.
Att i praktiken missa ett halvår/år i skolan kan få jättestora konsekvenser för eleven.
Även med vård och omsorg tycker jag att det här med kundorienteringen är problematiskt, vem är det som egentligen styr och var ligger incitamenten i styrmekanismerna? Kunden väljer mottagning och det allmänna betalar. I delar av vården prioriteras hårt för att ge vård till den som mest behöver när personalbristen är stor. Samtidigt pågår just nu en annonseringskampanj som uppmuntrar resenärerna till att kontakta just annonsörens mottagning för att där får man hjälp även med enklare åkommor som förkylningar med fler exempel. En får ju hoppas att den generösa inställningen till vård inte också gäller utskrift av antibiotika, och visst, annonser i tunnelbanan är väl inte så stort problem i sig självt kan man tycka. Men det säger något om hur svårt det är att bygga rätt incitament i sådana här ersättningssystem. Samtidigt som den offentligt drivna sjukvården försöker få folk att inte söka vård vid enkla sjukdomar som inte går att göra så mycket åt (som förkylning) så försöker andra vårdgivare få fler att söka vård för just den typen av sjukdomar. Sjukt...eller?
Även kömiljarder och sådana liknande incitament riskerar ju att mest skyffla runt folk mellan olika köer för att få siffrorna rätt. Så som du mäter kommer du också få svaret. Men är det kvalitet att få byta kö...?
En fråga jag har till både dig och @sjoberga är om ni har erfarenhet av att ställa krav och följa upp offentligt finansierad verksamheter? Ni ger intryck av att tycka att det är en ganska enkel sak att ordna? Min egen erfarenhet är att det är väldigt svårt att göra tillförlitlig kvalitetsuppföljning på ett rättvisande sätt, om det inte ska bygga upp sjuka mängder av administration och/eller kosta väldigt mycket resurser hos den offentliga instans som ska följa upp verksamheten.
Nu ska jag läsa ikapp eftervalstråden...
Jag lånar ett par inlägg från eftervalstråden och svarar på dem här istället.
Dubbelt så många kvinnliga företagsledare inom välfärdssektorn.
https://www.svensktnaringsliv.se/fr...e-bland-kvinnor-i-valfardssektorn_641748.html
https://www.svt.se/opinion/varfor-ifragasatts-vi-kvinnliga-foretagare
https://www.vardforetagarna.se/2014/03/vard-och-omsorgsbranschen-leds-av-kvinnor/
Privata företag utgör dock ungefär bara 15% av utförarna i dagens Sverige. Att då utmåla det till en enormt stor fråga att en liten, liten andel av denna bråkdel missköter sina uppdrag? Det är givetvis ett stort problem för de enskilda det gäller och ska stoppas med bättre beställningar, uppföljningar, kontroller och kvalitetskrav - men att det är ett avgörande problem för Sverige - ens om man accepterar vänsterns bild av det. Nej. Det är inte rimligt.
Jag tycker att det är ett långt mycket större problem än för den enskilda. När det gäller skolan så är det ju avgörande både för framtiden för dessa individer och för att samhället ska kunna drivas av utbildade, självförsörjande och demokratiskt sinnade medborgare. För mig är det jätteproblematiskt att elever lockas med höga betyg, senaste tekniska prylarna, luftiga scheman, körkort m.m. för att de ska välja en särskild skola. Varför ens prata om kunder till skolan, och vem är det som ska vara nöjd enligt "kunden har alltid rätt"-devisen? Är det eleven, är det föräldrarna, är det samhället? Och vem är det som ska har rätt att ställa kraven, bedöma kvaliteten och kräva specificerade åtgärder?
Dessutom får det stora konsekvenser när en skola läggs ner, jämfört med att lägga ner en Biltema-butik. För det första har det gått ganska långt med kvalitetsbrister innan skolan stängs. Det har troligtvis varit ett antal vändor med påpekanden om kvalitetsbrister, föreläggande etc. Och till slut måste skolan stängas och eleverna flyttas till en annan skola, vilket inte alltid är så lätt att snabbt komma in i deras läroplan (särskilt om skolorna dessutom har frihet att själva utforma sina läsår). Alternativt så läggs skolan ner av ekonomiska skäl, t ex går i konkurs, och då kan det istället gå väldigt fort vilket inte heller är bra utifrån elevernas perspektiv.
Att i praktiken missa ett halvår/år i skolan kan få jättestora konsekvenser för eleven.
Även med vård och omsorg tycker jag att det här med kundorienteringen är problematiskt, vem är det som egentligen styr och var ligger incitamenten i styrmekanismerna? Kunden väljer mottagning och det allmänna betalar. I delar av vården prioriteras hårt för att ge vård till den som mest behöver när personalbristen är stor. Samtidigt pågår just nu en annonseringskampanj som uppmuntrar resenärerna till att kontakta just annonsörens mottagning för att där får man hjälp även med enklare åkommor som förkylningar med fler exempel. En får ju hoppas att den generösa inställningen till vård inte också gäller utskrift av antibiotika, och visst, annonser i tunnelbanan är väl inte så stort problem i sig självt kan man tycka. Men det säger något om hur svårt det är att bygga rätt incitament i sådana här ersättningssystem. Samtidigt som den offentligt drivna sjukvården försöker få folk att inte söka vård vid enkla sjukdomar som inte går att göra så mycket åt (som förkylning) så försöker andra vårdgivare få fler att söka vård för just den typen av sjukdomar. Sjukt...eller?
Även kömiljarder och sådana liknande incitament riskerar ju att mest skyffla runt folk mellan olika köer för att få siffrorna rätt. Så som du mäter kommer du också få svaret. Men är det kvalitet att få byta kö...?
Fast så är det ju redan, oavsett om man tänker borgerligt eller rött i Sverige.
Den demokratiska makten beslutar om vilka verksamheter som ska finansieras gemensamt. Vård, skola, omsorg som tunga exempel.
Sedan vem som utför må väl vara egalt, så länge man kan ha tydliga krav och bra uppföljning av verksamheten.
En fråga jag har till både dig och @sjoberga är om ni har erfarenhet av att ställa krav och följa upp offentligt finansierad verksamheter? Ni ger intryck av att tycka att det är en ganska enkel sak att ordna? Min egen erfarenhet är att det är väldigt svårt att göra tillförlitlig kvalitetsuppföljning på ett rättvisande sätt, om det inte ska bygga upp sjuka mängder av administration och/eller kosta väldigt mycket resurser hos den offentliga instans som ska följa upp verksamheten.
Nu ska jag läsa ikapp eftervalstråden...