Vinna 1,2 miljarder

Nu måste man ju inte ha privatjet och flyga hela tiden bara för att man är rik.
Eh nej men nästan all konsumtion är ju slitigt och rent statistiskt sett gör man mer skada ju rikare man är. En miljardär kan göra av med mer koldioxid än en hel Europeisk stad per år.

Sedan vore det ju förstås fantastiskt om miljardärer oftast gjorde saker som beställa handvävda växtfärgade gobelänger, åkte tåg med privatvagn, lät folk bygga slott med handkraft och skyddade skog men..

Rent statistiskt sett så förstör de jordklotet så mycket och snabbt de bara kan.

Tycker den frågan är intressant, tycker alla rika automatiskt om att resa?
Är det något rika människor växer in i och övriga drömmer om?
Finns det miljardärer som trivs bättre hemma?
De gör säkert lika varandra som de flesta andra?

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/klimatet-sa-mycket-mer-slapper-de-rikaste-ut--0s8y2y
Men vet ni att utsläppen inte minskar lika mycket hos de rikaste?

– Våra data visar att det är i den fattigaste hälften som de största minskningarna har skett.
En ny rapport från biståndsorganisationen Oxfam visar att den allra rikaste procenten i Sverige 2019 hade nästan tio gånger så höga utsläpp som en låginkomsttagare.

1743172225011.webp

Så ju mer makt man har att göra någonting åt miljö och koldioxidutsläpp, desto mindre bryr man sig tydligen.

Folk som bara har råd med en utlandsresa verkar tänka att de får minska och åka tåg.

Folk som har råd med tio tänker att "alla andra" minsann, vad spelar det för roll vad lilla miljonärsjag gör.

För det första tycker jag att det är FÖR mycket pengar att vinna. Man blir en sådan enorm måltavla för organsierad brottslighet mm. En tiondel hade räckt gott och väl.

Meeeen eftersom du ändå frågar, och eftersom jag har lagt FÖR mycket tid för att tänka på detta scenario:

- Startat ett företag med en enda anställd; en vän som brukar passa vår hund. Sen hade hennes enda arbetsbeskrivning varit att gosa med hundarna när jag åker på en lyxresa då och då. Hade också kunnat tänka mig att köpa ett bra hus till henne som hon och hennes hundar hade kunnat bo i. Nödvändig tjänstebostad, så att säga. Och ja, jag och vännen har pratat igenom detta scenario och hon är 100 % med på tåget :D
- Säkerställt att närmsta familj (föräldrar, syskon) har det gött (avbetalda lån osv, om de hade velat då. Men jag hade velat ge dem möjligheten att ta emot det).
- Skänkt en stor summa pengar (antagligen mer än hälften, för vem tusan behöver så himla mycket pengar) till olika organisationer som jobba med att hjälpa utsatta djur.
- Köpt "drömhuset", samt en övernattningslägenhet i stan, en lägenhet i London, och ett hus i södra Frankrike eller norra Italien. Då har jag bra utgångspunkter för att utforska världen och leva gött.

Sen hade jag antagligen sagt upp mig, börjat med hästar igen (gärna mer träning och tävling) och antagligen haft alldeles för många hundar.
Jag ÄLSKAR vardagslyx i form av bra mat, dryck, fina hotell, bra resor osv så jag hade väl klämt in mer av den varan också. Önskar att jag vore så modest som flera av er andra i tråden, men tyvärr är jag alldeles för förtjust i champagne för att kunna vara det.
Förutom miljö- och klimataspekterna på en livsstil som består av sådan extrem överkonsumtion, så drömmer jag faktiskt inte om lyx på det viset. Jag vill leva som en vanlig människa, jag vill inte flyta ovanpå till den grad. Jag känner ingen lockelse i det.

Jag hade köpt ny bil, betalat av och renoverat sambons hus, byggt honom ett garage, köpt jävligt mycket växter jag inte har plats för och anlitat nån entreprenad för grovt trädgårdsarbete.
Betalat av syrrans bostadsrätt. Shoppat mängder av fina klänningar. Och svurit över att jag inte kan köpa en lägenhet åt min mormor för att skitsläktingar skulle ana att det finns något att tigga av.
Fast jag hade nog köpt en sommarstuga åt mig själv iaf, nära vatten.
Och jag hade rest! Jag har aldrig satt min fot i ett flygplan ens. Om jag vunnit så mycket så hade det blivit ett antal resor.

Jag hoppas att jag hade donerat jävligt mycket till välgörenhet, men frågan är väl till vilka och vilka summor, samt om girigheten kan hållas borta. Det är lätt att sitta här och säga att jag skulle donera si och så mycket men vem vet, när det väl kommer till kritan kanske jag blir självaste Krösus?! Jag hoppas att så inte är fallet men det lär jag aldrig få veta.

Förutom miljö- och klimataspekterna på en livsstil som består av sådan extrem överkonsumtion, så drömmer jag faktiskt inte om lyx på det viset. Jag vill leva som en vanlig människa, jag vill inte flyta ovanpå till den grad. Jag känner ingen lockelse i det.
Tycker också att det räcker att vara bland de 10 procent mest privilegierade på hela klotet och drömmer inte om att klättra ännu högre. Inte alls. Men det är också en anledning till att jag inte är med i det racet - jag köper inte lotterna som krävs. För evigt dömd att vara väldigt nöjd ändå. Det som är viktigt för mig i livet kan inte köpas för mer pengar.

Tycker också att det räcker att vara bland de 10 procent mest privilegierade på hela klotet och drömmer inte om att klättra ännu högre. Inte alls. Men det är också en anledning till att jag inte är med i det racet - jag köper inte lotterna som krävs. För evigt dömd att vara väldigt nöjd ändå. Det som är viktigt för mig i livet kan inte köpas för mer pengar.
Jag köper heller aldrig några lotter, men en vinst på tex 100 000 skulle jag kunna bli glad över. Men den summan ändrar inte villkoren för mitt liv och min plats i världen särskilt mycket. (Jag ser tre, fyra tågsemestrar i Europa utan att behöva spara av lönen till semestern under några år, eller något i den stilen för mig. Köper dock aldrig lotter, men tex om något arv skulle dimpa in.)

Betalat av bolånen för mig och familjen, hjälpt brorsan med renovering av hans kåk, betalat någon för att göra klart tomten på min egen fastighet, stoppat in en slant i fonder åt barnen och ordnat en hel del fonder, aktier eller vad som nu är smarta investeringar till oss vuxna också, såpass att det genererar tillräckligt att leva på utan övriga inkomster. Jag hade också gett en släkting (fattigpensionär) en massa pengar att leva på resten av sitt liv. Resten... Ptjau... Jag vet inte riktigt. Kanske starta någon fond där en del av vinsten går till kvinnohem eller motsvarande, stoppa in i medicinska forskningsprojekt osv också kanske. Bidragit till en kompis förälders projekt med att bekämpa fattigdom också tror jag.

En del av mig hade nog velat att pengarna investerades "smart" så jag kan plocka av vinstpengar för att bidra snarare än att stuva in engångsbelopp men jag behöver nog gå en kurs i hur man vet vad som är smarta investeringar först 😅

Betalat av bolånen för mig och familjen, hjälpt brorsan med renovering av hans kåk, betalat någon för att göra klart tomten på min egen fastighet, stoppat in en slant i fonder åt barnen och ordnat en hel del fonder, aktier eller vad som nu är smarta investeringar till oss vuxna också, såpass att det genererar tillräckligt att leva på utan övriga inkomster. Jag hade också gett en släkting (fattigpensionär) en massa pengar att leva på resten av sitt liv. Resten... Ptjau... Jag vet inte riktigt. Kanske starta någon fond där en del av vinsten går till kvinnohem eller motsvarande, stoppa in i medicinska forskningsprojekt osv också kanske. Bidragit till en kompis förälders projekt med att bekämpa fattigdom också tror jag.

En del av mig hade nog velat att pengarna investerades "smart" så jag kan plocka av vinstpengar för att bidra snarare än att stuva in engångsbelopp men jag behöver nog gå en kurs i hur man vet vad som är smarta investeringar först 😅
Med 1,2 miljarder kan du sätta in det på ett konto med 1 procents ränta och få ut en miljon i månaden.

Får man ens sätta in 1,2 miljarder på ett bankkonto? Tar bankerna emot såna belopp? :confused:
Insättningsgarantin räcker ju inte så långt - i så fall behöver man hitta över tusen olika banker att fördela ut sina pengar på... 😄
(känns skönt att jag slipper ha den här sortens problem... ;))
Nej man får stoppa dom i madrassen och ha stege får att nå upp på sagda madrass som en sann prinsessan på ärten :D

Jag vet faktiskt inte. Det finns ju lite som jag känner att jag behöver, men det kostar inga miljarder, ens några tusen. Jobbat hade jag fortsatt med, jobbar generellt inte för pengar enbart. Hade givit pengar till mamma om hon velat ha. Mina barn hade fått, hem och pengar. I övrigt hade jag givit en del till regionen för att behålla folk på jobbet, öronmärkta för att folk inte ska bli uppsagda. Men antar att där försvinner de ner i ett avlopp för att hamna hos människor som inte jobbar vårdnära så att säga... så kanske något annat vore bättre så de kom riktiga behövande till nytta.

Hade förstås sett till att jag för resten av mitt liv inte hade behövt oroa mig för min ekonomi och om jag har råd att betala min hyra när de höjer den. Förstås. Men vette fasen om jag flyttat? Ett litet sommartorp kanske någonstans i så fall? Inget speciellt utan sådan litet enkelt bara.

Eller en typ fäbod utan el men solpaneler till det viktigaste, någon draghund och släde/vagn för att ta mig till affär och handla och resten av tiden leva undangömd i skogen i min ensamhet.

Med 1,2 miljarder kan du sätta in det på ett konto med 1 procents ränta och få ut en miljon i månaden.
Det är ganska stora belopp som ryker i skatt där också. Bara vinstskatten på 1.2 miljarder är ju summor som gör mig yr 🤣

Men som sagt, merparten av pengarna hoppas jag ju skulle hamna i forskning, bidrag till välgörenhet osv så det är knappast 1.2 miljarder jag hade stoppat in på ett konto till mig. Snarare en minidel av det.

Det är ganska stora belopp som ryker i skatt där också. Bara vinstskatten på 1.2 miljarder är ju summor som gör mig yr 🤣

Men som sagt, merparten av pengarna hoppas jag ju skulle hamna i forskning, bidrag till välgörenhet osv så det är knappast 1.2 miljarder jag hade stoppat in på ett konto till mig. Snarare en minidel av det.
Jag vill inte betala skatt om jag vinner 1,2 miljarder! Då blir det ju mindre att dela ut till behövande!

Fast vänta, skatt är ju till behövande! Eh, ja, tankevurpa kanske :D

Jag hade nog köpt en massa mark, ett stort gods eller liknande, och gjort om det till ett stort naturnära och så långt det går självförsörjande kollektiv.

Tänker orimligt mycket på det här scenariot😅. Naturligtvis gjort mig själv och alla vänner skuldfria och gett hela gänget en ordentlig symma pengar!

Byggt min drömgård med ridhus och en anlagd galoppslinga på många kilometer med belysning 😍. Köpt några fler hästar och sen satsat helhjärtat för att komma in i landslaget i WE.

Är det?

"Om det är slumpen som avgör om du vinner är det en lotterivinst. Du ska vanligtvis inte betala skatt på en lotterivinst men i vissa fall ska du deklarera och betala skatt som inkomst av kapital. För att veta vilka vinster i lotterier du ska betala skatt på finns mer information under avsnittet om spelvinster på denna sida."

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Nu när räntorna sjunker sker detsamma med räntan på sparkonton. Jag har Coop och SBAB men skulle vilja ha ytterligare en bank, och vill... 2 3
Svar
55
· Visningar
2 969
Senast: Inte_Ung
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 327
Senast: Presto
·
Juridik & Ekonomi Jag jobbar i en bransch som är konjunktur känslig och vilket har lett till att jag har kollegor som blivit uppsagda nu. Det kom ganska... 2
Svar
24
· Visningar
1 162
Senast: grodan21
·
Juridik & Ekonomi Jag vill nästa år försöka ta tag i min ekonomi ordentligt. Jag har alltid varit dålig på att hålla koll på min ekonomi. Förutom de dumma... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 423
Senast: Squie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka