LinnK
Trådstartare
Jag är verkligen urkass på att rida känner jag.
Känns som jag ALDRIG kommer bli bra på det här.
Har haft mycket funderingar nu när jag inte kunnat rida på flera månader pga sjukdom och har lite funderingar jag undrar om.
Jag rider islandshäst och båder ser och vet att folk sitter annorlunda på storhäst vs. Islandshäst.
(med det menar jag inte gammal isländsk stolsits för det är FEL!)
Hur gör ni när nu vinklar bäckenet när ni rider?
Hur (om/när)använder ni höfterna?
Hur KÄNNER man att man använder bäckenet rätt?
Hur vinklar ni tex höfterna när ni
-driver?
-är neutrala?
-Samlar?
-Bromsar?
Hur använder ni era höfter?
Gör ni halvhalter genom att vinkla bäckenet/använda höfterna?
Har ni tips på hur man kan bli lösgjord och medveten om sitt bäcken och sina höfter?
Mig veterligen har jag bara varit medveten om att jag har ett bäcken ens när jag hade sprickor i det efter en ridolycka..
Hur tungt sätter ni er i sadeln vid uppsittning?
Hur tungt sitter ni vid ridning?
Om jag inte SITTER så har jag svårt att slappna av och kommer då istället upp en bit ovanför sadeln vilket inte är bra, men däremot är jag också rädd att om jag gör som jag gör nu - så blir hästen framtung.
Hur ska jag göra?
Ni får skratta hur mycket ni vill åt mina dumma frågor..
Känns som jag ALDRIG kommer bli bra på det här.
Har haft mycket funderingar nu när jag inte kunnat rida på flera månader pga sjukdom och har lite funderingar jag undrar om.
Jag rider islandshäst och båder ser och vet att folk sitter annorlunda på storhäst vs. Islandshäst.
(med det menar jag inte gammal isländsk stolsits för det är FEL!)
Hur gör ni när nu vinklar bäckenet när ni rider?
Hur (om/när)använder ni höfterna?
Hur KÄNNER man att man använder bäckenet rätt?
Hur vinklar ni tex höfterna när ni
-driver?
-är neutrala?
-Samlar?
-Bromsar?
Hur använder ni era höfter?
Gör ni halvhalter genom att vinkla bäckenet/använda höfterna?
Har ni tips på hur man kan bli lösgjord och medveten om sitt bäcken och sina höfter?
Mig veterligen har jag bara varit medveten om att jag har ett bäcken ens när jag hade sprickor i det efter en ridolycka..
Hur tungt sätter ni er i sadeln vid uppsittning?
Hur tungt sitter ni vid ridning?
Om jag inte SITTER så har jag svårt att slappna av och kommer då istället upp en bit ovanför sadeln vilket inte är bra, men däremot är jag också rädd att om jag gör som jag gör nu - så blir hästen framtung.
Hur ska jag göra?
Ni får skratta hur mycket ni vill åt mina dumma frågor..