Vinkla bäckenet på häst

LinnK

Trådstartare
Jag är verkligen urkass på att rida känner jag.
Känns som jag ALDRIG kommer bli bra på det här.

Har haft mycket funderingar nu när jag inte kunnat rida på flera månader pga sjukdom och har lite funderingar jag undrar om.

Jag rider islandshäst och båder ser och vet att folk sitter annorlunda på storhäst vs. Islandshäst.
(med det menar jag inte gammal isländsk stolsits för det är FEL!)

Hur gör ni när nu vinklar bäckenet när ni rider?
Hur (om/när)använder ni höfterna?
Hur KÄNNER man att man använder bäckenet rätt?

Hur vinklar ni tex höfterna när ni
-driver?
-är neutrala?
-Samlar?
-Bromsar?

Hur använder ni era höfter?
Gör ni halvhalter genom att vinkla bäckenet/använda höfterna?

Har ni tips på hur man kan bli lösgjord och medveten om sitt bäcken och sina höfter?

Mig veterligen har jag bara varit medveten om att jag har ett bäcken ens när jag hade sprickor i det efter en ridolycka..

Hur tungt sätter ni er i sadeln vid uppsittning?
Hur tungt sitter ni vid ridning?

Om jag inte SITTER så har jag svårt att slappna av och kommer då istället upp en bit ovanför sadeln vilket inte är bra, men däremot är jag också rädd att om jag gör som jag gör nu - så blir hästen framtung.
Hur ska jag göra?

Ni får skratta hur mycket ni vill åt mina dumma frågor.. ;)

Sv: Vinkla bäckenet på häst

Svåra frågor. Jag kan komma med lite tankar iaf...
Jag försöker att i ridningen och allra helst alltid ha lite bakåtvinklat bäcken/in med naveln. Detta pga att jag lätt svankar. Särskilt nu när jag har noll ryggmuskler och börjar få ont i ländryggen för att jag svankar så mycket... :crazy: Dessutom blir jag lätt framtung (också detta pga dåliga ryggmuskler).
Höfterna/bäckenet använder jag mest i halterna. Istället för att dra i tyglarna, sätter jag mig mer bakåt (försöker att inte luta mig bakåt dock). Alltså vinklar bak bäckenet och trycker ner sätet i sadeln. Detta svarar min häst mycket bra på för hon har lärt sig bli känslig för denna signal just i halterna.

Halvhalterna, nja svårt att förklara- man gör ju bara lite på känn. ;) Jo men lite vinklar jag i halvhalterna också dock inte märkvärt.

Vid sidvärtsrörelser vinklar jag ner inre delen av sitsen i samma riktning hästen är ställd.
Ska jag flytta tex höger bak flyttar jag bak högra delen av bäckenet. Deta är jätteviktigt att man vet vad man gör med sian höfter för jag har märkt att hästen blir låst i rörelserna om man själv är det. Tex vill hästen inte trava fram prova tänk att du ska släppa fram höfterna lite mer och ge uttrymme framåt. Eller om hästen inte vill flytta åt vänster, kanske du sitter och är spänd i vänster höft. När jag "visar vägen" åt sidan tippar jag bäckenet en aning neråt.

Just på islänning och storhäst har jag inte märkt så mycket skillnad i att vinkla bäckenet i ridningen.

Vid uppsittning sätter jag mig långsamt och mjukt. Dunsar inte!
Allmänt i ridning försöker jag sitta stadigt. Inte hårt men stabilt. Det är svårt.
Det är ett jättebra tips att rida utan stigbyglar för att komma ner mer i sadeln. Börja i skritt bara om du känner sig osäker/spänd.
Men tänk hela tiden på hur du rider! Kroppsmedvetenhet är otroligt viktigt!!!

Men hallå!!!
Du är väl inte urkass på att rida när du överhuvudtaget tänker i banorna hur du gör med din kropp!
Koppla på lite känsla i kombination med kroppsmedvetenheten så är du ju liksom i hamn!

Jag har träffat en massa människor som tycker att de rider bra men som inte har en susning om hur de håller sitt bäcken, sina skulderblad etc etc.

Att vara medveten är ju att ha kommit en låååång bit på vägen. Sedan kanske man inte uppnår spektakulära resultat direkt, men de kommer!

Sitt och känn efter hur det känns när du gör på det ena eller andra sättet, så kommer du nog fram till en "go" känsla!

(Och deppa inte! :bump:)

Jag är lite onyanserad med det här med bäckenet. Jag känner att jag bara har en viss skala mellan två ytterligheter när jag rider. Antingen är jag neutral och rider avslappnad utan att inverka. Eller så vinklar jag bäckenet bakåt, typ " \ " om jag rör mig ->, så jag nästan kutar rygg för att få hästen att sträcka på överlinjen och sträcka halsen framåt nedåt. Det fungerar oafantligt bra(:confused::)), och är något jag själv kommit på utan hjälp av tränare. Det gör att de förmodligen inte är särskilt korrekt eller uppmuntrat av mer skickliga "bildade " ryttare:crazy:, men något jag gärna använder när jag är ute och skrittar för att få överlinjen mer engagerad. :) Märks det att jag ridit mer eller mindre utan tränare den föregåënde tio åren?:)

Jag håller på att lära om mig just nu, till en sorts ridning som jag tycker är helt underbar. Jag ser hur hästen reagerar annorlunda och mer naturligt. I och med att jag fortfarande lär mig så varnar jag för knasiga förklaringar här nedan:D

Jag svankar normalt och måste därför vrida om mitt bäcken framåt-uppåt när jag sitter i sadeln. För att hålla den sitsen behöver jag sen pressa bak magen, mot ländryggen som ska vara rak.
När jag vinklar om bäckenet så reser jag mig, vinklar om (jag brukar tänka att jag i princip ska sätta mig på svanskotan, lite överdrivet) och sen lägger jag skänklarna till rätta. Det är lätt att man hamnar i stolsits när man vinklat om sitt bäcken men ta med handen bakifrån mellan sadeln och låren och dra bak dem, utan att gå tillbaka i bäckenet. Det är lite klurigt innan man vet hur det ska kännas. Jag hade min tränare som lyfte och hängde och drog i mina ben många många gånger. Man strävar ju efter ett ben där framsidan på låret är nästan lodrätt.

Jag använder höfterna mycket i min ridning, tillsammans med sittben och insidan på låren är det det jag använder mig av mest. Jag använder de mest till att flytta hästen åt olika håll. Hur man känner att man använder de rätt skulle jag säga är att man känner att hästen gör som man tänkt. Sitter jag till exempel på en volt utan att följa med med höfterna blir volten kantig och min häst "släpper" inte kommer jag sen ihåg att vinkla höften dit jag ska så poff så är vi där. En underbar känsla.

Jag vet inte riktigt hur du menar med "Hur vinklar ni tex höfterna när ni -driver?-är neutrala? -Samlar?-Bromsar?" men jag kan försöka förklara hur jag gör i min nya ridning. mycket handlar om höfterna i förhållande till skänklarna. I ursprungsläget ligger låren an mot sadeln, med full kontakt. vill jag till exempel ha hästen att svänga höger vrider jag min höft mot höger och "öppnar upp" höger lår. Man kan tänka låren som dörrar, för att hästen ska kunna gå till höger så måste ju du öppna dörren. När jag bromsar lutar jag mig lite framåt och "stryper" hästen med låren. Det här trodde jag var helt koko innan jag provade, de flesta säger ju att man ska luta sig bakåt vid broms men så är det inte här. Vill jag däremot driva öppnar jag upp båda låren, och lutar mig lite lite bakåt. Eller rättare sagt, jag sätter mig lite mer på sittbenen och då "öppnar" man upp naturligt. Behövs det kan jag "gunga igång" (jucka, typ, haha). Vill jag samla så "stryper" jag med låren, behövs det så driver jag mellan varven.

I en halvhalt så spänner jag innerlåren på samma sätt som när jag bromsar men en kort kort stund bara. Som en plingklocka. tryck och släpp.

När det gäller tunghet i sadeln vid uppsittning så jobbar jag på det varje gång jag rider. Jag är ungefär lika smidig som en elefant och har lätt för att dunsa ner i sadeln. Jag försöker sitta ner så mjukt som möjligt. När jag rider så försöker jag inte sitta så tungt heller, mest för att min häst inte orkar det än. Jag står gärna i fältsits när jag travar, av samma anledning, för att hästen ska orka få upp ryggen.

Jag hoppas att jag svarade på dina frågor och att jag inte svamlade för mycket (eller var FÖR basic), det känns som att det är det jag gjort med ridningen de senaste månaderna, svamlat runt med grunderna. :D Fråga gärna om det är något som jag förklarat konstigt.

Jag tror förresten jag använde fel uttryck i mitt inlägg ...
Jag läste nyss att bakåtvinklat bäcken ger mer svank. Jag tänkte tvärtom...

Tolkning av det jag skrivit: :p
Jag skrev bakåtvinklat -- jag menade: in med naveln, tryck ut korsrygg
Framåtvinklat - tippar framåt med höfterna, svanken ökar

Hoppas det inte är allt för virrigt!

Liknande trådar

Ridning Har funderingar kring sitsen vid galopp. På ridskola lär man ut att det ska sättas tungt hela tiden, både vid fattning i galopp. Min...
2
Svar
33
· Visningar
3 524
Senast: Stekspaden
·
Hästvård Nu ser det ut som så att vi kommer hämta hem ett sto på 17 år, det är av en vän som känner att hen ej har tid, erfarenhet och ekonomi...
Svar
4
· Visningar
1 986
Senast: NotlikeI
·
Utrustning Jag åkte av rejält för snart ett år sen och skadade mig allvarligt vilket gjort att jag varit 'out of action'. och jag har tyvärr...
Svar
15
· Visningar
2 692
Senast: angelwings
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 419
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar