Vinkelmätare

KungTulle

Trådstartare
Det finns en sån på Jula, en gul plastgrej som det går att mäta sadlars bomvinkel med. Den hittas bland tumstockar och annat mätgrejs och kostar bara 29:-.

Kung Tulle

Julas hemsida under handvertyg sedan under byggverktyg sedan under skjutmått och mikrometrar artno.150946 vinkelmätare

/KT

150946_c.jpg

annars köp en kurvlinjal och bocka efter hästen rita av formen och klipp ut och du har hästens manke på papper

Det allra bästa är att använda en bit av en helt vanlig kuloledning dvs. en sorts grov elkabel.

Den formar man efter hästen, ritar sen av på papper. Då har man både en mankmall och det är lätt att mäta graderna med en vanlig gradskiva.

en kurvlinjal är en böjlig linjal dom brukar finnas att köpa i affären som säljer konstnärstillbehör. Jag köpte en för 63:- och den är ca 50 cm lång är jättebra att göra mankmallar av.

Jag tror att det behövs längre "armar" för att det skall fungera bra. Det finns en på stall eldhestra som man kan titta på där ser du en bra modell. Jag lät min sambo göra en likadan som deras fast i trä och den funkar jättebra. Om du vill se hur min ser ut kan du maila mig så kan jag skicka över bilder.

Kurvlinjal var inte heller så dumt
22-120.jpg

Hur pass "trög" är den. Dvs håller den formen bra?

Den är ganska trög man får trycka ganska bra på den för att den ska forma sig rätt efter hästen. Sen lyfter man bort den och lägger den på ett papper och ritar av.

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Skola & Jobb Jag funderar hit och dit om jag kan hitta en sysselsättning som jag skulle kunna roa mig med vid datorn i min ensamhet, istället för att...
2
Svar
25
· Visningar
1 572
Senast: Kakis
·
Utrustning Okej kära Buke! Behöver lite hjälp från bikupan! Ny hästisen har visat sig vara smack på exakt mellan två storlekar i grimmor och...
Svar
6
· Visningar
577
Senast: Oknytt
·
Hundavel & Ras Hejsan allihop, Ni som har eller har haft Beauceron. Hur lika/olika är de från Bruksschäfrar? (För någon som är bruksintresserad (men...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 378
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Stor enkel hundras med lagom driv