Vingligt föl!!

N

Nanit

Sist jag åkte ut till "min" häst (medryttarhäst egentligen) så såg jag att hennes föl reste sig upp, la huvudet lite på sned och snurrade på huvudet lite. Sedan började hon backa för att sedan totalt bara falla ner på sidan. :eek:
Mycket förbryllande, så jag ringde självklart fodervärden och sa att det är nåt fel på fölet och människor kom från alla håll och kanter och vi fick till slut in henne med mamman i transporten för att åka till Ultuna. (Eftersom veterinären inte ville komma ut eftersom han ansåg att han inte kunde göra nåt där). Men väl inne på Ultuna så piggande hon till lite, dock fortfarande lite vinglig. Fick stå kvar där några dagar för observation. Nu är hon helt bra och har fått komma hem.
Men de hittade ingenting konstigt! :confused:
Någon som har nån aning eller nån teori om vad det kan ha varit??

Tacksam för hjälp!! :bow:

Sv: Vingligt föl!!

Hej och tack för svaret!

Har suttit och läst lite nu och försökt förstå en del.
Skulle detta vara första tecknet på slinger? Eftersom hon är helt bra nu, kan det då komma igen? Att det liksom går i perioder eller kommer det bli värre och värre?
Hoppades faktiskt att det skulle vara du som skulle svara eller iallafall en av de som svarade!
Hoppas du kan svara lite till!
Mvh / Karin

Slinger är ett väldigt luddigt begrepp och kan bero på olika saker, bla fästingburna sjukdomar och eller förskjutningar bla i nack-kotpelaren. Tryck på ryggraden etc. Prognosen vid slinger är oftast mycket dålig, tyvärr.

som blixtra säger så är det ett "samlingsord" för rörelsestörningar....en del påstaår att det kan komma av underutfodring av unghästar som helt plötsligt får en bra foderstat(ofta efter bete) , maskangrepp, fästingar mm mm...vad det kommer ifrån är omöjligt att veta bara såhär.

Det kan också komma i skov, spec om det är fästingrelaterat..borrelia o erlichiaprov skulle jag ta på den hästen...jag hade en med störningar på balansen för många herrans år sedan, han fick luta på väggarna för att inte drösa omkull, han fick sina anfall i skov med ung ett halvår emellan...innan vi kom på vad det var så trodde vi att det var nån form av korsförlamning.....sista "anfallet" var ganska så hemskt, han fick ödem över hela kroppen också + balansproblem och stela leder....denna hästen visade sig ha borrelia..( han var född och uppvuxen på Gotland..såldes som 1,5 åring och det var därifrån han hade sjukdomen...vi i värmland har det knappt nu och detta var i början på 90 talet)
Hästen blev iallafall bra och startade och sprang in dryga 150 000....så om ni har "tur" så kan det vara behandlingsbart

Tack för era svar!!
Ska ringa och prata med fodervärden och kräva att tester ska tas. Hoppas det går att göra nåt...

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 405
Katthälsa Vill börja med att vi har varit hos veterinär igår (och pratat med samma vet idag i telefon) men vi kommer inte direkt fram till något...
Svar
2
· Visningar
2 795

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar