Vinglig ponny

Sv: Vinglig ponny

Min fyraåring (för ett år sedan) var väldigt ostabil... både i körning och ridning. I sommar är det mycket bättre, han har helt enkelt vuxit en del och jag tror inte att han hade tillräckligt med muskler förra sommaren.

Då var han i princip inte arbetad regelbundet utan kom från en uppfödare som tömkört en del men inte flera gånger i veckan eller så. Mest gått i en hage och lekt med andra ord.

Förra sommaren började jag köra lite då och då och började rida men kände snart att jag ville lägga ned ridningen tills vidare - jag kände ju att han inte var "färdig" och stark nog. Så jag har tömkört, jobbat honom på lina, promenerat, kört etc. under vintern och när jag till sist satt upp och skulle prova att rida honom i våras så var han mycket mycket bredare över ryggen och mycket stabilare på alla sätt och vis. Inte vinglade han som ett fyllo från ena sidan av vägen till den andra heller :p

Så nog kan unghästar vara rätt vingliga allt. Min är fortfarande inte färdig med själva muskeluppbyggnaden och behöver fortfarande bli starkare men det är ju jättestor skillnad till det bättre!

Sv: Vinglig ponny

Har hon dålig framåtbjudning?

Mitt sto var också ganska vinglig, men det har släppt nu när hon är fem år.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 774
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
10 555
Senast: Hyacinth
·
Gnägg Jag hade just gett upp hästeriet helt. Jag bor i innerstan sedan flera år, har inte varit i stall regelbundet på evigheter, har fullt...
Svar
16
· Visningar
1 582
Senast: AVB
·
Hästmänniskan Jag har spårat upp en av mina ponnys som såldes av ekonomiska skäl för några år sedan. En ponny jag tyckte mycket om och planen...
Svar
14
· Visningar
2 389
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka