Vinglig ponny

G

Gisburne

Min ena ponny är väldigt vinglig att köra och tömköra. Hon är inte så gammal, 4 år, och bara "grundkörd" så hon har dragit vagn kanske 15-20 gånger totalt. Nu har hon haft föl vid sidan sen i april så jag har precis börjat tömköra igen lite smått för att spänna för igen under hösten. Har kört in ett antal unghästar, men någon såhär vinglig pålle har jag aldrig stött på, det är som om hon vore konstant på lyset! :crazy: :D Hur har era unghästar varit i början och hur lång tid tog det innan de blev mer stabila i kroppen?

Sv: Vinglig ponny

Har du kollat upp henne så hon inte har fått någon skada i samband med fölningen?

Antingen e hon sjuk på nått sätt, kan va allt från nervsystemet, balanssinnet till fysiskt.

Hon kan vara osäker och ha dålig framåtbjudning...

Obehaglig utrustning...

Felen kan va många:crazy:

Hon var vinglig redan som treåring, innan hon blev betäckt, så det har inte med fölningen att göra.

Alltså, hon "ormar" sig fram på ett ganska typiskt unghästvis - dåligt med muskler, typ. Väldigt energisk framåt, särskilt med vagn, så framåtbjudningen är det inget fel på, men hon har inte riktigt balansen som jag förväntade mig att hon skulle ha.

Utrustningen är kollad, hittar inget skumt.

Hon var vinglig redan som treåring, innan hon blev betäckt, så det har inte med fölningen att göra.

Alltså, hon "ormar" sig fram på ett ganska typiskt unghästvis - dåligt med muskler, typ. Väldigt energisk framåt, särskilt med vagn, så framåtbjudningen är det inget fel på, men hon har inte riktigt balansen som jag förväntade mig att hon skulle ha.

Utrustningen är kollad, hittar inget skumt.

Låter som slinger. Kolla upp henne.

Riktigt så illa tycker jag inte att det är. Hon springer ju rakt i hagen. Det är när man jobbar henne som det inte alltid går riktigt rakt... :crazy:

Men jag tänkte oxå på den där "vingelsjukan":crazy:
Har bara läst lite grann ommet, men det är ju något som måste undersökas noga...

Har för mig att bakbenen vinglar mest (främre delen försöker ju hästen ha så stadig som möjligt).
Sök här, kolla i böcker och på näte. Det drabbar nog inte djur så ofta men den är inte ovanlig.

Riktigt så illa tycker jag inte att det är. Hon springer ju rakt i hagen. Det är när man jobbar henne som det inte alltid går riktigt rakt... :crazy:

Det är ganska vanligt att det är så. Ofta blir det värre och värre. Åk till klinik och ta en plåt så kan du utesluta det sedan.

Är hon vinglig i kroppen eller vinglig i tömmen?
Vår 2-åring som håller på att tömköras är vinglig i tömmen.
Tar man lite för att svänga så vinglar hon precis som hon inte riktigt förstår vad man vill. Vi tar det långsamt framåt i hennes takt. Hon har också väldigt framåtbjudning och tycker att allt är roligt.

Jag hade en unghäst en gång som min sambo kallade för "wobbler" han var väldigt ostabil att få på rak linje men det var så länge han var omusklad för ridning o körning. Ju mer muskler han fick ju rakare gick han. En ytterligare bidragande sak när det gällde den där hästen var att han var väldigt mjuk i sina leder och hade lite ont i sina senor ett tag som ung. När han var smärtfri o musklad var han stabil som andra hästar.

Kolla upp synen på henne.. det gör du skapligt lätt själv. man "knackar" med fingertoppen framför ögat och då ska de blinka till. Annars låt en vet. kolla synen...

Jag skulle säga att hon vinglar när man svänger, alltså när man tar i tömmen. Men det händer att hon vinglar (med vagn) på rakt spår också, men inte så att hon håller på att tappa balansen utan bara så att hon "vankar" lite från sida till sida. (Spåren blir inte raka efter vagnen utan lite kurviga trots att vägen är rak.)

Jag tror inte på någon sjukdom eller nervskada, utan att hon är helt "normalt" unghästvinglig, fast värre än mina andra unghästar har varit. De kan ju ha varit onormalt balanserade för sin ålder, vad vet jag?

Har kollat synen, den är det inget fel på.

Tror du inte att det har med sjukdom att göra så är det väl bara att skita i att kolla upp hästen och köra på.

Typisk Bukekommentar... Alla hästar som avviker från det absolut normala är sjuka eller skadade och om ägaren inte genast ringer alla kliniker i landet så är han/hon fruktansvärt oseriös...?

Jag startade tråden för att fråga om ni har haft liknande erfarenheter av unghästar som inte går 100% rakt, och uppenbarligen tror ni att jag skiter i hur min häst mår bara för att jag inte köper slinger som argument rakt av?

Typisk Bukekommentar... Alla hästar som avviker från det absolut normala är sjuka eller skadade och om ägaren inte genast ringer alla kliniker i landet så är han/hon fruktansvärt oseriös...?

Jag startade tråden för att fråga om ni har haft liknande erfarenheter av unghästar som inte går 100% rakt, och uppenbarligen tror ni att jag skiter i hur min häst mår bara för att jag inte köper slinger som argument rakt av?
Det är väl ingen som har bett dig ringa alla kliniker i landet eller? :crazy: Men har man en häst som inte är ok så ringer man en veterinär om man är seriös. Så är det bara. Det är inte så svårt. Går mycket snabbare än att sitts och diskutera med mäniskor på nätet som inte ens har sett ponnyn/hästen.
Jag har träffat slingerhästar och VET hur dom brukar röra sig.

Man kan ju alltid ringa och rådfråga en veterinär. Det kostar ju inget... :idea:

Kan helt klart vara att hästen bara går lite vingligt, men isånt fall beror det mer på dig som kusk än hästen har jag lärt mig:idea:

Jo ett par av mina ponnyer rör sig oxå i smått sicksack över vägen, jag hakar ju inte upp mig på de jag sitter själv å halvsover tänkte ja säjja ajjabajja:eek::cool::angel:
Dom har mindre framåtbjudning men är 7 resp 30 år:angel:
Båda har inte gått så många år framför vagn heller...

Varken för korta eller för långa tömmar e bra, vilket bett har lite inverkan osv osv.
Prova dig fram med hästen!!:)

Jag har kommit på att min häst är vinglig för hon inte har accepterat bettet till 100%. Hon jobbar lite "mot" bettet vilket gör att hon blir vinglig. Och till alla sjukdomsfanatiker. Jo, vi har låtit kolla hennes mun och tänder och det finns inget som tyder på att felet skulle vara där.

Sedan det där med att ringa veterinär för gratisråd är nog inte det mest upspkattade bland veterinärer!!! Nästa gång du verkligen behöver råd kan det vara så att råden uteblir!

Jag har kommit på att min häst är vinglig för hon inte har accepterat bettet till 100%. Hon jobbar lite "mot" bettet vilket gör att hon blir vinglig. Och till alla sjukdomsfanatiker. Jo, vi har låtit kolla hennes mun och tänder och det finns inget som tyder på att felet skulle vara där.

Sedan det där med att ringa veterinär för gratisråd är nog inte det mest upspkattade bland veterinärer!!! Nästa gång du verkligen behöver råd kan det vara så att råden uteblir!

Jo min ponny är ju väldigt känslig i munnen, det gör väldigt mkt!
Även om man har lätta tömmar blir minsta tömtag lite starkare än vad man tänkt...
Men om jag tömkör henne i grimman blir det så mkt bättre, men tycker att det ändå vore att äventyra säkerheten lite om man kör i bara grimman...:angel:
Nackdel med liten ponny, svårt att hitta bra bett:(

Flera gånger har jag tänkt att ringa ut veterinär men han har hellre tagit det över telefon istället. Efter lite diskussion kring saker jag själv kan kolla, på hans förfrågan, så har han bestämt sig för att komma eller inte. DV har varit så extra mycket. De förklarar och har sig, gärna över telefon.. Men även min "vanliga" vet. Men det är väl så klart olika.

Jag bor en bit ifrån så de vill väl inte lägga tiden på att sitta i bilen hela dan..

Hade jag varit orolig över något så hade jag ringt och frågat.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 774
Senast: Ramona
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag måste skriva av mig lite, och kanske kunna få lite goda råd. Varning för långt och troligtvis rörigt inlägg. Det har varit jävligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
10 555
Senast: Hyacinth
·
Gnägg Jag hade just gett upp hästeriet helt. Jag bor i innerstan sedan flera år, har inte varit i stall regelbundet på evigheter, har fullt...
Svar
16
· Visningar
1 582
Senast: AVB
·
Hästmänniskan Jag har spårat upp en av mina ponnys som såldes av ekonomiska skäl för några år sedan. En ponny jag tyckte mycket om och planen...
Svar
14
· Visningar
2 389
Senast: Billy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka