Sv: Viltspår

Gick hunden anlagsklass eller öppenklass och om den gick öppenklass, vad fick den för pris?

I anlaget är absoluta maxtiden 30 minuter.
I öppenklass är den något längre, men då är där ju 2 bloduppehåll uppehåll på sträckor, skottprövning samt en oblodad återgång..

Finns ju även älgspårprov, men det är 150 minuter långt. 60 minuters spårning, 30 minuters vila och sedan ytterligare 60 minuters spårning, så det lär inte vara det hunden gått.

Sv: Viltspår

Kul att det gick bra, men om de får hålla på för mycket med klöven efter spåret är klart så kan det resultera i att spårhastigheten ökar för att komma till slutet och går det för fort på anlagsprovet så får man avdrag för det..

Nja där tycker vi inte lika.

Man lär ju in spår som vilket moment som helst o där ingår tempo man lär ju hunden vilket tempo den ska ha som valp. Sen när man spårar med som äldre o den börjar gå fortare då tar man ner tempot med lydnad att "du får inte"

Piru spåra fort som F*N som liten men sen när jag började med IPO spåren så insåg jag att det inte gick i det tempot så lärde vi om tempot och idag kan man gå o läsa tidningen efter han men det är intensitet ocg noggranhet så det heter duga.

Så jag gör likadant han får busa o springa till bilen med apporten för det, Det gör bara att han väderar den högre tills nästa gång.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag har gått lite viltspår med tidigare hundar, men inte stött på just detta beteende, så jag vill gärna bolla lite tankar med er...
Svar
7
· Visningar
1 471
Senast: Ldsi
·
Övr. Hund Har postat här tidigare om min illbatting till hund. Efter senaste inlägget så vände det och hon blev som en helt ny hund, nästan alla...
Svar
19
· Visningar
3 827
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 845
Senast: Dino
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat