Mysgrisen

Trådstartare
Idag la jag första viltspåret. Han var så het på klöven och blodet innan, så jag gick ett spår med två vinklar fast det var första gången. Han är van att gå personspår så själva spårgrejen fattar han.

Han gick klockrent på spåret, och blev jätteglad när han hittade klöven! Vi lekte och han fick godis. Han fick även bära klöven på hemvägen (vet inte om det är bra eller inte) och han ville inte ens släppa den när han skulle bajsa :rofl:.

Två av katterna mötte oss på vägen, han morrade åt dem när de visade intresse för klöven. Det var hans klöv och ingen annans! (Han släppte den till mig utan problem).

Åh så kul det var!

Nu ska vi träna på så vi kan göra anlagstestet sen!

Sv: Viltspår

Hade förresten även med mig kameran som jag vinglade omkring och försökte fota med under tiden...kan lägga in nån bild sen om nån vill se.

du får gärna lägga in bilder! :)

Jag kastar in två bilder ifrån när jag och Birk gått ett litet lek viltspår i vintras. 24 minus ute...

CIMG2360.jpg

CIMG2364.jpg

Senast ändrad:

näe, vad kuul!! :bump: vilken duktig vovve! (och matte med?)
jag längtar tills jag tar mej i kragen och går ut och lägger ett spår åt min hund. Han har varit så duktig dom enda två gångerna jag har provat, och tyckt det var skitkul, så det blir nog viltspår nångång i framtiden :banana:

Han gick klockrent på spåret, och blev jätteglad när han hittade klöven! Vi lekte och han fick godis. Han fick även bära klöven på hemvägen (vet inte om det är bra eller inte) och han ville inte ens släppa den när han skulle bajsa :rofl:.

Kul att det gick bra, men om de får hålla på för mycket med klöven efter spåret är klart så kan det resultera i att spårhastigheten ökar för att komma till slutet och går det för fort på anlagsprovet så får man avdrag för det..

Superfin hund! Jag och min sambo funderar på att skaffa oss en "softis" eller en lagotto :)

PM:a gärna var du har fått fatt i din hund.

Bra fråga. Gick ju anlaget för någon vecka sedan med en av jämtarna. Hon fick 2 p avdrag för att det gick för fort enligt domaren. Det tog 10 minuter för oss att gå spåret och hon hade inga tapt och gick klockrent på kärnan..

Fick förklarat för mig i fjol att det ska gå i sådan tempo att även en gammal pensionär ska kunna hänga på. Fast samtidigt så får det ju heller inte gå för långsamt, för då blir det avdrag för det.

Den jag gick i fjol med gick runt på 16 minuter och han fick full pott på hastigheten, så runt en kvart ungefär är väl det bästa tempot.

600 m blodspår och klövsläp med 4 vinklar och ett bloduppehåll. Som sagt, så är väl runt 15 minuter det bästa, men det får inte ta längre än 30 minuter har jag läst, då är det kört..

Kul att det gick bra, men om de får hålla på för mycket med klöven efter spåret är klart så kan det resultera i att spårhastigheten ökar för att komma till slutet och går det för fort på anlagsprovet så får man avdrag för det..

Oj! Ska tänka på det nästa gång. Vi hann gå ett spår idag innan jag läste detta, så då fick han också bära hem klöven. Ganska stolt var han:)

Hur vet man när hunden är redo för att gå anlagsprov?

Det är den när den klarar ett spår på minst 600 m, med 4 vinklar och bloduppehåll och att spåret legat ca 5 timmar innan man går det.

Vad menas med vinklar?

Har en kompis vars hund gjorde det på 28 minuter. Är det bra eller dåligt? Fick bra kritik för det iallafall.

Vad menas med vinklar?

Har en kompis vars hund gjorde det på 28 minuter. Är det bra eller dåligt? Fick bra kritik för det iallafall.

Med tanke på att maxtiden är 30 minuter och att den ideala tiden ligger på runt 15 minuter, så anser jag inte att det är bra att gå 5-600 meter på 28 minuter..

Varför tog det så lång tid?

Oftast (inte alltid) när det tar så lång tid har hunden inte bra spårförmåga eller väldigt många tapter/tveksamheter i spåret..

Kul att det gick bra att spåra!
Jag håller också på med min tik. Satsar på anlagstestet någon gång i höst...måste bara hitta bra spårmarker först.

Min hund verkligen rusar igenom spåret, jag får halvspringa efter henne. Vad ska jag göra åt det?
Mer vinklar?

Använd mindre blod, så att hon får koncentrera sig mer och försök hålla igen lite. Hur mycket du kan bromsa utan att störa allt för mycket får du testa dig fram till, men det ger avdrag om man måste tjurhålla och bromsa alltför mycket på anlaget, så träna in ett lugnare tempo innan du går det.

Liknande trådar

Hundträning Hej! Jag har gått lite viltspår med tidigare hundar, men inte stött på just detta beteende, så jag vill gärna bolla lite tankar med er...
Svar
7
· Visningar
1 471
Senast: Ldsi
·
Övr. Hund Har postat här tidigare om min illbatting till hund. Efter senaste inlägget så vände det och hon blev som en helt ny hund, nästan alla...
Svar
19
· Visningar
3 827
Hundhälsa Jag ska till veterinären imorgon, men vill höra era tankar. Hund modell mindre, 17 kg, 35 cm hög. Väldigt fin i kroppen. 9,5 år, har...
Svar
6
· Visningar
2 845
Senast: Dino
·
Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
14 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Stor enkel hundras med lagom driv
  • Valp 2025
  • Hjälp

Hästrelaterat