viltspår och eftersök

Mja, ska man hårddra så finns det ju skillnader. Ett blodat spår kan ju vara ett rent träningsspår, eller tävling. Eller ett riktigt eftersök på skadat vilt!

Eftersök kan ju handla både om skadat vilt och bortsprungna människor. Så det gäller att vara tydlig!

Brukshundsklubben har ju kurser i båda formerna. Ofast kallas väl blodspåren för aktivering, men det finns ju sämre former att aktivera sin hund med! Annars kan du ju försöka ta kontakt med jägare (hundförare) eller gå via nåt lokalt jägarförbund, de brukar hålla kurser i eftersök på vilt. Du hittar en hel del om du söker på Internet, tex via Google.

Vår kurs anordnades av ett studieförbund, och jag tror att rasklubbar anordnar egna kurser också.

Jag gick en viltspårskurs i våras, som ordnades av den lokala labradorklubben. Men jag fick vara med med min blandras, eftersom det fanns platser kvar.
Jag föll direkt, det är jättekul ;). Dessutom är det det enda jag får delta i med min blandis. Alla raser får gå anlagsprov etc. Så för mig känns det som en sporre att gå vidare.
Hör med din rasklubb (eller som i mitt fall, andra rasklubbar :D) och lycka till :).

Att viltspår är mer aktivering än bruksspår vet jag inte om jag håller med om, man har ju olika mål med sin träning och man kan tävla i båda grenar.

Jag har skrivit lite på min hemsida om hur man kan gå tillväga när man lägger ett viltspår till sin hund. Om du ska lägga viltspår till din hund ska du tänka på att du har ett tillstånd från jordbruksverket att sprida animaliska biprodukter i naturen. Här finns en Ansökningsblankett

/Anna

Du missförstod mig nog lite! Jag menade inte att viltspår är *mer* aktivering än bruksspår. Jag sa bara att på vissa klubbar ses vilt/blodspår mer som "aktivering" än sport/tävlingsform, speciellt som det oftast inte handlar om jakthundar som är med på kurserna när det är Bruksklubbar som håller i trådarna. Förstod du nu? Eller var jag rörig igen? :o

Francess: då förstår jag vad du menar! Tyckte att det var väldigt konstigt att viltspår skulle klassas som aktivering :confused:

/Anna

Nja det handlar inte om att sprida utan om att köpa... För vi kollade eftersom vi enbart använder älgblod tillvara taget vid jakten så behövdes det ingen anmälan...
Och för att vara ärlig så är det löjligt men det är ju inga andra än myndighetens fel... ;)

Som flera har skrivt så är det många som håller kurser, så kolla med din hundklubb och håller inte de så kanske de vet vem som gör! Det är himla roligt men inte särskilt socialt! ;)

Så har inte jag förstått det tidigare, men det verkar som att jag har fel. Texten på Jordbruksverket går uppenbarligen att tyda på olika sätt!
Så här skriver Jordbruksverket: "Med stöd av detta avser Jordbruksverket utnyttja möjligheten för användning av blod av livsmedelskvalitet för träning och bedömning av hundar som är avsedda för sökning efter skadat vilt (godkännande krävs också för blod som inhandlas i livsmedelsbutik)."

/Anna

Liknande trådar

Övr. Hund Finns det några ”officiella” översättningar? :) Tänker då på grenarna vars namn inte rakt av är på engelska t.ex.: - Personspår -...
Svar
8
· Visningar
527
Senast: hastflicka
·
Hundhälsa Hej! Jag har en ung hund ca 4.5 år med artros i både ena armbågen och ena höften. I armbågen är det måttlig artros medan i höften bara...
Svar
2
· Visningar
706
Senast: Lyan
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 552
Senast: fixi
·
Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 906

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka