Vilt föl - hur ska jag göra?

A

Attlid

Den 20 Juli 2006 föddes Wilda, vårat underbara mirakel. Redan efter någon timma var hon uppe på benen i boxen och sprang runt och busade. Hon har alltid varit väldigt självständig och när hon började gå i hagen med mamma, blev hon allt busigare. Ibörjan var det små sparkar och bocksprång, men det har blivit allt värre.

Nu är hon snart 3 månader och nu går det knappt att leda henne. När hon var cira en månad tog vi henne och mamma på promenader i skogen, och det gick hyffsat. Ju större hon blev, desto svårare blev hon.

Nu kan vi inte leda henne knappt. Inte när man tar in henne iallafall. Vi har börjat rida mamman igen och Wilda sköter sig bra i stallet ensam men när man ska leda henne går det åt skogen.
Hon blir vild så fort man tar i grimskaftet; bockar, stegrar, sparkar och springer. Ibland 'attackerar' hon till och med (självklart på skoj, men hon är ju rätt stor nu.) Vi har mätt henne till 113cm och hon är kraftig och fin, så när man blir träffad kan det kännas.
Hon har även börjat slita sig genom att antingen springa på en så man snubblar och tappar, eller springa på andra sidan av t.ex ett träd, så att man tappar på så sätt.

Hur ska vi göra? Hon är underbar på alla sätt och vis, och när man leder henne UT i hagen är hon alltid lugnare.
Vi älskar henne så mycket och vill verkligen inte slita i henne, men ibland måste man för att få henne att gå med alla fyra hovar i marken..

Hjälp mig, snälla!
// Anna
 
Sv: Vilt föl - hur ska jag göra?

Hantera inte fölet alls eftersom hon lyckats fostra er precis som hon vill.
Skicka iväg fölis till nått stort unghästbete där hon bara hanteras av rutinerad personal.
Föl som tillåts bete sig såhär i ung ålder blir livsfarliga som stora.
 
Sv: Vilt föl - hur ska jag göra?

Vi tänker inte skicka iväg henne någonstans då hon är så pass ung.

Och i övrigt är hon jätte snäll - hon lyfter gärna alla hovarna när man ber henne, hon bär snällt grimma och tycker om att ryktas. I boxen och stallet är hon alltid lugn och fin! Och jag tror det är vi som kanske är lite rädda för henne, vi behöver tips till att kunna övermästra bde oss själva och henne. I övrigt är hon, som sagt, världens underbaraste och för bara några veckor sedan var hon lugn och fin.
Kan det inte bara vara periodvis hon är såhär?
 
Sv: Vilt föl - hur ska jag göra?

Det går inte att ge tips på nätet att ni ska göra si eller så, antingen får ni göra som Djurjouren säger och skicka bort henne eller så får ni ta hem någon som visar er hur ni ska hantera henne. Hon gör ju som hon vill med er redan nu och tyvärr blir det inte bättre ju starkare hon blir. Nej är ett väldigt bra ord som de ska veta vad det betyder och jag hoppas ni har hjälm på er när ni hantera henne. Tyvärr kommer ni inte undan, fighten måste tas snarast medan man fortfarande rår på henne. Hon får helt enkelt aldrig vinna när hon försöker få sin vilja igenom, men om man kan så väljer man sina tillfällen.

Har hon inga jämnåriga i hagen som hon får fightas med? Har ni en inhägnad ridbana där ni kan jobba henne så hon inte kan rymma om hon kommer loss och inte heller använda sig av trän när hon försöker slita sig? Håll i för kung och fosterland när hon försöker komma loss, använd handskar och hjälm när ni hanterar henne, säg ifrån direkt innan hon hinner komma igång och mycket beröm när hon lyssnar. Nöj er med små steg i taget och håll inte på att traggla för länge och håll som sagt var i. Tolerera inte att hon går på er och trängs, hon fattar mycket väl när ni säger åt henne men hon verkar inte bry sig. Hon är i trotsåldern som vilken unge som helst, men förlorar ni nu så blir det värre fort! Hon kommer att fortsätta testa er i omgångar även om ni vinner nu, men skillnaden är att de gångerna kommer hon att ge sig snabbare då hon vet att det inte lönar sig i längden. Samma ska men tvärt om, vinner hon nu så blir kampen hårdare längre fram och hon saknar respekten.

Konsekvent hantering och fasta rutiner är A och O.
 
Sv: Vilt föl - hur ska jag göra?

Jag vet precis hur du känner dig, jag hade samma problem med mitt föl.. kan säga att det gick åt helvete.
Vi kämpade på, men det spelade ingen roll hur mycket vi tränade, det hände inget. Tillslut blev hon bortskickad för att tämjas(minns ej hur gammal hon var då), det konstiga var att där skötte hon sig jätte fint! Hon gick att leda, hon blev t.om inkörd!
Vi blev såklart glada, men så fort hon kom hem igen, ett helvete IGEN! Det var då vi fattade att Juni blev vild när hon hade sin mamma hos sig. Då ville hon vara störst och styra allt. (hon var högre i rang än sin mamma :O)
Då insåg vi att vi inte kunde behålla båda hästarna, eftersom Juni blev ohanterbar av mammans närvaro.
Vi hittade en superbra tränare, hon red in henne och skolade henne på ett halvår! Vi funderade på att ta hem henne igen, men vi ville inte riskera att hon föll tillbaka, så vi sålde henne. Nu sköter hon sig jätte fint och ägarna trivs med henne.
Det var väldigt jobbigt att det bästa var att sälja henne.. ville så gärna ha henne, men man ville inte heller förstöra hennes liv :/

Saknar henne fortfarande, hon var så efterlängtad, underbar som liten. men men... :(
lilla juni äventyr..
hoppas det inte slutar på samma sätt för dig, att ni lyckas "fixa" henne :)
 
Sv: Vilt föl - hur ska jag göra?

Öh... hur gammal var hon då?

Om hon var högre i rang än mamma och dessutom blev inkörd?
Ett föl? :crazy:
 
Sv: Vilt föl - hur ska jag göra?

Tack för era svar.

Vi har alltid hjälm när vi hanterar henne, men handskar har vi inte tänkt på, Tack för det tipset!
Och vi vet att hon går fint om man bara själv är säker och inte ger upp, det är bara det att hon försöker hela tiden slita sig.

Jag ska ta åt mig av det ni har sagt och försöka igen, för när ägarens pappa leder henne så går det bättre. Vi måste väl bara visa vem som bestämmer.

SKa åka dit idag och se om det går bättre om jag följer era tips. Tack så mycket!
 
Sv: Vilt föl - hur ska jag göra?

Om ni nu inte vill lämna bort henne eller kan ge henne jämnåriga att leka och tampas med så måste ni i allafall tänka på att det är en baby, ett litet, litet barn. Så när det nu har gått fel någonstans så måste ni stanna upp och backa tillbaka till moment som går bra och inte fortsätta med de som inte går. Babysteps är det som gäller absolut inte pressa henne då kommer protesterna. Framstegn ska i det närmaste lekas fram.
Mina egna föl som är i samma ålder är hanterade går att leda m m. Men jag gör inte det om det inte behövs för att inte pressa dem och riskera att förstöra det som de har lärt sig. Om de blir ledda är det en kort bit till eller från hagen (10 - 20 meter) inga promenader. De hanteras mycket lite utöver det som behövs för att se till att de mår bra. Fölen får vara föl helt enkelt tids nog kommer det att ställas krav på dem.
Kort sagt enkla grundregler är att skynda långsamt och ta det lugnt. Jag har ju inte sett varken er eller hästen så att ge konkreta råd är omöjligt. Men tänk å¨att vid tre månader är det knappt att en valp kan gå i koppel ordentligt så du kan inte begära det av ett föl heller. Valpen blir ju ändå ofta rastad flera gånger om dagen i koppel vilket inte fölet blir. Så du måste tänka på att hon inte är så gammal.
 
Sv: Vilt föl - hur ska jag göra?

Håller med Masse,
Tänk på att hästar, speciellt föl, ofta protesterar om man drar i dom. Försök att bara visa vägen med grimskaftet, och istället försiktigt driva på bakifrån. Det lättaste är om man är två, eller om man tar sin ena arm bakom rumpan på fölet, och håller i grimskaftet-visar vägn med den andra handen. Detta kan vara svårt om fölet har blivit lite större, men då kan man prova (om man är själv) att ta ett mjukt rep runt baken och dra försiktigt, istället för att dra o hålla emot i grimman.
Var noga med att vänja fölet vid repet runt baken först så man inte skrämmer den.
Försök aldrig hålla emot i grimman, utan ta och släpp efter. En mjuk repgrimma för föl underlättar mycket.
 
Sv: Vilt föl - hur ska jag göra?

Masse bugar och tackar :bow:
Sitter själv just nu med en nyinköpt överstimmulerad ettåring och önskar ingen annan en sådan häst. De enda possitiva med den var priset:smirk:
 
Sv: Vilt föl - hur ska jag göra?

Masse, tack så jätte mycket för ditt detaljerade inlägg!

Till och från stallet är det kanske 20-25 meter, så vi tycker att det ska hon kunna gå utan att slita sig. Men givetvis, hon är bara ett litet litet föl och vi vill inte begära så mycket av henne.
 
Sv: Vilt föl - hur ska jag göra?

Öh... hur gammal var hon då?

Om hon var högre i rang än mamma och dessutom blev inkörd?
Ett föl? :crazy:

haha nejje när hon blev inkörd var hon i rätt ålder. (minns inte hur gammal), men det jag menar är att vi höll på i 3-4år med att få henne hanterbar, men hon tog liksom över på en gång. Och ja, så fort Juni blivit själsvtändig sparka hon mot sin mamma och tog över där också
 
Sv: Vilt föl - hur ska jag göra?

Kan väl bara säga att mina går ännu sä länge den biten lösa oftast. Det är bara sista biten in i boxen som jag ibland får ta tag i någon av dem för att de ska komma rätt. Finns ju så mycket roligt i stallet att titta på!!!!!
 
Sv: Vilt föl - hur ska jag göra?

ursäkta om det inte just är svaret på TS fråga, men jag undrar hur ni resonerar kring överhanterade föl? Jag har precis köpt ett föl som kommer att räknas som 1-åring när hon kommer till mig, och jag funderar lite kring hur lite/mycket jag ska hantera henne? Hon kommer att gå på lösdrift med jämnårig lekkamrat och ett lite äldre sto som "uppfostrare". Jag har ju haft en två-åring förut och hon jobbade jag med ungefär varannan dag, med vilopauser emellan. Men hur skyndar jag långsamt nu? Hur gör ni?
 
Sv: Vilt föl - hur ska jag göra?

Kan säga att jag typ har varit i samma situation. Har själv en mycket självständig dam på 7 månader och jag kan inte riktigt hålla med dom som säger att ett föl inte vet var ledarskap och dominas är. jag kan säga att mitt lilla föl jagar bort våran fjording lätt efter ett tag med knabb. Hon har en stor vilja och hade hon fått så skulel hon göra precis vad hon ville.

Jag har haft otroligt mycket problem med ledning och varit rädd för henne. jag har knappt velat leda henne.och det var ju ett stort problem. Hon stegrade. gick på bakbena mot mig. sprang runt och sparkade mot mig. Hon var farlig.

Till slut kände jag att nu är det nog.. nu måste jag ha hjälp. En Nh tränare som jag är vän kom ut tittade på när jag hanterade men tog snart över. och det var inget kan du snälla lilal söta föl flytta dig utan det var hårda tag. Jag har aldrig sett en häst lyssna så bra och vara så uppmärksam. dagen efter tränade vi på samma sätt efter massa goda råd om hur jag skulle göra när hon började bråka och det var en helt annan häst. en häst som lyssnade och verkligen hade uppmärksamhet på mig.

Idag kan hon börja bråka lite men jag känner jag har full kontroll och är inte längre rädd. hon går jättefitn stannar när jag stannar utan att behöva bromsa henne. börjar hon bråka ja då gör jag dom övingara och sen kan vi knata på igen!

Jag har verkligen insett att även fast det är ett föl så måste man se dom som stora hästar i det dom itne får göra och det dom får göra.
Det bästa av allt är att jag har ett föl som verkligen litar på mig och känner sig trygg med mig. Och det är väl det man är ute efter.

Om jag vore du skulle jag ta hjälp..man kan itne klara allt själv. Lycka till! vill gärna höra hur det går!:)
 
Sv: Vilt föl - hur ska jag göra?

Lite skönt att höra att någon har varit i samma situation.

Jag är ju då inte ägare av varken fölet eller modern, men är där så ofta jag bara kan och gör det mesta i stallet.
Och ja, hon KAN ta övertaget, även om hon är ett föl och inte 'vet något om sådant' ännu...

Vi ska prata med ägaren, diskutera lite och sen kanske vi får hjälpas åt alla tre att ta in dem i början, så att hon lär sig.
Tack ska ni ha, jag kommer skriva hur det går :)
 
Sv: Vilt föl - hur ska jag göra?

Den 20 Juli 2006 föddes Wilda, vårat underbara mirakel. Redan efter någon timma var hon uppe på benen i boxen och sprang runt och busade. Hon har alltid varit väldigt självständig och när hon började gå i hagen med mamma, blev hon allt busigare. Ibörjan var det små sparkar och bocksprång, men det har blivit allt värre.

Nu är hon snart 3 månader och nu går det knappt att leda henne. När hon var cira en månad tog vi henne och mamma på promenader i skogen, och det gick hyffsat. Ju större hon blev, desto svårare blev hon.

Nu kan vi inte leda henne knappt. Inte när man tar in henne iallafall. Vi har börjat rida mamman igen och Wilda sköter sig bra i stallet ensam men när man ska leda henne går det åt skogen.
Hon blir vild så fort man tar i grimskaftet; bockar, stegrar, sparkar och springer. Ibland 'attackerar' hon till och med (självklart på skoj, men hon är ju rätt stor nu.) Vi har mätt henne till 113cm och hon är kraftig och fin, så när man blir träffad kan det kännas.
Hon har även börjat slita sig genom att antingen springa på en så man snubblar och tappar, eller springa på andra sidan av t.ex ett träd, så att man tappar på så sätt.

Hur ska vi göra? Hon är underbar på alla sätt och vis, och när man leder henne UT i hagen är hon alltid lugnare.
Vi älskar henne så mycket och vill verkligen inte slita i henne, men ibland måste man för att få henne att gå med alla fyra hovar i marken..

Hjälp mig, snälla!
// Anna

En grej som funkade kanon på en bekantings vilda föl var att sela på mamsen med en rejäl loksele och binda upp fölis ganska kort jämte mamma. Sedan tömkördes mamma och fölis vart tvungen att hänga med ju. Ett jäkla liv var det först, men när fölis strulade för mycket sa mamma ifrån. Tillslut fattade fölis att när man har snöre fast i ansiktet är det bara att följa med.
Sedan var det inga problem alls att leda det fölet :bow:
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: Lutten
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 240
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp