Vilt föl - hur ska jag göra?

Sv: Vilt föl - hur ska jag göra?

Ett tre-månaders föl vet mycket väl hur man gör för att "ta över". De lär sig fort hur rangordningen är i flocken. Det naturliga för ett föl är att testa ledarskapet och är man då inte tillräckligt tydlig tar fölet över. Titta själv på en flock med fölston, det finns rangordning även mellan fölen, och den består inte enbart av stoets rang.
 
Sv: Vilt föl - hur ska jag göra?

En grej som funkade kanon på en bekantings vilda föl var att sela på mamsen med en rejäl loksele och binda upp fölis ganska kort jämte mamma. Sedan tömkördes mamma och fölis vart tvungen att hänga med ju. Ett jäkla liv var det först, men när fölis strulade för mycket sa mamma ifrån. Tillslut fattade fölis att när man har snöre fast i ansiktet är det bara att följa med.
Sedan var det inga problem alls att leda det fölet :bow:

Så gör jag med de föl som bråkar för mkt; tar en gjord på mamman och knyter fast bebis' grimskaft i gjorden, sedan leder man mamman och fölis lär sig ganska omgående att det bara är att hänga med.
Binder fölet på vänster sida och har ett extra grimskaft till fölets grimma som jag själv håller i också, de fattar snabbt vad som gäller. :)
 
Sv: Vilt föl - hur ska jag göra?

Jag nöjde mig med att ca en gång per vecka ta in min unge själv i stallet, binda upp henne, kratsa hovarna, borsta igenom och visitera henne med fingrarna överallt. Hon leddes mellan hagarna om de flyttades tillsammans med de andra och blev annars uppbunden vid kraftfodringarna och visiterad i lösdriften. I övrigt fick hon vara ifred.

Som ettåring nöjde jag mig även då med att "jobba" henne ca 1 ggr/vecka med att gå korta prommenader från stallet, binda upp henne som tidigare och annars låta henne vara i hagen med en ungflock på ca 8 jämnåriga ungston. Vi började även så smått lasta henne och åka till ridhus för miljöträningens skull. Vårvintern sitt andra år fick hon på sig tömkörningsgjorden och fick gå med husse som ledde och jag efter med tömmarna fästa i grimman. Som tvååring kördes hon in utan problem och fick sedan en lång sommar på bete då det enda som gjordes i stort sett var att hon togs in själv som vanligt för lite pyssel. Annars vila av både knopp och kropp.

På hösten sitt andra år fortsatte jag med lite tömkörning, åka till ridhus och börja gå över bommar och ta små skutt. Vårvintern hon fyllde tre påbörjades hennes inridning och innan sommaren gick hon att rida i samtliga gångarter i båda varven, löshoppades 130 utan problem, visades och fick sedan en lång sommar i hagen. Vanligt pyssel och visitering. Jag kan lasta henne själv om vi ska åka någonstans, hon står snällt och fint i transporten och väldigt fin att hantera även på främmande platser.

Jag har alltså låtit henne vara i fred mycket mer än vad hon har hanterats och visst har det varit protester då hon testat att vara vildhäst, men jag har tagit det lugnt, väntat ut henne, sagt ifrån när det behövts, berömt mycket, men alltid krävt att hon uppför sig mot mig och lyssnat.

Hennes jämnårigar åkte iväg till travtränare sin första vårvinter för att sedan få en lång sommar i hagen, så att börja tidigt är inte fel men de måste få tid att vara bebisar med och vila huvudet. Det är nog lätt att man vill för mycket och försöker för snabbt. Travåringarna hanterades inte mer än vad min gjordes innan de åkte och på hösten när de fått smälta inkörningen under sommaren började de selas på igen men gick ändå mest i hagen med varandra mellan kortare jobb.
 
Sv: Vilt föl - hur ska jag göra?

En grej som funkade kanon på en bekantings vilda föl var att sela på mamsen med en rejäl loksele och binda upp fölis ganska kort jämte mamma. Sedan tömkördes mamma och fölis vart tvungen att hänga med ju. Ett jäkla liv var det först, men när fölis strulade för mycket sa mamma ifrån. Tillslut fattade fölis att när man har snöre fast i ansiktet är det bara att följa med.
Sedan var det inga problem alls att leda det fölet :bow:

Haha, det vore verkligen sjukt smart! Om vi bara hade en loksele... :P Fast det kanske går att ordna på något annat sätt med några linor eller något, haha. Får prata med ägaren :) Tack iaf!
 
Sv: Vilt föl - hur ska jag göra?

Men kan vara glad över att Juni (fölet som är sålt och inte längre föl :P) aldrig sparkade mot mig, hon stegrade sig aldrig mot mig. däremot sparkade hon 2 kompisar till mig (som är hästvana) och "slog" med huvudet så pappas läpp sprack osv.
Känns bra att trots att det inte gick nå vidare med juni, att hon tyckte om mig som jag tyckte om henne och aldrig försökte sparka mig.. :)
 
Sv: Vilt föl - hur ska jag göra?

Det låter som om problemen börjar så fort du tar tag i grimskaftet? Då får man ju försöka börja där på nåt vis. Gå ut i hagen, knäpp på grimskaftet, klappa, beröm om hon är duktig. Knäpp loss, gå ut. En sak jag fått lära mig av min tränare är att man ska vara hästens stolpe. Om du nu ska få hästen att ex stå still, då måste du stå helt still själv, även med armarna. Flaxar hästen ivöäg, ta spjärn o stå så still du kan. Hästen ska uppleva att den är bunden i dig.

När det fungerar att bara ha fölet i grimskaft så kan du försöka få den o följa dig, ta nåt steg framåt. gör den det snällt, beröm o lämna den. Det blir ju de här små ministegen nån pratade om. Det måste vara kul! Inte bara en massa krav o bråk så fort grimskaftet ommer fram. Fölis måste se positivt på det. Kankse helt onödigt inlägg, men jag hoppas det löser sig med Wilda!
 
Sv: Vilt föl - hur ska jag göra?

Man kan väl säga att han uppför sig som han var världens medelpunkt och att allt ska ske på hans vilkor. Alla ska bara alltid klappa på honom och han ska givetvis äta/dricka först, Får han inte det så blir han rent ut sagt farlig. Drar sig inte för att göra riktiga dumheter.
Han var när han kom fullt kapabel att ställa sig på bakbenen och hjälpte inte det att slänga sig på ryggen om han inte fick som han ville. Nu går han med ett par äldre hästar som inte tar någon skit från honom så det är på rätt håll. Men han har fått mycket bett under sommaren när han inte väntat på sin tur att dricka eller slicka saltsten. Detta plus att vi människor hanterar honom minimalt. Bara det som måste göras inget extra för hans del utan han får vänta på sin tur, har gjort att det går på rätt håll. Men jag kan ju tänka mig problemen om man inte haft andra hästar att ta till för att fostra honom eller om han blivit äldre innan man började.
 
Sv: Vilt föl - hur ska jag göra?

Gud vad snälla ni är!
Ni säger så mycket som kan hjälpa mig :) Jag suger åt mig av era tips och ska verkligen försöka använda dem nu också.. Meddelar hur det går! Tack tack.
 
Sv: Vilt föl - hur ska jag göra?

Så när det nu har gått fel någonstans så måste ni stanna upp och backa tillbaka till moment som går bra och inte fortsätta med de som inte går. Babysteps är det som gäller absolut inte pressa henne då kommer protesterna.

Kort sagt enkla grundregler är att skynda långsamt och ta det lugnt.

Tänk om alla tänkte så här, då skulle problemhästarna minska:bow:

Attlid: Pröva att backa tillbaka som Masse säger och gör det på fölets villkor och skynda långsamt, så ska du se att allt löser sig;)
 
Sv: Vilt föl - hur ska jag göra?

Fölet är ju inte ditt Anna, så du kan inte säga att "ni" inte vill skicka henne dit, till ett träningsläger eller så.. Men, självklart måste ni ju visa vem som bestämmer. Jag har inte något problem med detta med min Förlunge som jag tar hand om Faradiba, men hon är även äldre.. Men bara ett par dar. Sen beror det ju inte på det självklart. Fölen, har sina dagar, det har även alla hästar. Calle, du vet hur han är.. Men nu går han fint igen, men mia rekomenderar dock ingen utriding på han ^^ Iaf, att säatta en armbåge i bogen på henne är ett bra sätt att få henne att gå snällare, och lugnare.. Efetrsom att hon är så stor, kan on inte hålla på som hon gör. Vi har problem, med Faradiba ibland efter att vi har lagt på, sadlen.. Hon kan slicka på den när man kollar på henne, men tittar man bort, ganager hon försiktigt på lädret.. :idea: Ett tips att få Wilda lugnare är att gå mkt med den och samtidigt småprata med henne. Har ni försökt att få henne att busa av sej i paddocken, det kan ju va det att hon inte har någon hon kan leka med, så att hon inte vill roa sej själv ibland.. FÅ henne att springa avs ej i paddocken tror jag allt går bättre sen =)
 
Sv: Vilt föl - hur ska jag göra?

Hehe... förresten... man ska tänka på vad man ger för namn till sitt djur... inte alltför sällan lever de upp till sitt namn :crazy: även barn faktiskt :crazy:
Tex heter min kompis pojke Dennis... och DET lever han upp till :rofl: :rofl:

Om inget annat hjälper kanske ni ska testa att byta namn på henne? :idea: ;)
 
Sv: Vilt föl - hur ska jag göra?

Thorsson - Anna (ägaren) vill inte skicka iväg henne. Och tro mig, vi pratar med henne mycket, klappar, berömmer.
Skuggi - hon 'kallas' Wilda, dock inte döpt än. :)

FÖR ER SOM VILL VETA HUR DET GÅR...
Wilda har lugnat ner sig jätte mycket. Hon går att leda nästintill problemfritt nu, ibland kan hon få för sig att dra lite i grimskaftet men oj vad hon har blivit duktig! Vissa dagar vill hon inte gå genom grinden heller, men hon står iallafall på marken och går snällt bredvid.

Tack för alla era tips :)
// Anna
 
Sv: Vilt föl - hur ska jag göra?

Thorsson (Linda), läste genom ditt inlägg (hela). Wilda är NÄSTAN som min egen, även Windy. Skillnaden är väl att vi inte betalar och inte fodrar tidigt o sent. ;)

Jag skulle aldrig vilja sätta en 'arbmåge i bogen' på henne. Det enda jag kan tänka mig göra är att ryta till, dra till i grimman, inte mer. Jag vill visa vem som bestämmer men är rädd för att om man sätter en armbågen i bogen på henne eller slår henne så kan hon uppfatta o komma ihåg ledning som något farligt, hemskt och smärtfyllt. Och det vill jag verkligen inte.
Och Wilda gnager också på sadeln, faktum är att hon äter på precis allt! Tröjor, filtar, sadlar, kameror, hår... Men hon är så söt så jag kan inte bli arg på henne :) Dessutom är hon liten bebis och hon måste utforska allt lite ju..
Vi har testat flera gånger att busa av henne i paddocken men hon blir bara ännu busigare. Det bästa är att stå stilla en stund, prata med henne, klappa, gosa, och sedan gå iväg. Det hjälper!

Som sagt är hon mycket lugnare nu.
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 356
Senast: Lutten
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 664
Senast: AbCdE
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 891
Senast: liiinnea
·
Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 240
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp