Sv: viloperiod
Se mitt svar här
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=809751 ang löshoppning.
Om du orkar har jag skrivit ganska mycket om Tigers träning o om unghästträning i allmänhet lite varstans detta året.
Generellt så tror jag inte på helvilor. Min fick det efter treårs, då behövde ha det nog eftersom han dels blivit inkörd, inriden o väl förberedd inför treårs och hela tiden skött sig helt perfekt.
Annars hade min dröm varit att han aktiverats ca 5-6 gånger per vecka, alltid. Men då kanske 3-4 pass bara att följa med i grimma ute med hunden 3 km i skritt när han går lugnare. Det är inte jobbigt för en häst knappt ens om den växer lite. Behöver huvudet däremot vila så är det inte så mycket att göra.
Träna kondition och miljö till treårs. Det är det som tar mest på dem, att komma bort o se mycket nytt. Dvs gör allt för att presentera nya ställen/saker på ett bra sätt så hästen alltid tar nytt med ett säkert lugn och inte stressar upp sig i onödan eller blir okoncentrerad. Jag strävar efter att få en häst som är nyfiken på allt nytt och som alltid är "med" mig och undrar vad vi ska göra. Inte som stirrar sig blind på alla andra hästar o far runt som ex.
Konditionen tränar man upp långsamt samtidigt som man stärker den unga hästen. Det är ju inga konditionspass som gäller. Skritt på varierande underlag o gärna i backar/off road. Aldrig uppsuttet, uppsuttet de arbetas i form en kort stund o sedan sitter man av. Men promenader, tömkörning o ha som handhäst är bra. Jag cyklar även med min ibland då kan han trava längre än jag orkar springa (ja, jag är klen
). Mest kondition blir det när han går som handhäst o vi kan trava i backar o så.
Variera med löshoppning en gång i veckan o vi körde även in under vintern/våren.