viloperiod

Baddy96

Trådstartare
har funderat lite på det här med unghästträning. Har en 2-årig ponnyflicka som jag håller på att köra in (tillsammans med min tränare såklart) och har funderat på det här med viloperioder. Hur ofta och hur länge tycker ni att en 2-åring behöver vila och "smälta" allt nytt den lär sig. Jag själv gör just nu så att jag jobbar med henne 3-4 gånger i veckan i ca 1,5 månad och sen får hon vila 3 veckor. är det fel eller är det bra?

Sv: viloperiod

jag tycker det låter helt ok ;) hur många ggr/v. dom arbetas och hur långa vilor dom behöver är ju väldigt individuellt. mina hästar har oftast fått längre vilor än 3 v. men oftast även gått längre än 1.5 mån. mellan vilorna.

Jag har gett vila oftare eftersom det passat oss bättre. Men då små vilor på kanske 1-2 veckor. Även blandat lunga veckor (då jag bara gjort ngt på helgerna med honom) med intensivare veckor (aktiveras kanske 5-6 gånger). Varierat aktivitet mycket så att vissa perioder vart helt fri från ex löshoppning/körning/ridning som varit de mest "krävande" sakerna hittills.

Min är 3 nu o vi har haft honom i 1 år, 1 vecka och 2 dagar :D

Lite generellt så lärde vi känna honom under sept-okt. Gick inkörningskurs ca 1 gång i veckan (ofta en veckas uppehåll pga tävlingar o dyl i klubben) okt/nov-dec o löshoppades oxå 1 gång / vecka då. Gick litet lokalt championat i löshopp i nov sedan ingen mer löshopp på ett bra tag. Satt in i dec ngra enstaka gånger så han gick i styra i trav.

Skadade hoven i hagen o 1 mån boxvila hela jan. Satte igång efter det o gick inkörn ca 1 g/vecka fram tills typ april o ngn gång i maj då han kördes för vagn ute. Gick på halvfart med lite ridning 1 g/vecka, promenad o handhästning feb-mars. Löshoppade från feb-maj ganska regelbundet 1g/vecka. Gick mer intensivt för konditionsträningens skull som handhäst 1 månad april/maj inför treårstest, lugnt en vecka innan testet.

Så såg det ut för min connemarakille från 2.5-3 år :)

ok..min ponny ska också gå 3-årstest och så..tips på hur jag ska träna inför det?kan jag löshoppa henne en gång i veckan under en perod på 2-3 månader?självklart får hon en längre vila då

Se mitt svar här http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=809751 ang löshoppning.

Om du orkar har jag skrivit ganska mycket om Tigers träning o om unghästträning i allmänhet lite varstans detta året.

Generellt så tror jag inte på helvilor. Min fick det efter treårs, då behövde ha det nog eftersom han dels blivit inkörd, inriden o väl förberedd inför treårs och hela tiden skött sig helt perfekt.

Annars hade min dröm varit att han aktiverats ca 5-6 gånger per vecka, alltid. Men då kanske 3-4 pass bara att följa med i grimma ute med hunden 3 km i skritt när han går lugnare. Det är inte jobbigt för en häst knappt ens om den växer lite. Behöver huvudet däremot vila så är det inte så mycket att göra.

Träna kondition och miljö till treårs. Det är det som tar mest på dem, att komma bort o se mycket nytt. Dvs gör allt för att presentera nya ställen/saker på ett bra sätt så hästen alltid tar nytt med ett säkert lugn och inte stressar upp sig i onödan eller blir okoncentrerad. Jag strävar efter att få en häst som är nyfiken på allt nytt och som alltid är "med" mig och undrar vad vi ska göra. Inte som stirrar sig blind på alla andra hästar o far runt som ex.

Konditionen tränar man upp långsamt samtidigt som man stärker den unga hästen. Det är ju inga konditionspass som gäller. Skritt på varierande underlag o gärna i backar/off road. Aldrig uppsuttet, uppsuttet de arbetas i form en kort stund o sedan sitter man av. Men promenader, tömkörning o ha som handhäst är bra. Jag cyklar även med min ibland då kan han trava längre än jag orkar springa (ja, jag är klen :p ). Mest kondition blir det när han går som handhäst o vi kan trava i backar o så.

Variera med löshoppning en gång i veckan o vi körde även in under vintern/våren.

Lägger till lite ang att aktivera dem så ofta. Jag tror på att succesivt införa mer och mer arbete på vissa pass ist för att ta hästen ur hagen efter 2,5 år o arbeta den varannan dag helt plötsligt. Är den van att gå ut lite några gånger i veckan kan man byta ut två pass mot ridning utan att det gör så stor skillnad. Samtidigt så stärker man hästen långsamt men regelbundet.

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
540
Senast: MiniLi
·
Övr. Barn Jag vet att vi pratade om det här för ett år sedan, och vi har fortfarande inte skaffat någon hemstädning. Det är av flera skäl men en...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 346
Senast: Blyger
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
67
· Visningar
10 405
Senast: Sesca
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
574
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama