S

SpaCe

Hejsan :)

Jag tycker det pratas så mycket om vilodagar hit och vilodagar dit.
Ger ni era hästar vilodag? Hur ofta?
Jag tycker det funkar bra att rida en vältränad häst i 10 års åldern varje dag, varav man kan ha en dag i veckan där man bara rider i skritt. Nu har jag dock hört så mkt med vilodagar så jag börjar känna mig lite osäker :confused:

Men vad tycker ni, kan en häst (i god kondition och i sin bästa ålder) ridas varje dag?

Sv: Vilodag??

Ja, jag tycker att man kan rida varje dag. Bara man varierar sin träning, dressyrar, klättrar, konditionstränar osv. osv. Och ibland som du gör, lägger in nån skrittdag.. Jag rider min vältränade 18-åring nästan varje dag och det trivs både han och jag med!

MVH

Jag rider min 14-åring 6 ggr/vecka, väldigt varierad ridning.
Min 4-åring rider jag 4 ggr/vecka, även där väldigt varierad ridning.:)
Jag är väldigt "hönsig" av mig & oftast gör jag som så att jag endast skrittar(ibland lite trav:p) dagen innan & efter hans vilodag. Ex: om han ska stå på onsdag, så skrittar jag bara på tisdag & torsdag.
Tror att detta kan bidra till att de håller längre, vet inte om det funkar, men det känns bra för både mig & hästarna.

Senast ändrad:

min häst går mellan 4-5 dagar i veckan eftersom jag går i skolan hon är 13 å i hysat bra kondis å de funkar jätte bra hon trivs bättre med de än att ridas varje dag :D

tycker absolut att du kan rida varje dag man få ju känna efter själv vad som är bäst :D

Jag har fått lära mig att hästarna behöver 1 vilodag i veckan för att det är då musklerna byggs och då ska det vara hel vila. (Har även hört två men jag vet inte riktigt hur det är med det)
Hur som helst så får min valack 1 vilodag i veckan under de veckorna vi tävlar och 2 vilodagar de veckor som det är lugnt med tävlingar och då tar jag det allmänt lugnare med ridningen oxå.
Stoet som håller på att sättas igång rids tre dagar och vilar en men när hon är fullt igång kommer hon få gå som valacken.

Min får 1-2 vilodagar i veckan, beroende på hur mycket jag har att göra. Det är dagar hon bara får slappna av och inte behöva tänka på att jobba. Det går väl inte riktigt att jämföra, men jag skulle inte vilja gå till arbetet 7 dagar i veckan :)

min ponny går fem dagar i veckan, och då går han ganska hårt dem dagarna, men han lever och frodas, och är alltid pigg på uppgiften. :) han är 12 år.

Skötisen (hbl, 8år, tävlas i dressyr) rids för det mesta dagligen. Får väl en 1-2 dagar i månaden med total vila men i övrigt så hålls han igång. Dock varierat med vissa dagar endas skritt och trav i låg form.

Jag tycker det funkar bra att rida en vältränad häst i 10 års åldern varje dag, varav man kan ha en dag i veckan där man bara rider i skritt. Nu har jag dock hört så mkt med vilodagar så jag börjar känna mig lite osäker :confused:

Men vad tycker ni, kan en häst (i god kondition och i sin bästa ålder) ridas varje dag?

Jag har läst en artikel skriven av Jan Jönsson som är förbundskapten i fälttävlan som skriver "Vilodagar är till för människor, inte hästar. Att unghästen behöver vila i sin utbildning är en helt annan sak."
Så utifrån det säger jag, rid på du! :) Men varva med en lugn promenad/skritt-dag då och då.

Jag rider min 8-åriga häst ca 6 dagar/vecka, för att JAG behöver en vilodag. Med hennes temprament sådant att hon nog skulle gå ännu bättre om jag red varje dag.

Tycker att en häst kan gå alla dagar i veckan ;) Men kanske inte stenhårt varje dag :D
Där jag jobbade innan reds hästarna varjedag och gick i skrittmaskin varje dag. Gjorde dom inte detta blev hästarna utråkade och började upföra sig till det sämre hållet:D

Min egen(10 år) går runt 6 dar i veckan, men försöker ändå göra något på våran vilodag. Sen kan det bli ibland att hon vilar 2 dar eller så går hon hela veckan, beror lite på hur planeringen för tävlingar och träningar ser ut :bump:

Men visst kan en häst gå 7 dar i veckan, dom orkar mera än vad vi tror :banana:

Sen att unghästar behöver sin vila då och då är ju en annan sak, Sen dom äldre pollarna mår bara bra av att röra på sig mkt.

Min häst (16 år) går 5-7 gånger i veckan med mycket varierad träning. Detta pga att jag har rätt mycket i skolan. Vissa hästar trivs med att gå jämt, då ofta de pigga med mycket överskottsenergi och vissa går bra med vilodag/-ar. Unghästar behöver såklart mer vila.

Det beror väl helt på hur man har sin häst uppstallad. Är hästen bara ute i hage 4-5 timmar varje dag tycker jag inte den ska vila helt någon dag i veckan. Däremot tycker jag alla hästar bör vila från ridning en eller ett par dagar i veckan. I stället kan man promenera hästen i skogen, löshoppa, tömköra etc. Min häst (17 år & halvpensionär) vilar (=bara går i hagen) vanligtvis ingen dag i veckan. Däremot så rider jag inte varje dag.

Ja, en äldre häst (inte unghäst, under fem år) kan ridas dagligen.

Håller med vem det nu var som sa att vilodagar är för människor.

Hästen jobbar kanske 1-2 timmar under ett ridpass. Jag jobbar ca 15 timmar om dagen.....Allstå kan JAG behöva vila upp mig. :p

de behöver minst en vilodag i veckan för att återhämta sig. min 5 åriga ponny är nyinriden så hon vilar 2 dagar i veckan oftast ibland mer och ibland mindre men oftast 2 :)

Jag rider min häst 5-6 dagar i veckan. Tycker det är viktigt att lägga in någon/ett par dagar hel vila. Särskilt med lite äldre hästar (som min, 22 år gammal), men det är även viktigt att de hålls igång och rids när de är så gamla. Så någon dags i vila i veckan blir det alltid. Det är under vilan som muskler byggs!

Har en vbl herre på 12 år. Har inte något bestämmt antal dagar han ska vila i veckan. Det blir som det blir beroende på hur mycket jag och min medryttare jobbar och självklart väder.
Oftast så lägger jag in en vilodag för honom när jag tycker han känns slö och trött. Oftast har han gått 8-10 dagar då. Men vissa veckor går han endast 3 dagar i veckan.

Det är ju alltid svårt att säga hur ofta en häst behöver gå. Ibland går han absolut för lite. Men det är inte så mycket att göra åt när både jag och medryttaren jobbar dag ibland och natt ibland och långa pass. Försöker få honom att gå ca 5-6 dagar i veckan minst...

Min ponny går 2-3 dagar sedan vilodag, går 2-3 dagar och sen vila igen.
Hon mår helt klart bättre av detta än att ridas varje dag.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 084
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 252
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 552
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ratsit
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Kallbad