Sv: Vilodag??

Min herre på 6 år har två vilodagar. Så tränar vi regelbundet inför instruktör en gång i veckan och hoppning varannan vecka i ridhus. Rsten av dagarna brukar jag vara ute och rida.

ja det tkr jag att man kan göra. bara hästen mår bra så är det ju bra :D

Har en 5 åring snart 6 år och hon har minst 1 vilodag och har en lugn dag, rider annars mest ute i skogen och blir max 2 dagar på banan i veckan, oftast blir det bara 1 om ens det.

Tkr det är viktigt att de får vila från ryttare ibland och vila musklerna, rider därför inte på banan två dagar i rad, klättrar inte heller två dagar i rad utan försöker variera lite.

Brukar även lägga in perioder med 3-4 dagars vila, så att hon får vila upp sig i musklerna. Har ett fullblod så hon håller på att muskla om sig till ridhäst så hon bygger ju mkt muskler, tkr därför det är viktigt med vila för henne.

Hon ska få stå 4 dagar i rad den här veckan nu för hon har känts lite trött i musklerna.

Jag har 2 hästar som jag rider, båda går 6 dagar/vecka. Den ena, 14-årig korsningsponny, skulle snabbt bli tjurig om hon gick varje dag, hon behöver en dag då och då då hon inte gör något för att hålla sig vid gott mod. Den andra, 17-årig connemara, skulle antagligen älska att gå varje dag. Men då jag går i gymnasiet (= mycket skola + läxor) och förutom dessa 2 hästar har en 2-årig arab så har jag valt att båda får 1 vilodag/vecka, så jag inte kommer efter lika mycket i skolan iallafall... ;)

"Vilodagar är till för människor, inte hästar. Att unghästen behöver vila i sin utbildning är en helt annan sak."

Stämmer mycket bra.

Jag studerar på heltid och har 3 hästar. Så mina rids så mycket jag hinner. Dom går även i hagen hela dagarna så jag är inte särskilt oroad för att de ska "ta åt sig" av en eller två dagars vila på raken. Alltid vila efter tävling och nu på vintern även mycket lugn ridning i skogen. 4-åringen rids ca varannan dag.

Hur man tränar hästarna är i grunden viktigare för hållbarheten än hur mycket man tränar dem.

Min 11 åriga ponny vilar 1-2 dagar i veckan, för han trivs bäst med det och blir så sur annars. Ibland går vi en 30 min och det räknar jag som vila.

Hur mycket vila en häst ska ha är väldigt beroende på hur den rids.
Mina hästar (distanstränade) gick mellan 4-6 dagar i veckan beroende på hur hårda pass. All träning bryter ner och vilan bygger upp.

Mitt vblsto 7 år går 6ggr i veckan och har vanligtvis vilodag på måndagar. Detta för att manegen är bokad en stor del av eftermiddagen & jag slutar skolan fyra. Då brukar jag antingen bara pyssla med henne eller helt enkelt rida lättare, t.ex 20-30 min i ridhuset eller gå på en promenix med henne i skogen.

Det beror lite på vilken nivå man tränar på tycker jag. en tävlingshäst som går lite högre klasser har ju mest troligt mer krävande träningspass, och de kan de behöva någon dag för att återhämta sig. Inte vila men kanske bara skritta en stund.

Själv lägger jag upp det så att jag kör ganska hårda träningspass 3 dagar och sedan skritta/jogga den 4:e dagen,

Tror inte på att ställa av hästen helt och låta den "vila" bättre att den får röra på sig, men kanske lite utan krav. En hobbyhäst som kanske mest rids ut eller inte har så ansträngande träning behöver i mitt tycke ingen vilodag, bara man tänker på att variera träningen.

kl

Mina vilar 2-3 dagar i veckan. Jag har tre ridbara hästar och en unghäst så jag hinner helt enkelt inte att rida alla varje dag. Mina hästar verkar trivas med det och jag tycker att hästarna har musklat sig bättre när jag har lagt upp träningen på detta viset. Muskler byggs vid vila:)

Sen försöker jag ha en stallfri dag men den är bara för min egen skull:)

Min häst får i snitt en vilodag i veckan. Resten av dagarna rider jag väldigt varierat och han får även någon lugnare dag då vi enbart skrittar eller tömkör eller liknande. Han är 17 år och ridtravare.

det är väl mest mentalt som man kan ge en häst i aktiv träning lite vila ibland. Hurvida det behövs eller inte kan väl duskuteras men det skadar ju o andra sidan inte.

Själv har jag en häst som är relativt ung, lär sig mkt nytt, och är ganska osäker, får lätt prestationsångest. Så för hans del känns det för mig bra med en o annan dag i veckan utan träning. 1-3 dgr/veckan kan det bli beroende på om man har annat för sig eller inte. Samtidigt som han säkert skulle klara av att gå alla dagar om det var så.

Personligen är väl vilodagar ofta för min egen skull också.

En vuxen häst tycker jag kan motioneras varje dag, bara man varierar arbetet! Musklerna behöver ju vila så därför tränar jag oftast inte samma saker två dagar i rad. Tänk också på att variera underlaget så att man inte alltid rider på samma sorts underlag.
Går hästen ute i en stor hage från morgon till kväll rör den sig nog tillräckligt ändå men som i mitt stall när hästarna är ute 7.30-14.30 vill jag att min häst ska få komma ut och röra på sig varje dag. De dagar som är hans vilodagar (1-2 dagar/vecka) brukar jag promenera 20-30 min.

jag har alltid gett mina hästar 1-2 vilodagar i veckan. Har aldrig haft en ridrelaterad skada heller*peppar peppar*
Kommer fortsätta köra på det då det funkar bra både för mig och hästarna.

KL
Frågade min vet detta i höstas och enligt honom är det först och främst viktigast att variera ridningen. Helst inte göra samma sak två dagar på raken. Sen tyckte han att alla hästar skulle ha en dag i veckan när de var helt lediga från oss och bara fick gå i hagen.:)
Min häst får två vilodagar i veckan. En helledig dag och en dag med enbart skritt i skogen.

Sen lägger jag in kortvilor på 2-3 dagar varannan månad ungefär.

Min 10-åriga ponny vilar en dag i veckan. Han är vältränad så han skulle säkert kunna ridas varje dag rent fysiskt, men jag tycker att det är schystast att ge hästen en vilodag så att den får vila upp sig även psykiskt, speciellt om man har tränat och tävlat mycket innan.
Dessutom så måste jag ha en dag till att plugga osv.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 084
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 252
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 552
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Målbilder för trubbnosar.