Sv: Vilodag??

Nu vilar iofs min häst rätt mkt (1-2 dgr i v.) men det beror på att det är väldigt körigt nu men när det är slut på det blir det hårdträning igen.
När hon var i ruskigt bra kondition brukade hon skrittas 1 dag (ändå 45-60 min) varierat underlag varje vecka eller varannan, beroende på vad som var inplanerat. Det blev hennes vila då, men sen kan jag inte påstå att det var stenhårt varje dag heller (inte med en matte som gillar att busa i skogen!)

En muskelgrupp behöver vila i ett dygn, helst två, för att kunna byggas upp istället för att brytas ner. Träning bryter ner muskler - vila bygger muskler.

Därför är det viktigt att variera arbetet. Jag tycker att en vuxen häst kan motioneras varje dag och få en längre vila någon gång under året (själv vilar jag dem hellre en vecka eller två på vintern än sommarn).

Tyvärr är det sällan jag själv kan motionera min häst varje dag, andra faktorer väger ju in - trötthet, huvudvärk, andra saker som måste göras, skador, väder och vind (inget ridhus) osv. Och jag själv har nu unghäst så att rida varje dag är det inte tal om ännu ;)

det är nog olika från häst till häst. min nuvarande häst trivs bäst ju mer jag rider. men han vilar nån dag i veckan..

Om vi säger såhär - försöker undvika att lägga mig i hur andra lägger upp det. Men har mina åsikter givetvis! ;)
En vuxen häst anser inte jag behöver "vila" på samma sätt som en unghäst, tvärtom att den *bör* motioneras varje dag. Men i förhållande till dess skick, alltså med lågintensiva och lugna pass om den börjar bli sliten.
Och framförallt - variation. Inte bara variation i själva ridningen utan också variation där den slipper sadel och ryttare på ryggen (t ex körning, longering, arbete vid hand, promenader, nh-träning), variation av bett alt. att den slipper bett vissa dagar, variation i intensitet - nedåt, alltså att om man inte lägger in ren vila så tar man ett lågintensivt pass istället, och variation av underlaget.

Jag RIDER inte min häst varje dag men jag motionerar nästan varje dag. Blir ca en ren vilodag varannan-var tredje vecka. Men om vi bara går en promenad ouppsuttet, jobbar ett tag för hand i skritt eller liknande så räknar jag det som vila.
Sen ökar/minskar jag intensiteten hela tiden utifrån hur hästen känns och försöker alltid lägga in lika många lågintensiva dagar som högintensiva dagar eller ännu fler lågintensiva för att hästen ska kunna bygga upp sig igen.

Det allra viktigaste tycker jag är att man anpassar efter hästen. Det "ögat" tar nog ett tag att bygga upp och måste byggas upp igen för varje ny häst, den specifika individen. Att man kan ge en periods vila (eller ta ut någon behandlare/ta till vet om det verkar så illa) om hästen känns "off" och behöver en time-out.

När jag fick hem min häst igen, så jobbade jag honom varje dag i ca 1 månad.(någon vilodag) Förtillfället så får han ungefär 2 dagar i veckan, men det beror ju på vad man har för tid själv ibland.
Nu i sommar har han fått lite mera vila än vanligt.

ja de gör ja, olika beroende på hur de går och vad det är för väder. men oftast runt 2 ggr i veckan i normala fall , under sommaren har hon ibland vilat 3-4 gånger.

Jag tycker att de i alla fall ska ha en villo dag i veckan det behöver dom också.
När skolan börjar blir det 1-2 dagar i veckan han får villa, sen beror det lite på vädret med. Hösten och vintern är ju inte känd för sitt varckra väder utan regn och blåst.

Jag rider ca 6 dagar i veckan ibland mer ibland mindre =)

Om din häst mår bra och är i god kondition, tycker jag att du kan rida varje dag. Eftersom det är din häst, känner du ju honom bäst och det är svårt som utomstående att bedöma. /Marre

Det går väl inte riktigt att jämföra, men jag skulle inte vilja gå till arbetet 7 dagar i veckan :)

Hade jag gärna gjort om det varit på samma villkor som hästen dvs 1-2 timmars jobb om dagen:D.

Skämt åsido, jag tror att en vältränad häst mycket väl kan ridas sju dagar i veckan om den rids varierat.
Många gånger är nog vilodagarna till för vår egen skull också så att vi hinner med resten av livet:angel:.

Skämt åsido, jag tror att en vältränad häst mycket väl kan ridas sju dagar i veckan om den rids varierat.
Många gånger är nog vilodagarna till för vår egen skull också så att vi hinner med resten av livet:angel:.

Det tror jag också - men i kombination med våra egna brister i att variera arbetet tillräckligt åt hästen, och känna av när man kan lägga upp intensiteten och när den bör gå ner, och hålla efter fysiken på övrigt sätt vid behov/anpassa utrustning, hålla perfekt foderstat osv. Allt det som behövs för att hålla hästen i topptrim. För handen på hjärtat så tror jag inte många av oss har resurser nog och är skickliga nog att alltid göra rätt bedömningar i frågan.
Istället lägger vi in vila för återhämtning och liksom "rätta till" det vi ofrivilligt förstört. Tänker framförallt på viloperioder för vuxna hästar.

Men som redan påpekats så för att bygga upp behöver man vila. Har man kört ett hårt pass måste man gå ner rejält i intensitet till nästa pass om hästen ska kunna bygga upp sig.
Däremot kan ju "vila" för en häst i bra kondition vara ett skrittpass eller en dags longering istället för ridning, eller kanske att man bara rider ett kort uppmjukande pass i skritt/trav/galopp, men vila från ryttare på ryggen behöver de allra flesta skulle jag tro på grund av kriterierna som står ovan! :devil:

Man kanske får ta med i beräkningen det faktum att hästen inte är gjord för att ridas på. Och hur mycket vi än strävar efter det och hur goda våra intentioner än är så är det mycket få hästar som faktiskt går i en icke-slitande form och har en sadel som verkligen absolut inte på något vis hämmar hästens rygg. Därav slutsatsen att det är mycket få hästar som inte behöver vilodag från ryttare på ryggen!

Hellre lite fel som kompenseras genom vila/variation, än att tro att man har rätt (utrustning, träning) och gör samma sak dag ut och dag in. Är det minsta lilla fel då så kommer det slita i längden! :p

Senast ändrad:

Jag rider min 4-åring uppsutten varannan dag och därimellan har han helt vila eller så blir det lite tömmkörning, longering och nån skogspromenad. Jag är rädd för att överanstränga honom när han är så ung..

Jag försöker rida mitt 15 åriga hbl sto varje dag, med varierande ridning. Hon mår bäst av det. hennes vilodagar består av en skrittrunda eller ut och gå lite och inträffar typ 1 dag/vecka..

Hästen har i sommar vilat 1 dag i veckan, och skrittats en dag.:)

jag rider 6 dagar i veckan varav 1 dag bara skritt på tygeln, den 7 dan är oftast efter tävling eller träning och då går jag med henne minst 1 timme

Jag tycker varierande arbete är bättre. Vilan behöver inte bestå utav att gå i hagen hela dagen.

Utan kan vara:
¤Tömkörning = vila från belastning från ryttare och sadel.
¤Rida ut = vila från paddock/ridhus.
¤Lösgörandande arbete, jogging = vila från större krav som samling etc.

Att man sedan varierar vilka muskler som används. Tränar man klättring ena dagen kanske man ska skippa gymnastikhoppningen dagen efter. Hellre rida varierat men utan vilodagar än att hoppa tre dagar i rad och sedan ha en hel vilodag efteråt.

Jag rider min häst 6 dar i veckan med varierad träning. Hästar behöver sin motion med ryttare på ryggen. den blir inte motionerad av att den springer i hagen.
Dock har min häst fått ett ganska stort sår på frambenet och är svullen och super öm.... får hoppas svulnaden har gått ner idag.
men nu är ju de värsta att jag tappar så mycket på de jag har ridit.

Min häst får iallafall en vilodag i veckan. Jag tror det är bra för dom att stå någon gång i veckan. :-)

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 084
Ridning Vi får dotterns D-ponny på söndag, arabiskt fullblod, 17 år gammal. Han är fd tävlingsponny men är just nu inte i kondition...
2
Svar
20
· Visningar
2 252
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 552
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Kallbad
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Ratsit