M

magsun

Tycker ni att alla hästar ska ha en vilodag eller är det bara vid hårdare arbete?
 
Sv: Vilodag?

för mej är det självklart då man som tvåbening har söndag som röd dag. brukar låta pållen stå en dag i veckan speciellt under tävlingssäsongen.. sen ser man ju lite till hästen, vissa hästar skulle inte kunna klara av en vilodag om man hoppar över träningen en dag. man får lixom ta det lite som man känner.. ;)
 
Sv: Vilodag?

Jag tycker det beror på hästens a) ålder b)tränings nivå hur hårt den normalt rids, samt c) dess levnadsförhållanden utanför ridningen, dvs tillgång till utevistelse och rörelse.

är det en ung häst så behöver den vila mer än en dag, även om arbetet inte är fysiskt krävande i sig.
tränas och tävlas den mycket så tycker jag nog en dag i veckan plus lättare arbete en/ett par ytterligare dagar.
är det en häst som vistas ute i hage typ 5-6 timmar om dagen och står resten på stall, så behövs ingen vilodag, då är det bättre att skritta ut på vilo dagen/dagarna....
 
Sv: Vilodag?

Vica skrev:
för mej är det självklart då man som tvåbening har söndag som röd dag. brukar låta pållen stå en dag i veckan speciellt under tävlingssäsongen.. sen ser man ju lite till hästen, vissa hästar skulle inte kunna klara av en vilodag om man hoppar över träningen en dag. man får lixom ta det lite som man känner.. ;)

Jag funderar på min medryttarhäst. Hon är tretton år, tävlas inte och rids markarbete kanske tre-fyra dagar i veckan och någon uteritt. Inte alltid att hon blir svettig ens. Hon är ute mellan 6 på morgonen och fram till ca. 18 på kvällen. Nog borde hon kunna ridas sju dagar /vecka.....
 
Sv: Vilodag?

jag skogsrider en 21årig arabhingst men nog vill han ha sin lediga dag! kommer jag på en måndag med sadeln så säjer han ifrån. han vet vilken dag som är måndag! :p
Men sen är det nog lite som 'mackan' sa att om den vistas 12h i en stor hage så kanske den inte behöver en röd dag men en som går i en lite rasthage 5h/dag behöver komma ut lite extra. tror det är mycket upp till hästen.
man kanske inte ska rida en dag utan gå ut och gå med henne istället. låt henne stanna å lukta på blommorna eller vad det nu är hon vill göra. se mycket till hästens "lekfullhet". Istället för att rida så kan ni ju alltid införa en "lekdag" där ni hittar på annat att göra än att rida, tömköra & longera. :bump: gör en dag till Hennes dag med stort H. låt henne bestämma. det brukar vara uppskattat från bägge håll! ha det så kul!:banana:
 
Sv: Vilodag?

Jag tycker det är självklart med iaf 1 vilo dag i vekcan, för alla slags hästar, dom behöver också va ifred och bara va "häst", vilken indevid som helst vill nog bara va och tare lugnt ibland med. Mina hästar vilar offtast 2 dar irad för att deras muskler och likande ska hinna återhämta sig och ge resultat.
 
Sv: Vilodag?

Det beror ju helt på vad man menar med vilodag.

Att inte låta hästen röra ordentligt på sig på nästan två dyng (liten hage med 48 timmar mellan två ridpass) tycker inte jag verkar vara särskilt snällt mot hästen.

Att däremot låta hästen få omväxling i sin motion genom att inte träna några svåra saker alls en dag (mest bara rakt fram i skogen) är en utmärkt form av vila tycker jag.
 
Sv: Vilodag?

Jag antar att det gäller vuxna hästar...
Visst händer det att mina får en vilodag men inte för deras skull.
Det är i så fall om jag inte hinner.

Vilar dock aldrig dagen efter ett hårdare pass utan skrittas då ut.
En timma skritt i skogen är vilodag anser jag. Jag rider alltid ut med handhäst för att de ska slippa bli suttna på varje dag.
Varvar även med tömkörning.
Mitt mål är att de vuxna tävlingshästarna ska göra någonting varje dag. De går förstås ute i hage varje dag.
 
Sv: Vilodag?

En del äldre hästar bör inte ha några vilodagar, då klappar de ihop. Det betyder inte att de bör ridas på varje dag men åtminstone longeras eller något så att de får röra på sig ordentligt.
 
Sv: Vilodag?

brukar ge min häst en dag ledigt/vecka (oftast måndagar då jag e lite seg efter först jobbdagen) men detta e mer för min skull än hans...:angel:
brukar ge honom lite halvledigt genom att bara ta e skrittur en dag/vecka också om vädret tillåter, fast då är vi ofta ute i 1,5-2,5 timmar
 
Sv: Vilodag?

Inga muskler, utan möjligtvis hjärtat och diafragman, mår bra av att jobba jämt. För att lyckas med sin träning måste man ge både sig själv och hästen lika delar träning och återhämtning. (Det betyder INTE att en timmes träning är lika med en timmes återhämtning, men det tror jag du förstår?) Tränar därför hästen hårt och gör av med sina energireserver flera gånger i veckan så måste den ha vilodagar för att kompensera. Alternativet är att gå ut och skritta lugnt en timme eller två i skogen ett par dagar i veckan, men då helst vid hand för att vila ryggmuskulaturen/bakbensmuskulaturen. En häst som däremot bara går rakt fram på en skogsväg i skritt och trav och eventuellt lite galopp borde inte behöva någon specifik vilodag för att återhämta sig. Samma sak med dig själv, om du går ut med hunden i en timme varje dag i strosande takt, så behöver inte du heller vila någon dag i veckan, för träningen är inte så krävande.

Och det är aldrig fel att "ställa av" en häst i en vecka för att man blivit sjuk eller för att jobbet kräver mer tid än man har. Tvärtom är det bara bra för kroppen att få vila ordentligt ibland. Jag känner till en galopptränare som ställer av sina hästar i cirka 3 månader över vintern, med endast lugna skritt- och travpass, samt walker. Han har flera hästar som sprungit in mucho money och hittills har jag inte sett att någon av dem tagit skada av att vila - tvärtom!
 
Sv: Vilodag?

Tillägg: Generellt så tar det 48 timmar för en muskel att återhämta sig och på det andra dygnet är oftast träningsvärken värre än dagen innan. Därför kan det vara en tanke att antingen vila hästen två dagar i följd efter hård ansträngning, eller träna lite lugnare första dagen efter hård ansträngning och vila helt den andra dagen.

Med vila menar jag att hästen går i hage (alternativt skrittas) och den hagen ska vara så pass stor att hästen kan ströva omkring på hästars vis. Det bör alltså inte vara en liten rasthage där hästen knappt kan vända sig om. Då har inte vilan någon större effekt, eftersom hästen då bara står mer eller mindre stilla på samma fläck hela dagen.
 
Sv: Vilodag?

Jag rider cirka 4 dagar i veckan året runt så hon får alltså alltid tre "vilodagar" i veckan, då går hon i hagen.
 
Sv: Vilodag?

Jag har alltid gett mina hästar en vilodag i veckan och även dagen innan rider jag dom lättare och skrittar mkt för att undvika träningsvärk på vilodagen :)

Min nuvarande häst är äldre (19 år ) och har hjärtfel så han rids inte mer än små små korta skritt turer för att hålla sig igång. Mest blir det promenader men han har alltid vilodag var fjärde dag dvs att han skrittas/promeneras tre dagar, har vilodag och skrittas/ promeneras tre dagar igen och så vidare :)

Mvh
 
Sv: Vilodag?

Gisburne skrev:
Tillägg: Generellt så tar det 48 timmar för en muskel att återhämta sig och på det andra dygnet är oftast träningsvärken värre än dagen innan. Därför kan det vara en tanke att antingen vila hästen två dagar i följd efter hård ansträngning, eller träna lite lugnare första dagen efter hård ansträngning och vila helt den andra dagen.

Med vila menar jag att hästen går i hage (alternativt skrittas) och den hagen ska vara så pass stor att hästen kan ströva omkring på hästars vis. Det bör alltså inte vara en liten rasthage där hästen knappt kan vända sig om. Då har inte vilan någon större effekt, eftersom hästen då bara står mer eller mindre stilla på samma fläck hela dagen.

Jag vilar aldrig mina hästar i 2 dagar efter hårt arbete.
Inte ens en dag efter arbetet. De skrittas uppsuttet eller vid hand.
Det är vila för mina hästar.

Visst, efter en mjölksyra träning så sitter det i i 48 timmar. Men handen på hjärtat, hur många rider så hårt? För att veta om man satt mjölksyra i hästen så måste man antingen ta prov på den eller känna till pulsvärdena och återhämtningstiden.
Det flesta hobbyryttare eller tävlingsryttare på lägre nivå gör inte det.

Hästarna är byggda för rörelse och hittils har jag inte lyckats promenera ihjäl någon av mina hästar (rider med handhäst=sitter inte på samma varje dag) och har inte heller hört någon annan som lyckats med det.

Å andra sidan har jag en långsiktig uppträning av mina hästar så de inte ska få träningsvärk.

Givetvis så tränar man olika saker varje ridpass.
Förutom lösgörande arbete och övergångar så tränar man ju olika saker varje dressyrpass. Tex piruettarbete endast en dag/vecka, de håller ju inte om man ska hålla på med ytterligheterna varje dag...
 
Sv: Vilodag?

generellt sett; mitt svar blir ja.

men naturligtvis finns det undantag!
 
Sv: Vilodag?

Men jag skrev ju att man kan skritta dem lika gärna som låta dem stå! Läs...
 
Sv: Vilodag?

Gisburne skrev:
Tillägg: Generellt så tar det 48 timmar för en muskel att återhämta sig och på det andra dygnet är oftast träningsvärken värre än dagen innan. Därför kan det vara en tanke att antingen vila hästen två dagar i följd efter hård ansträngning, eller träna lite lugnare första dagen efter hård ansträngning och vila helt den andra dagen.
Tränar man själv på gymmet för att bygga muskler ska man ju vila minst 48 timmar innan man tränar samma muskler igen. Vid träning bryter man ner muskeln och vid vila byggs den upp och stärks. Tränar man varje dag hinner musklerna aldrig återhämta sig och resultatet kan bli det motsatta istället. Detsamma borde ju gälla hästar. Därför är väl det allra viktigaste att man varierar träningen så mycket som möjligt, att man inte tränar på samma saker varje dag. Sen märker man väl på hästens temperament och själva ridningen om en vilodag är att bara skrota i hagen eller en promenad i skogen och hur ofta det behövs.
 
Sv: Vilodag?

Jamen, det är ju det jag skriver. ;) Förutom att jag inte nämnde att man bör variera träningen, för det är så självklart för mig.

Angående mjölksyran så är det inte alls ovanligt att en häst får det. Oavsett vad den används till så har den en gräns, och pushar man över den gränsen så blir musklerna trötta. Man kan inte jämföra elithästar med sporthästar, och säga att bara elithästarna får träningsvärk/mjölksyra, för det beror helt och hållet på hur bra kondis hästen har och hur den tränas. Jag vet själv efter att ha varit friidrottare halva mitt liv att om man är tränad för att springa max 3 km och ställer upp i ett lopp som är 5 km (vilket man såklart inte borde, men jag har gjort det ändå), så får man mjölksyra om man försöker hänga med dem som är bättre tränade för distansen. Och jag som tävlat max 5 km terräng skulle aldrig komma mig för att jämföra mig med maratonlöpare.
 
Sv: Vilodag?

Gisburne skrev:
Jamen, det är ju det jag skriver. ;) Förutom att jag inte nämnde att man bör variera träningen, för det är så självklart för mig.
Jo, jag vet! Skulle bara komplettera lite! ;) Tror inte att det är så många som vet att musklerna faktiskt byggs upp under vila.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
697
Senast: Jadzia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
121
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 827
Senast: fio
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 762

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp