Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Gisburne skrev:Men jag skrev ju att man kan skritta dem lika gärna som låta dem stå! Läs...
Sirisiri skrev:Tränar man själv på gymmet för att bygga muskler ska man ju vila minst 48 timmar innan man tränar samma muskler igen. Vid träning bryter man ner muskeln och vid vila byggs den upp och stärks. Tränar man varje dag hinner musklerna aldrig återhämta sig och resultatet kan bli det motsatta istället.
Sirisiri skrev:Tror inte att det är så många som vet att musklerna faktiskt byggs upp under vila.
Det var ju det jag skrev! "vila minst 48 timmar innan man tränar samma muskler igen". Självklart kan man träna varje dag om man använder olika muskler.lundsbo skrev:Visst!
Fast de riktiga kroppsbyggarna tränar varje dag, men olika muskelgrupper.
Det går ju att göra liknande med hästarna.
Om man "bara" kunde träna 2 dagar / vecka så lär det ta många år att komma till svårklass.
Det har jag inte hört. Har väl blivit lärd utefter den gamla skolan. Men å andra sidan brukar man känna sig ganska mör i kroppen dagen efter så man ändå inte skulle kunna prestera fullt ut, oavsett.susanne skrev:Men nyare forskning har pekat på att muskler inte alls bryts ner under träning. Det blir inte några bristningar i muskelfibrerna så som man innan trodde.
feenie skrev:Om man rider varierat, så anser jag att man kan rida varje dag.
Generellt har jag uppfattningen att vi använder våra privathästar på tok för lite och skyller på att hästen bör vila för att vi själva inte orkar masa oss upp på hästryggen.
Min häst har bara tillgång till en rasthage om 50 x 50 m som hon går i mellan 8 och 18. Skulle inte hon ridas varje dag blir hon för pigg. Har hon gått ett ordentligt pass får hon komma ut på uteritt nästa dag, och visar hon att hon är pigg, får hon en galopp. Det bestämmer vi under ritten beroende på hur hon känns. Är hon lungnare kan det bli en skrittrunda, men oftast vill hon lite mer.
Rid era hästar!