Sv: Vilodag?

Klart inte! Det gäller alla hästar. Om man utblindar en häst så ska den gå ca varannan dag.
 
Sv: Vilodag?

Vad bra! :) Trodde också att du kompletterade vad jag skrivit, men ibland kan det vara svårt att avgöra om folk är sakliga eller upprörda.

Ja, och det är heller inte många som vet att man inte får MER muskler utan STÖRRE muskler av att träna. Alla som har fötts till denna värld har muskler på kroppen, men tränas de inte så förblir de små och kan t.o.m. vara svåra att känna från utsidan på en riktigt otränad individ. Men de finns där likväl, en kropp skapar inte nya muskler när den tränas, den förstorar bara de befintliga musklerna.

Vidhåller vad jag skrivit tidigare, underskatta inte värdet av vila! :)
 
Sv: Vilodag?

Gisburne skrev:
Men jag skrev ju att man kan skritta dem lika gärna som låta dem stå! Läs...

Visst läste jag...
Men en del av min poäng är att man ska träna hästar som man tränar sig själv, varierat.
Studshoppar jag i dag (använder de vita, snabba muskelfibrerna)
så gör jag ett lågintensivt arbetspass i morgon så de röda muskelfibrerna används mer istället.

Jag menar att man kan mycket väl göra annat än att skritta!
 
Sv: Vilodag?

Sirisiri skrev:
Tränar man själv på gymmet för att bygga muskler ska man ju vila minst 48 timmar innan man tränar samma muskler igen. Vid träning bryter man ner muskeln och vid vila byggs den upp och stärks. Tränar man varje dag hinner musklerna aldrig återhämta sig och resultatet kan bli det motsatta istället.

Visst!
Fast de riktiga kroppsbyggarna tränar varje dag, men olika muskelgrupper.
Det går ju att göra liknande med hästarna.

Om man "bara" kunde träna 2 dagar / vecka så lär det ta många år att komma till svårklass.
 
Sv: Vilodag?

Sirisiri skrev:
Tror inte att det är så många som vet att musklerna faktiskt byggs upp under vila.


Men nyare forskning har pekat på att muskler inte alls bryts ner under träning. Det blir inte några bristningar i muskelfibrerna så som man innan trodde.
 
Sv: Vilodag?

Om man rider varierat, så anser jag att man kan rida varje dag.
Generellt har jag uppfattningen att vi använder våra privathästar på tok för lite och skyller på att hästen bör vila för att vi själva inte orkar masa oss upp på hästryggen.
Min häst har bara tillgång till en rasthage om 50 x 50 m som hon går i mellan 8 och 18. Skulle inte hon ridas varje dag blir hon för pigg. Har hon gått ett ordentligt pass får hon komma ut på uteritt nästa dag, och visar hon att hon är pigg, får hon en galopp. Det bestämmer vi under ritten beroende på hur hon känns. Är hon lungnare kan det bli en skrittrunda, men oftast vill hon lite mer.

Rid era hästar!
 
Sv: Vilodag?

lundsbo skrev:
Visst!
Fast de riktiga kroppsbyggarna tränar varje dag, men olika muskelgrupper.
Det går ju att göra liknande med hästarna.

Om man "bara" kunde träna 2 dagar / vecka så lär det ta många år att komma till svårklass.
Det var ju det jag skrev! "vila minst 48 timmar innan man tränar samma muskler igen". Självklart kan man träna varje dag om man använder olika muskler.
 
Sv: Vilodag?

susanne skrev:
Men nyare forskning har pekat på att muskler inte alls bryts ner under träning. Det blir inte några bristningar i muskelfibrerna så som man innan trodde.
Det har jag inte hört. Har väl blivit lärd utefter den gamla skolan. ;) Men å andra sidan brukar man känna sig ganska mör i kroppen dagen efter så man ändå inte skulle kunna prestera fullt ut, oavsett.
 
Sv: Vilodag?

feenie skrev:
Om man rider varierat, så anser jag att man kan rida varje dag.
Generellt har jag uppfattningen att vi använder våra privathästar på tok för lite och skyller på att hästen bör vila för att vi själva inte orkar masa oss upp på hästryggen.
Min häst har bara tillgång till en rasthage om 50 x 50 m som hon går i mellan 8 och 18. Skulle inte hon ridas varje dag blir hon för pigg. Har hon gått ett ordentligt pass får hon komma ut på uteritt nästa dag, och visar hon att hon är pigg, får hon en galopp. Det bestämmer vi under ritten beroende på hur hon känns. Är hon lungnare kan det bli en skrittrunda, men oftast vill hon lite mer.

Rid era hästar!
:) :) :) :) :)
 
Sv: Vilodag?

Nu håller jag på att få igång min pålla igen lite efter den lugna vintern, så då rider jag två dagar, och hon står den tredje. Hon går dock i stor hage med annan häst nästan 12h/dag.

De dagar jag rider föredrar jag att rida lite hårdare (klättrar, långa travpass, långa rundor i skogen, lättare dressyr i skogen, gymnastikhoppning osv).

Sen blir det ju att vi luffar omkring ibland också :)

Stallägaren, som tränar sin travare, tränade sin häst hårt var femte dag, sen fick hon ta igen sig i fyra dagar. Vet itne vad som är bäst, men min verkar må bra nu iaf :)
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hur gör ni andra som tävlar/tränar mycket med era hundar? Jag har en BC på 2,5 år. Kör canicross varannan dag mellan 6 och 10 km...
Svar
4
· Visningar
697
Senast: Jadzia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter I dag är det förberedelser inför en tävling som står på schemat. Vi ska få bada, rykta och lära oss att knoppa en häst. Alina får testa...
Svar
0
· Visningar
121
Senast: Gunnar
·
Hästvård Jag tycker att det är jättesvårt att se ”painface” på hästar. Försöker studera bilder noggrant men det är inget jag kan se bara sådär...
2
Svar
20
· Visningar
1 827
Senast: fio
·
Hästvård Nån med erfarenhet av hovbensfraktur? Min häst blev halt på ett bakben och hoppade på 3 ben. Kan efter smärtstillande både gå och stå på...
2
Svar
25
· Visningar
1 762

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp