jag vilar min vuxna häst 2 dagar/vecka. Detta gör jag kort och gott för att spara på hästen. de är inte byggda för att ridas på, och hur mkt vi än vill tro att vi avbelastar dem genom att variera arbete osv, så är det likväl till 90% samma muskler, leder och kroppsdelar som ansträngs och belastas. de två vilodagarna sprider jag ut jämnt över veckan, optimalt så att hästen rids och arbetas ordentligt 2 dagar, vilar en, jobbar 2 dagar osv. Rider sällan mer än 3 dagar i rad i sträck.
det finns många teorier och skrivelser ang. den vuxna hästens behov eller icke behov av vila. de flesta läror jag kommit över poängterar att den vuxna icke växande hästen inte har särskilt stort behov av vila alls. Jag ser det dock lite annorlunda då jag som sagt tittar på långsiktig hållbarhet/sparande av kroppen lite, inte bara rakt av hur ansträngande det är för hästen tekniskt sett att aktiveras alla dagar i veckan. Men som sagt - det finns många olika åsikter i ämnet. sen beror det också givetvis en del på hästens temperament och läggning.