Vilodag/vilodagar för den "vuxna hästen"

M

Muffe

Hur gör ni med detta, låter ni hästen vila någon några dagar i veckan? Varför i så fall och vad har ni för erfarenheter runt vilodag kontra inte ha vilodag. Har unghäst som börjar bli vuxen och hittills har jag haft vilodagar enl "unghästboken" men hittar inga direkta riktlinjer runt den vuxna hästens vilobehov från ridning/arbete, förutom ev vinter och sommarvila.

Dela gärna med er av era erfarenheter.

Sv: Vilodag/vilodagar för den "vuxna hästen"

Man får anpassa efter hästen bohov. Vissa måste gå varje dag mer eller mindre och vissa passar bättre att ha 1 eller ett par vilodagar.
Min får ibland inte vila alls vissa veckor, ibland 2 gånger och ibland 1, beroende på hur de känns.
Vet både de som låter hästen gå varje dag i högt tempo och de som endast rider 3 gånger i veckan. Hästarna mår lika bra.

Jag har alltid haft 6 dagars ridning och 1 dags vilodag. Nu har jag de 2 sista åren haft 2 hästar. Funkar, men nu under vintern har jag haft mycket, så då har jag ridit varannan dag (el. mer). Det funkar jätte bra, trots att stoet är ett nervpaket. Det känns skönt att inte längre ha det här måstet att rida varenda dag, som jag har haft tidigare. Nu rider jag 4-6 dagar i veckan, beroende på hur mycket jag hinner (pluggar på universitetet, jobb, eget stall...).

Hästen har lika bra kondis samt muskulatur, om inte bättre. Sen tycker jag att det beror lite på vilket liv hästen lever i övrigt. Mina går ute minst 7-21 i stora gräshagar. Har man hästarna i stall där de bara går ute några timmar om dagen, typ 9-16, måste man enligt mig aktivera dem mer. Skulle jag ha mina så, så skulle jag se till att lägga in ridpass (el. tömkörning, longering, promenader etc) på kvällen (typ 18-tiden).

Precis som Elisha skriver beror det på hur hästen fungerar och vad den trivs med motionsmässigt samt dagsformen. För egen del får min häst vila 1-2 dagar i veckan en vanlig ridvecka. Han skulle nog trivas ännu bättre med 3 dagars vila, han är en sådan häst som behöver samla på sig lite energi inför ridpassen för att kunna vara "på hugget", som den långsamma farbror han är. Kan tillägga att han går på lösdrift och rör sig alltså mycket ändå, och detta tar på energin så därför behöver han heller inte "ridas av buset". Men detta gäller min häst och ska inte tas som generellt.

Det är lite olika för mina hästar, det här med vilodag tycker jag inte egentligen behövs, låt oss säga att vi rider runt en timmer per dag, då har de iaf 23 timmars vila per dygn. Jag kan bara prata för mina hästar,och de tycker det är väldigt kul att komma ut och ridas 99 gånger av 100. Dock tar jag det lite lugnt med min ena och låter honom vila rätt mycket, han har det ganska jobbigt med pälsfällningen.

En vilodag i veckan brukar vara en regel vi använder. Just för att vårt sto har visat att hon behöver den vilodagen. Den dagen får hon helt vara ifred och vi gör en snabb visitering i hagen bara - självklart tar vi in henne och pysslar/åtgärdar om det behövs.

Vilodagen kommer efter arbetsschemat.Exempelvis: Måndag: Hårt arbete, Tisdag: skritt i skog 1 timme, Onsdag: Vila Torsdag: lätt arbete osv

Men det är väl mycket upp till var och en, när hästarna vilar eller inte vilar. Vissa tycker säkert att vi gör fel medans andras sätt inte passar oss.

Varför vi låter henne vila är för att musklerna skall få en chans till återhämtning och det baserar vi på rekommendationer från hur en människa tränas * hahaha*. Andra säger att hästar inte behöver vila och att musklerna inte behöver återhämtas hos en häst. Kanske är det så men ute i det vilda har de då ingen ryttare på ryggen

jag brukar lägga in en vilodag, då jag ibland skrittar ut en lugn tur i skogen ist. ;)

Hur gör ni med detta, låter ni hästen vila någon några dagar i veckan? Varför i så fall och vad har ni för erfarenheter runt vilodag kontra inte ha vilodag. Har unghäst som börjar bli vuxen och hittills har jag haft vilodagar enl "unghästboken" men hittar inga direkta riktlinjer runt den vuxna hästens vilobehov från ridning/arbete, förutom ev vinter och sommarvila.

Dela gärna med er av era erfarenheter.

jag vilar min vuxna häst 2 dagar/vecka. Detta gör jag kort och gott för att spara på hästen. de är inte byggda för att ridas på, och hur mkt vi än vill tro att vi avbelastar dem genom att variera arbete osv, så är det likväl till 90% samma muskler, leder och kroppsdelar som ansträngs och belastas. de två vilodagarna sprider jag ut jämnt över veckan, optimalt så att hästen rids och arbetas ordentligt 2 dagar, vilar en, jobbar 2 dagar osv. Rider sällan mer än 3 dagar i rad i sträck.

det finns många teorier och skrivelser ang. den vuxna hästens behov eller icke behov av vila. de flesta läror jag kommit över poängterar att den vuxna icke växande hästen inte har särskilt stort behov av vila alls. Jag ser det dock lite annorlunda då jag som sagt tittar på långsiktig hållbarhet/sparande av kroppen lite, inte bara rakt av hur ansträngande det är för hästen tekniskt sett att aktiveras alla dagar i veckan. Men som sagt - det finns många olika åsikter i ämnet. sen beror det också givetvis en del på hästens temperament och läggning.

jag vilar min vuxna häst 2 dagar/vecka. Detta gör jag kort och gott för att spara på hästen. de är inte byggda för att ridas på, och hur mkt vi än vill tro att vi avbelastar dem genom att variera arbete osv, så är det likväl till 90% samma muskler, leder och kroppsdelar som ansträngs och belastas. de två vilodagarna sprider jag ut jämnt över veckan, optimalt så att hästen rids och arbetas ordentligt 2 dagar, vilar en, jobbar 2 dagar osv. Rider sällan mer än 3 dagar i rad i sträck.

det finns många teorier och skrivelser ang. den vuxna hästens behov eller icke behov av vila. de flesta läror jag kommit över poängterar att den vuxna icke växande hästen inte har särskilt stort behov av vila alls. Jag ser det dock lite annorlunda då jag som sagt tittar på långsiktig hållbarhet/sparande av kroppen lite, inte bara rakt av hur ansträngande det är för hästen tekniskt sett att aktiveras alla dagar i veckan. Men som sagt - det finns många olika åsikter i ämnet. sen beror det också givetvis en del på hästens temperament och läggning.

Håller helt med dig! Ger också min häst 2vilodagar i veckan just för att han annars är så lat och för att han byger muskler de dagar han vilars tummen upp för vilodagar ;)

Det beror helt på hur jag rider. Rider jag bara och luffsar runt i skogen så får han ingen vilodag men.Men har jag ridigt han hårt en dag så "joggar" jag han dagen efter sen vilo dag. Men jag har han inte i stenhård träning för jag rider mest i skogen och tränar för lättare tvälingar,på klubbnivå

Jag håller verkligen med om detta!

Sedan beror det ju som sagt på vilket temprament hästen har och hur den är uppstallad. En häst som bara går i hage halvdag tycker jag inte ska "vila" helt någon dag. Däremot tycker jag inte att man ska RIDA hästen varje dag. Min rids ungefär 4 dagar i veckan och promeneras i skogen eller tömkörs resten. Jag vill helst inte att ha ska stå helt någon dag eftersom han bara går i hagen mellan 8 - 17 och är en häst som gillar att "göra nått".

Senast ändrad:

just nu får pållen ganska många vilodagar, tyvärr.. :crazy: men det beror på att det inte finns bra kommunikationer till stallet hemifrån mig, så jag har svårigheter med att komma ut dit. men är på väg att ta körkort, har uppkörning nästa vecka! :love: :bump:

så när jag har körkort kommer han nog få 1-2 vilodagar per vecka. varierar förstås arbetet med hästen, så det blir inte samma ridning varje dag ;) ska börja tömköra en gång i veckan.
just ja, hästen i fråga är en 17-årig kallblosdtravare. :)

Beror på lite han får stå en dag om det är mkt i skolan, annars brukar vi föröska hålla igång han varje dag, men rider inte så hårt alla dagar. Tar ju lugna turer bara ut i skogen. Sen beror det ju på vad man har för häst och vart man kan rida. Tror ju hästar uppskattar mer att få komma ut i skogen en sväng än att stå helt, beror ju såklart på hur hästen är, min häst blir lätt pigg om han står för mkt, han vill röra på sig. Skulle jag ha en unghäst eller lite äldre häst skulle jag ha minst 1-2 dagars vila /(skritta lugnt i skogen). Tror man ska det lugnt med unghästar i början så att de inte tröttnar, det ska ju vara kul att bli riden, och sen behöver de ju vila muskler så de kan hinna bygga upp sig imellan.

Jag låter min häst vila 1-2 dagar i veckan, för att hennes kropp ska få återhämta sig och vila :)
Möjligtvis kan jag skritta/promenera en av de dagarna, men iaf en dag i veckan är hon bara i hagen.

jag är för vilodagar! Ibland kan jag köra en vecka då dom bara har en vilodag, tex inför tävling, men jag har snarare 2-3 vilodagar per vecka per häst.

jag ser dessa som återhämtning o vila.
Iaf om man rider en del på ridbanan.
Ett lugnt pass i skogen gör ju sällan skada!
Vissa perioder går dom lite mer, vissa mindre, men vilodagarna finns alltid där, bara antalet som kan skifta.

vi har travhästar som är i full gång, de går måndag, onsdag, fredag. Resten vilar de.
När de går, går de hårt.

man får anpassa efter varje hästs behov, vissa behöver mer vila än andra. Jag skrittar/leder hellre ut i skogen en dag som vila, då det funkar för mig och min häst. Dock blir det oplanerade vilodagar med, beror på vädret och sånt. Men ca 2 skritturer i veckan tar vi oss, funkar utmärkt såhär för oss :D
Känner jag att han behöver vila mer så ger jag honom hellre några dagar i stöten. Mer trivs han inte med framförallt eftersom han är van vid att ha det såhär.

Alla mina hästar har ridits 6 dagar/vecka och haft en vilodag, jag har haft allt från unghästar tilll gamlingen jag har nu (19år).

Unghästarna har inte alltid ridits 6/dgr utan ofta mindre då de har fullt upp med att växa och att sätta muskler också. Den gamle jag har nu rids 6 dagar men med tiden kommer jag kanske bli tvungen att trappa ned på ridningen, vi får se hur länge hon håller och vill hålla på.
Nu gör jag så att jag smörjer allt läder den dagen hästen vilar, funkar jättebra och man får in en rutin på läderrengöringen.

Har faktiskt i alla år som regel haft 1 vilodag per vecka /häst

visst kan det hända att det har blivit både mer eller mindre men oftast 1 dag/v

Hej!

Jag brukar vila min häst 2-3 dagar i veckan. Detta p.g.a. att hon hos ägaren (har henne på foder) knappt tränades alls och behöver bygga en hel del muskler, och muskler byggs i vila.

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 068
Senast: Lavinia
·
Hästmänniskan Jag är sugen på att ha en häst i familjen. Barnen är nu 4 resp. 1,5 år. Det blir nog inte aktuellt på minst ett år att köpa häst, men...
Svar
15
· Visningar
2 257
Senast: ylvalill
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar