Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är betydligt mer jobb än villa!!! Fler byggnader att sköta, marker att sköta, mocka hagar(om det är så smått, vi har 3hk vinterhage o mockar flera skottkärror i veckan). Ta in/ta hem hö, köra hem/ta in strö, laga staket (på de mest idiotiska tider ibland), kratta grus, rensa ogräs, måla ladugård, måla hus, bygga ut, bygga till, renovera, ändra om. Man behöver ha traktor, fyrhjuling o andra saker för att underlätta så inte är det billigt heller.
Dessutom med hästarna hemma är man aldrig ledig, måste alltid fixa med fodringar oavsett den där bröllopsfesten eller att man vill åka o handla hela dagen, skall man resa måste man fixa hästvakter. Man blir otroligt låst.
Men det är värt varenda krona, varenda svettdroppe o varenda grått hårstrå! Så underbart att ha hästarna hemma, lära känna dom på ett djupare plan, bestämma själv o inte anpassa sig efter andra.
Det går att göra sitt hästägande/gårdsägande mindre arbetskrävande, som flera vittnar om i tråden. Att ta hem allt foder på en gång är ett sätt, men idag prioriteras förvaringsutrymmen ofta bort, eller förfaller.
Ett sätt att slippa passa tider slaviskt är att ha hästarna ute 24/7, men många ha hagar som inte tål det eller extremt lättfödda hästar som inte kan hushålla med mat.
Ytterligare ett sätt att få frihet är att ha vettiga personer inackorderade, men tyvärr verkar det vara ett utdöende släkte.
Vi har inte bott på gården ett år än så jag kan kanske inte uttala mig helt och fullt men hittills upplever jag inte att det är mer jobb. Nu har vi visserligen haft lite "otur" med sinande brunn, problem med avlopp, fuktskador och annat kul - men det har ju egentligen ingenting med gården att göra, liknande saker fick vi brottas med i villan också som även den låg på landet med egen brunn osv.
.
Massor men det blir mycket billigare än att ha häst inackorderad.hur mycket mer jobb är det jämfört med att bo i villa?
Massor men det blir mycket billigare än att ha häst inackorderad.
Vilket snabbt tenderar att ätas upp av att man så lätt skaffar flera.
Nu så skall jag vara litet mera seriös.Det är inte för alla.
Och rent krasst så är det enklare ju större gård man har.
5ggr/dag är så ofta att det är bättre och enklare med fri tillgång av ett foder som har lagom innehåll av energi och protein för att hästarna skall kunna äta hela tiden.Min tanke har varit att om det blir gård ha hästarna på lösdrift, med automatisk utfodring fem gånger om dagen.
Det finns inget grovfoder som har så låg energi innehåll att det funkar att ge fri tillgång till min häst5ggr/dag är så ofta att det är bättre och enklare med fri tillgång av ett foder som har lagom innehåll av energi och protein för att hästarna skall kunna äta hela tiden.
Fri tillgång sänker hästarnas stressnivå och har ingen mekanik som kan gå sönder.
Jodå det gör det.Det finns inget grovfoder som har så låg energi innehåll att det funkar att ge fri tillgång till min häst
Är nog få som egentligen kan ge fri tillgång, kräver ju att hästen inte är allt för lättfödd och att höet inte innehåller alldeles för mycket. Hö producenter försöker ju oftast få så bra hö som möjligt med mycket protein och energi, vilket inte är så bra om man vill kunna ge så mycket hö som möjligt :/.Det finns inget grovfoder som har så låg energi innehåll att det funkar att ge fri tillgång till min häst
Precis! Har ett kallblod som är ett stort matvrak, skulle hon ha fri tillgång skulle hon inte lämna maten alls. Plus att jag vägrar fodra i nätÄr nog få som egentligen kan ge fri tillgång, kräver ju att hästen inte är allt för lättfödd och att höet inte innehåller alldeles för mycket. Hö producenter försöker ju oftast få så bra hö som möjligt med mycket protein och energi, vilket inte är så bra om man vill kunna ge så mycket hö som möjligt :/.
Fri tillgång på halm och flera portioner av hö brukar dock fungera för de flesta .
Blir dyrt med fri tillgång också då det ofta blir mycket spill som hästarna trampar ner eller bara ratar för att det rört marken .
Vi, eller snarare min sambo, producerar eget foder.Hö producenter försöker ju oftast få så bra hö som möjligt med mycket protein och energi,
Det motverkar man med nät omkring balen eller en bra foderhäck.Blir dyrt med fri tillgång också då det ofta blir mycket spill som hästarna trampar ner eller bara ratar för att det rört marken