vill veta....

B

_becca_

heej heej, jag har lite frågor... jag undrar lite hur ofta en hovslagare måste komma ut och hur ofta man ska ha ut en veterinär, när hästen ska vaccineras, kan man ge hästen mat en gång per dag om hästen har fri tillgång till hö ??? låter kanske som en idiot hehe, men vet man inte o vill veta så får man väll fråga :) hoppas på många svar :banana:
 
Sv: vill veta....

Hovslagaren måste komma var 6-8 vecka ungfär.

Angående maten, ger du bara några dl kraftfoder kan den nog få det en gång/dag om den får fri tillgång på hö. Men ger du mycket kraftfoder blir det för mycket på en gång.
 
Sv: vill veta....

om hästen går utan skor måste hovslagaren komma var 6-8 vecka iaf?
 
Sv: vill veta....

Om du har din häst barfota så verkar du den enligt AANHCP eller någon anna metod. Man måste verkligen sköta sin hästs hovar om man har den barfota.
 
Sv: vill veta....

Hovslagare kan också verka bra. Har själv en ponny som verkas av en vanlig hovslagare, och han har överlevt i hela 14 år :smirk: Och behöver bara verkas var 12:e vecka.
 
Sv: vill veta....

Det är en verkningsmetod. Du kan ju inte bara ta av skorna på din häst utan att verka den enligt något, hovarna kan förstöras och hästen kan få ont.
 
Sv: vill veta....

hmm okej, börjar klarna hehe, men om hästen alltid gått utan skor, gäller de var 6-8 vecka iaf???
 
Sv: vill veta....

det beror ju lite på hur mkt hovarna växer, prata med den som har hästen hur ofta hästen måste verkas.
 
Sv: vill veta....

Hej!

Hovslagare: Om hovarna har bara kvalitet och slits jämt kanske du klarar sig länge mellan verkningarna. Men ha koll dagligen på hur hovarna mår. Och ring direkt till hovslagare när du ser att de börjar bli långa/snedslitna etc. Har hästen alltid varit barfota så brukar ju hovkvaliten vara bra. Var uppmärksam om du börjar rida mkt på underlag som sliter på hovarna bara. Då kanske du måste fundera på att sko den.

Fodring: Har du ett hö/hösilage som ger allt din häst behöver (får man veta om man skickar in en höanalys)+ att hästen är lagom i hull så kan den ju gott få fri tillgång på hö. Behöver den tillskott i form av kraftfoder så ska det helst fördelas på flera mål.

Vetrinär: Man vaccinerar ridhästar 1 ggn/år. Trav och galopphästar 2 ggr/år. Om hästen inte varit vaccinerad innan ska den ha flera sprutor-grundvaccinering. Ska du inte tävla finns inget krav på vaccination (tror jag) men det ger ju bra skydd mot influensa och stelkramp. Ger du hösilage kan du även vaccinera mot botulism. En del kollar upp sina hästar hos vetrinär nån gång/år i förebyggande syfte. Annars ringer du vetrinären när du misstänker att hästen är sjuk/skadad.

Lycka till!
 
Sv: vill veta....

Om hästren har gått utan skor i hela sitt liv så vet nog de som du köper/lånar hästen av hur den ska verkas och hur ofta. Det är bättre att fråga en gång för mycket än för lite. Lycka till!
 
Sv: vill veta....

martinsdotter skrev:
Hej!

Hovslagare: Om hovarna har bara kvalitet och slits jämt kanske du klarar sig länge mellan verkningarna. Men ha koll dagligen på hur hovarna mår. Och ring direkt till hovslagare när du ser att de börjar bli långa/snedslitna etc. Har hästen alltid varit barfota så brukar ju hovkvaliten vara bra. Var uppmärksam om du börjar rida mkt på underlag som sliter på hovarna bara. Då kanske du måste fundera på att sko den.

Fodring: Har du ett hö/hösilage som ger allt din häst behöver (får man veta om man skickar in en höanalys)+ att hästen är lagom i hull så kan den ju gott få fri tillgång på hö. Behöver den tillskott i form av kraftfoder så ska det helst fördelas på flera mål.

Vetrinär: Man vaccinerar ridhästar 1 ggn/år. Trav och galopphästar 2 ggr/år. Om hästen inte varit vaccinerad innan ska den ha flera sprutor-grundvaccinering. Ska du inte tävla finns inget krav på vaccination (tror jag) men det ger ju bra skydd mot influensa och stelkramp. Ger du hösilage kan du även vaccinera mot botulism. En del kollar upp sina hästar hos vetrinär nån gång/år i förebyggande syfte. Annars ringer du vetrinären när du misstänker att hästen är sjuk/skadad.

Lycka till!


tack!!! toppen, då vet jag me=):) :bow:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 855
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
368
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Hej, om ni har sett mitt tidigare inlägg så har min häst Kissing spine. Vi har sedan februari behandlat ryggen två gånger och rehabat...
2
Svar
20
· Visningar
1 759
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp