Vill veta mer om Prestige-sadlar!

phie

Trådstartare
Har fått lite stalltips (haha, fyndigt :D) om att Prestige-sadlar kan vara något för min skimmelkille som har en kort och något svängd rygg:

sadel2.jpg

Skulle vilja veta lite mer om dessa sadlar!

1. Vilka modeller har kort respektive lång anläggningsyta?
2. Vilka modeller är svängda, vilka är raka?
3. Är kvaliteten bra på dessa sadlar? Bra andrahandsvärde om sadeln är välskött?
4. Är de stora i modellen? Jag är en kortis på 159, väger kanske 59-60 kilo, passar 17" mig eller blir det för stort?
4. Är Prestige Venus samma modell som Prestige Venus D? Om inte, vad är skillnaden?
5. Är Prestige Leonardo samma modell som Prestige Leonardo D? Om inte, vad är skillnaden?

Sv: Vill veta mer om Prestige-sadlar!

Skulle vilja veta lite mer om dessa sadlar!

1. Vilka modeller har kort respektive lång anläggningsyta?
ungefär samma. finns några få med kilbossor, såna ska du inte ha
2. Vilka modeller är svängda, vilka är raka?
hippos är mest sväng, venus och top dressage ungefär lika, leonardo aningens rakare, doge är rakast
3. Är kvaliteten bra på dessa sadlar? Bra andrahandsvärde om sadeln är välskött?
mkt bra kvalite och bra andrahandsvärde. och man kan ändra bomvidden
4. Är de stora i modellen? Jag är en kortis på 159, väger kanske 59-60 kilo, passar 17" mig eller blir det för stort?
ja dom är rymliga. du kan säkert ha 16! jag är 178/60 och 17 räcker och blir över för mig. eftersom din häst har kort rygg tycker jag du ska prova med 16 först.
4. Är Prestige Venus samma modell som Prestige Venus D? Om inte, vad är skillnaden?
5. Är Prestige Leonardo samma modell som Prestige Leonardo D? Om inte, vad är skillnaden?
D betyder att sadeln är i dubbelt läder. hela sadeln är i dubbelt kalvskinn!

Tror också på en Prestige till din häst. Skulle i första hand prova Hippos, Venus eller Top Dressagen. 17" blir nog för lång men om du kan ha en 16" så borde det gå. Bara att testa.

Ja frågorna har du ju fått svar på ;)

hippos har ganska små stöd och inte så djup. jag gillar den inte spec mkt..

top dressage har djupare säte och väldigt höga och stora knästöd.

venus har mindre knästöd men känns mer balanserad, man sitter mer automatisk rätt i den, iaf gjorde jag det! men ta den som heter D för då är den mkt mjukare och skönare och inte så hal.
ångrar att jag sålde min för den vore perfa på ponnyn.. spanar efter en ny men finns tyvärr dåligt med bruna...

leonardo är väldigt annorlunda. den är helt olik dom andra i sätet, jag kunne knapt rida i den i början. man känner hästen mer och hästen fick mkt större rörelser!! den är utvecklad i samband med per o pether. den har stora stöd och djupt säte, man tvingas sitta rätt. :p var kanon på min så länge den passade!

Hur menar du?

Hipposen är den billigaste av deras sadlar. Jag tycker den är väldigt prisvärd men inget att jämföra med de dyrare modellerna. Den har ganska små stöd och normalt säte. Köper du en äldre så är Hipposen mer svängd än nyare Hippos. Ändringen på bommen gjordes 05 så är yngre sadlar för raka testa en som är gjord före 05.

Top Dressagen har stora stöd och relativt djup sits. Jag personligen trivs inte alls i den, för mkt benstöd. Jag upplever den också som något mindre i sitsen än vad Hipposen är.

Venusen tycker jag är den skönaste av alla Prestiges dressyrmodeller. Speciellt den med dubbelsytt kalvskinn :love:
Lagom stora stöd och en djup sits. Denna sadel är VÄLDIGT prisvärd.

Längden på de olika sadlarna är lika i varje stl. Jag upplever att Venusen och Top Dressagen är ungefär lika svängda. Även här är bommarna mer svängda före 05 men inte lika svängda som Hippos.

Svarade jag rätt nu? :p

Tack för infon, fjordtokan och Centaur! Ska försöka kränga min nuvarande för att kunna lägga vantarna på en Prestige och prova om den passar.

En fråga till bara (tror jag!). Efter att ha surfat på Prestiges hemsida samt in på Equality Line, finns inte Venusen alls att läsa om. Är det en utgående modell?

Ingen aning men det finns ju en hel del beg. så det är nog inga problem att få tag i den iaf.

den tillverkas inte längre och har ersätts av leonardo.

men den kan nog finnas kvar i vissa affärer ff, och sen finns dom ju på beg. marknaden. :) såg en 16 till salu faktisk, tror det var på hästnet.

Tack igen, tjejer. Ska ligga på lite och se om jag lyckas knipa mig en sådan för prov.

KL KL
Någon som vet hur vid någon av dessa sadlar kan vara?
Har en häst som nu är uppe i 115 grader, kort svängd rygg...

Tänkte bara inflika att jag har en Prestige Top Dressage och den är underbar!!:love: Har man en häst som rör sig mkt så är det en bra hjälp, riktigt skön o snygg sadel!:banana:

nej, dom är som mest dryga 100-105. kanske 110 om man pressar ut till 38. så 115 går tyvärr inte...

Jag har fått provrida en Prestige Top Dressage - och håller med om att den var :love: !! Tyvärr rädd för att den är en anings för böjd i bommen för Frida :( ... När jag sparat ihop tillräckligt mkt pengar så kan jag be om hjälp att få kollat upp om den ändå pasar, går att tillpassa, eller om de har en liknande sadel som kan passa.

Pratade en sadelmakare häromdagen eftersom min är för smal. Max max max var 110 grader tyvärr.

Jag har också en Prestige-fråga, hoppas det går bra att jag lånar din tråd.

Kan man värma om en 36:a till en 37:a när den redan blivit breddad från en 34:a? (Originalvidden är alltså 34) Pratade med personalen hos en Prestigeåterförsäljare i förra veckan och de sa att man max kan värma om 2 vidder åt ena eller andra hållet. Isf skulle ju den här redan vara "maxad". Vad är era erfarenheter av det här? Kan det gå att värma den tidigare 34:an till en 37:a? Och isf, blir bommen mer svängd ju vidare den blir (som på tex en Bates)?

jodå det går. men, frågan är om det räcker? det är väldigt liten skillnad på 36 o 37. jag breddade min 35a till 37 och det var inte stora skillnaden det blev..

nej dom blir inte mer svängda i vida bomvidder. inte vad jag märkt iaf.

tycketr du ska prova SP isf, den är inte likadan som den vanliga, lite rakare o kilbossa.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Varit borta från sadeldjungeln en 10 år och behöver nu en hoppsadel till en besvärlig rygg. Nu har jag kommit så långt att jag har...
Svar
4
· Visningar
1 337
Utrustning Alltså nej nej nej och åter nej! Nu är jag nere i sadelträsket, rejält! :banghead: Hur svårt ska det vara att hitta en passande sadel...
Svar
14
· Visningar
2 597
Senast: Equilina
·
Utrustning Behöver nya sadlar till min häst. Ny hoppsadel för att den jag har (Gold Medal flatback) inte passar hästen (för rak och trycker på...
Svar
7
· Visningar
3 756
Senast: Marvin
·
Utrustning Detta med sadlar gör mig fullständigt TOKIG! :confused: Det är dåligt med kompetenta människor härikring och jag väljer därför att höra...
2
Svar
33
· Visningar
5 103

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg
  • DIY hästvård