Vill utvecklas men har inga pengar.

lilla_x

Trådstartare
Finns det något bra sätt att utvecklas i ridningen utan att behöva betala för instruktör eller dyra ridskolor?
Är medryttare för tillfället, men känner att jag inte kommer någonstans just nu. Skulle vilja bli bättre på allting, men har verkligen inte pengar att betala med :(

Sv: Vill utvecklas men har inga pengar.

Du har ingen som du känner som kanske du kan rida tillsammans med när denne rider och be om tips? eller om du har någon kompis som är bra på hästar?

Annars så finns det nog inte så många mera tips om man inte vill betala pengar för det.

varför inte skaffa ett extra jobb & betala för en instruktör?

är du över 18 kan det vara en ide att leta efter en praktikplats där du kan få jobba i stallet och få utbildning i utbyte. Har du inte börjat gymnasiet än så är den bästa iden kanske att gå på ett naturbruks gymnasie med inriktning på hästar & ridning.

Mitt bästa tips är LÄS allt du kommer över, låna ridhandböcker på bibblan o av kompisar, läs artiklar och på forum. Titta på när andra tränar, det lär man sig mkt på! Att ha en bred teoretisk kunskap ger dig en mkt bra bas att bygga vidare på den dagen du hittar en lösning att få mer praktisk hjälp med ridningen!

Ja, läsa böcker är SKITBRA. Jag har lärt mig massor på det och börjar fundera mer på vad man egentligen gör där på hästryggen.
Man får även inspiration till nya övningar.

Det som också är bra är att titta på andra som rider. Kanske sätta dig på läktaren på en ridskola och kika lite.

Hippson har ju också massa bra grejer på deras hemsida man kan kolla på.

Vill du ha lite snabbare utveckling (men kräver en del pengar ändå) är att gå ridledarkursen. Jag gick den för två år sedan och lärde mig massor.
(dock aldeles för mycket fokus på egen ridning, då jag egentligen var där för att lära mig att lära ut..men jaja)

Läktar-ridning är gratis och man lär sig massor. Sen kombinerar man det med att läsa.

KL

Läsa är bra, men att åka på träningar o tävlingar o bara titta och lyssna ger nästan ännu mer! sen om man får några funderingar så kan man läsa o se vad som kan tänkas stå. Finns ju en uppsjö av böcker dock men man får ta det man själv gillar o strunta i resten :)

Jobba extra skulle nog vara bästa alternativet :)
Eller byta tjänster? Kan du ta några stalljourer och få lektioner i utbyte?

Är lite inne på vad andra skrivit tidigare...

Har du ingen duktig i stallet som du kan byta till dig lektioner med? Alltså, du får lektioner av denna i utbyte mot att du tar hand om dennas häst någon dag i veckan.

Så gör jag fast då gäller det låna transport. Jag får låna transporten i stort sett när jag vill i utbyte mot att jag hjälper transportägaren när hon behöver det, tar hennes häst när hon vill ha en hästfri dag osv.

varför inte skaffa ett extra jobb & betala för en instruktör?

är du över 18 kan det vara en ide att leta efter en praktikplats där du kan få jobba i stallet och få utbildning i utbyte. Har du inte börjat gymnasiet än så är den bästa iden kanske att gå på ett naturbruks gymnasie med inriktning på hästar & ridning.

Är väll ganska dumt att slänga hela gymnasietiden på ett naturbruksgymnasie om man inte vill jobba med det sedan..

varför det ?

du får samma grund kompetens som alla andra, så såvida du inte har för ambitioner att läsa till läkare eller dylikt ser jag inga problem alls med det. Dessutom brukar det finnas bra möjligheter att läsa ämnen på utökad studieplan. Mao - den stora skillnaden är att istället för att läsa ämnes specifika saker så som marknadsföring om du läser ekonomiprogrammet, eller matte e om du läser natur så läser du programspecifika saker så som ridning, hästhantering och dylikt. Så nej. Skillnaden är marginell, men självklart ska man välja något som går i linje med ens ambitioner och framtidsplaner. Detta gör jag någonsorts antagande om att det är allmänbildning att ha tagit del utav och förstå på egen hand.

är 22 år och har flyttat hemifrån.
just nu är det väldigt problematiskt ekonomiskt. kommer ju att bli bättre.

tyvärr får jag inte gå på gymnasium eftersom jag är för gammal och några kurser finns definitivt inga pengar till just nu.
har funderat på att ta någon jobbdag på ridskolor och få lektioner för det, men det går inga bussar till dom ridskolor som finns i närheten av mig.

letar som bara den efter någon som behöver medryttare i närheten av mig. det finns hur mycket hästar som helst här runt omkring, men inga annonser om nån =P...typiskt

Hade du inte redan medryttarhäst?

Nåja, men jobb lär du ju få förr eller senare, så det ordnar nog upp sig per automatik då ska du se :)

jo jag har medryttarhäst.
men han är en 19 årig kallblodig travare.
jag vill lära mig dressyr och bli riktigt duktig på det.
jag vill lära mig NH och kunna ta hand om problemhästar.
det är min dröm =)

Kombinera ditt läsande med att du har någon som kan filma dig när du rider så kan du analysera hur du rider. Det är mycket svårt att känna hur hästen går och hur man själv sitter utan att se det från marken. Det är bara när man först fått bekräftat att man gör rätt som man kan veta hur det ska kännas.

Det finns många som tycker att kallblodiga travare är utmärkta dressyrhästar, besök underforumet klassisk ridning här så hittar du många förespråkare.

Att filma var ett jättebra tips =)
Jovisst är han duktig. Han kan det mesta. Men han hatar att vara i paddocken så ägaren vill mest att jag rider ut.
Men eftersom jag inte vet hur jag ska göra för att honom att gå
som jag vill så är det lite svårt.

Jag vill lära mig piaff och passage och klassisk ridkonst =)
hehe stora krav här =P

Att läsa sig till en massa som ni andra sa var också ett bra tips.

Nu vet jag inte hur det ser ut omkring dig men här nere finns det mycket clinics både inom AR, NH mfl. Kostar inte super mycket att vara "fotfolk"/åskådare och man lär sig otroligt mycket! Ofta får du se många olika hästar och hur dom reagerar, vilken utbildningsgrad de har m.m. Och därigenom få grundläggande tips om hur du ska göra.

Min ponny tyckte inte heller det var speciellt kul i paddocken fram tills att jag kunde mer och på så vis kunde aktivera henne hela tiden. Hon behöver en uppgift samt känna att jag tycker det är kul att öva. Det behöver inte vara en timme långa pass utan kanske max 20minuter och sedan skritta ut efter det.

Mitt tips är alltså åk på clinics, kurser, ta vare möjlighet du får att lära dig samt läs mycket och prata med folk. På det sättet behöver man inte lägga ut en stor slant men det tar dig vidare i ridningen

Kanske kan tillägga att jag själv är 22år med en ekonomi som inte tillåter en massa extra till hästarna utöver det nödvändiga :)

Har du inget Utbildningsstall inärheten, som utbildar hästar dom brukar behöva hjälp. Själv hade jag en praktikplats hos ett Sådantstall, och jag lärde mig otrloigt mycket även om jag nu hade ridit väldigt länge och mycket tidigare.

Annars tycker jag att de råd du fått, att vara åskådare ger faktiskt mer än vad man tror.

Om du bodde i närheten av mig så hade jag gärna hjälpt dig, min häst behöver ridas mer än jag klarar av (pga värk och små barn) Men att stå brevid och gr råd och stöd är jag faktiskt ganska bra på!

Lycka till:)

Skaffa dig ett jobb på ett stall där du får rida mycket. Jag har lärt mig massor på det även fast det är mycket slit också:)

Det är supersvårt att utbilda sig själv hemma på ridbanan, inte ens de stora elitryttarna harvar ensamma. Du kanske ska sänka kraven ett tag? Satsa på att få din medryttarhäst att gilla banan (läs om o kolla på träningar vad de gör för nått på passen, att harva runt på en volt lite sporadiskt gör ingen lycklig)

Försök få hästen att gå i bra form, att kunna påverka den som du vill osv. Om den redan kan allt så är det ju bara din egen fantasi som sätter stopp!

Rid ett pass hemma, behåll känslan, kolla på någon träning o lyssna noga vad tränaren säger, hem och prova på din "egen" häst :)

Fråga på buke i de olika forumen (dressyr främst) filma och lägg ut och be om konstruktiv kritik, blir som träning fast på distans :D

även en travare kan bli riktigt trevlig bara man lägger mkt tid o energi på det hela!

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
356
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
620
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 581
Senast: Enya
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
34
· Visningar
4 456
Senast: Roxy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar