vill starta turridning

cowgirl81

Trådstartare
vet ej om tråden ligger rätt, jag vill starta turridning om nått år å ja undrar om ni vet va skatt å momsen är, va ska ja räkna på har gjort en bra affärsplan men ä osäker på hur stor procent som går bort, säg att inkomst är 90000.- innan skatt å alla utgifter, efter utgifter som ja har räknat kanske lite väl mycket men hellre de än för lite, så är de så ä de 47000 kvar som skatt å moms å sånt ska av me så ja får min lön så att säga, nån som vet bor i bengtsfors kommun om de kan va nån hjälp, fick inge svar av banken

Sv: vill starta turridning

Hej! Kul att du vill starta turridning och att du vågar satsa på det du tycker är roligt!
Har ni ingen nyföretagarcentrum där ni bor? Där får man mycket hjälp och de vet även vart du ska vända dig med dina frågor.Du kan även prova med skattemyndigheten. ( frågor om skatt, moms m.m )
Har du ett startkapital eller måste du låna pengar? Tänk på att ett eget företag kräver mycket jobb och inte är direkt inkomstbringande i början.( Kan dock bli )Fundera även igenom vilken bolagsform du ska ha. Om jag inte minns helt fel har arbetsförmedlingens hemsida bra länkar med info.
Lycka till!!!Jag kanske kommer och rider när du startat upp det...:)
Kram /Linnis

Moms på turridning är 25%.
Moms på ridlektioner i ridbana är 6%.

Om du har enskild firma betalar du skatt på din vinst. Ditt satsade kapital och privata ekonomi är samma. Därför är det större risker men enklare att driva som enskild firma. Ordnad bokföring krävs alltid.

Lycka till!

En sak du också får kolla upp är om din turridning skall gå i tex skog eller på annan mark som du inte äger, får du kolla upp med ägaren om han godkänner att du använder hans mark i företags syfte och vad han ev vill ha i ersättning för du sliter på hans ävgor. Allamansrätten gäller inte då . Vet att detta har missats när man har startat upp företaget.

Lycka till

Tips är också att göra en ordentlig marknadsanalys innan du drar på dig kostnader. Ibland kan bästa beslutet vara att INTE starta företaget om man inte kan finna bra svar, ibland kan man behöva tänka ytterligare bara på något steg. Om man bara startar UTAN att ha tänkt igenom läget och framtiden är risken ganska stor att det blir jobbigt, särskilt om man har höga förväntningar.

Vilka konkurrenter finns?
Vilket befolkningsunderlag finns inom 10-15 mil?
Vilka andra kan du tänkas locka?
Hur många kunder/dag behöver du för att "gå" runt? Är det realistiskt?
Vad gör att kunderna ska välja DIN verksamhet framför konkurrenterna?
Hur ska du marknadsföra verksamheten? Vilka kunder är de första du tänkt rikta dig till? Hur når man dem?
Försäkringar för företaget (ansvar)? Olycksfallsförsäkring till kunder?

tack för alla tips de där me å fråga markägarn har ja ej tänkt på, men ja ska kolla när ja hittat gård å köpa ell ehyra vilka som bor runt omkring men de mesta av ridturerna blir på vägar, elle om ja har egen gård anlagda slingor ja de kommer å kosta typ matrial å sånt, men köra ut sanden gör ja själv me traktor, å innan de chaktar (osäker på stavning) försäkringar å sånt har ja räknat me i min lilla uträkningsspalt, ska till ams den 26 även dom ska titt apå de, men annars har de ja vart i kontakt me typ näringslivschefen i dals-ed banken de tyckte de såg bra ut, bara lite siffror ja ä osäker på men alla tips ä välkommna

hadde tänkt ha hemsida, sennär man tex söker på google å turridningar kommer ja å finnas där turistbroschyrer kommunens hemsidor med mer, här runtomkring ja bor ä de stort efterfrågan på turridningar, finn inte så många va ja vet finns de 1 i dalskland osäker på bohuslän men 2-3 st kanske mer, säffle finns 2 årjäng kan de finnas en om den ä kvar

Jag har några bekanta med väletablerade turridningar, vägen dit har varit lång, kantig och inte självklar. De flesta har fått lägga ner mer pengar de första åren än vad företaget inbringat, hästar kostar även fast de inte är i arbete. Några drabbades av enorma kostnader pga sjuka hästar, de satsade på förebyggande hantering samt ridning och genom det minskade skadorna oerhört.

Gemensamt för alla är att de inte fick någon gångbar ekonomi i sitt företag förrän de började med lektioner, då hade de ändå tur som var utbildade och fick/kunde driva ridskola. Värre är om man inte har utbildning och måste anlita folk, det kostar pengar.

säg att inkomst är 90000.- innan skatt å alla utgifter, efter utgifter som ja har räknat kanske lite väl mycket men hellre de än för lite, så är de så ä de 47000 kvar som skatt å moms å sånt ska av me så ja får min lön så att säga, nån som vet bor i bengtsfors kommun om de kan va nån hjälp, fick inge svar av banken

Det låter som om du behöver gå en starta eget kurs! Glöm inte bort alla egenavgifter som också ska betalas vilka varierar runt om i landet! Har du redan hästarna? Eller ska du köpa in dem? Hur många isf. Tänk på att hästarna behöver skos var 7 vecka ca. Och ibland behöver veterinärhjälp. Försäkringar måste du ha om du vill bli auktoriserad och detta kostar multum, så det är inte bara skatt och moms du bör tänka på. Det är ju som sagt alla löpande utgifter.

tack för alla tips de där me å fråga markägarn har ja ej tänkt på,

Detta är jätteviktigt!!! Jag kände en turridningsägare som bara satte igång utan att fråga markägarna om lov, det höll på att kosta henne hela ruljansen, hon höll på att bli bannlyst av alla markägare. Vilket hade kostat henne hela firman.

Gemensamt för alla är att de inte fick någon gångbar ekonomi i sitt företag förrän de började med lektioner, då hade de ändå tur som var utbildade och fick/kunde driva ridskola. Värre är om man inte har utbildning och måste anlita folk, det kostar pengar.

Men det är för att man inte lyckades sälja tillräckligt många och lönsamma "hästtimmar" per häst, inte för att man måste ha ridskola. Beroende på arten av konkurrens och ens egen inriktning och kompetens kan ju ridskoleverksamhet passa bra eller mindre bra. Jag driver själv ett lönsamt hästföretag och vi är nästan bara inriktade på turism. Sedan har vi ett par USP (Unique Selling Points) som gör att vi sticker ut. Och det tror jag är absolut nödvändigt att fundera igenom, erbjuder man bara "samma" som någon i närheten får man aldrig det hela att gå runt. Och enbart traditionell turridning är svårt att leva på, se till exempel kalkyler på LRF under Hästföretagande. I princip måste du slita ut hästarna för att få det lönsamt. Och det är ju inte hållbart....

ja hadde tänkt mig typ älgsafari för de ä gött om älg, å sen kan man ha guidade ridningar finns mycket gamla byggnader å sånt, kommer även å samarbeta me vandrarhemmet i bäckefors där de finns övernattning å lättare fika, å minigolf nära till badsjöar, man kan fixa nån typ av rida å bada å de flesta bönder runtomkring har inge emot de så länge en håller sig från plantmark å sådd, å de ä ju fullt förståligt, (dock ej alla som fattar att en inte ska rida där) elle köre cross, kommer även ordna mysiga turer på vintern så de ä ju inte samma grejj hela tiden kommer å varia mycket, hadde tänkt ha runt 12 hästar å 5 betalande ryttare då kan ja ju varva hästarna, så de inte blir trötta, mycket å tänka på de vet ja, har räknat å funderat i över 1 år nu,, å de blir säkert 1-2 år till innan ja har startat, kommer ju å starta i turistsäsongen oxå lättare då säger de som sysslar me de, om en inte bor i fjällen, verkar kunna starta året runt ,,

Men jag ska förtydliga: Vår väg har (och är) inte heller varit rak, snarare krokig och vi har fått anpassa efter vad som fungerar, att sälja och att producera. Av de ideer kring företagandet vi hade från scratch är det nog bara hälften som fungerat (dvs är lönsamma). Vi har haft stöd av utbildningar som arrangerats av LRF och nätverkande i länet (Östergötland, Östgöta Häst) som hjälpt oss med idebollplank, kompetensutveckling m.m. Finns ett sånt hos er så häng på!

Boj har en viktig poäng. För att hästverksamhet ska kunna bli lönsam MÅSTE antal betaltimmar per häst vara tillräckligt stort i snitt över ett år, eftersom hästarna kostar hela tiden (även om investeringskostnaden är avklarad!).

Slita ut hästen var nog rätt namn för dem i början, det var ej ont om kunder. På den tiden red jag som turledare och vi kunde ha upp till 3 2 timmars turer per dag 4-5 dagar i veckan och de andra dagarna var något lugnare, det höll inte och hästarna tog mycket stryk av detta. Den förebyggande hanteringen kom i formen av lektioner, efter det har hästarna hållt mycket bättre och genom det har företagets ekonomi förbättrats avsevärt.

Här satsar man även på sk förebyggande friskvård för hästarna, genomgång av kiropraktor, tandläkare, avställning om hästen behöver det. Kort sagt varje individ hanteras efter dennes förutsättningar och krav.

jo ja vet, glömde skriva att ja ska ha en hästbuitk oxå i angränsande till stallet, å även via hemsidan ja kommer å ha, så de ä inte enbart turridning, sorry glömde de, hehe

precis ja ska gå olika kurser nu samt ha praktik i ett stall där lite blandade övningar finns, ingen häst ska behöva slitas ut, elle gå halt i verksamheten de funkar inte då,, nån som vet vilka kurser en måste gå för å kunan bli ridlärare inom islandshäst å vad som krävs, elle tränarkurser

Alla kurser finns på SIF:s hemsida, men ridlärare på islandshäst får du nog lägga på hyllan. Mig veterligen finns det endast 4 st i Svergie, inga okända kan jag lova. Gången för att utbilda sig till ridlärare är lång, och det är vissa kurser man måste avverka för att få den eximinationen. Däremot B och C instruktör kan du utbilda dig till, och de kurserna finns hos SIF.
För ridlärare tror jag att det krävs en del andra tränar prov, samt en gedigen meriterad tävlingserfarenhet.

Här satsar man även på sk förebyggande friskvård för hästarna, genomgång av kiropraktor, tandläkare, avställning om hästen behöver det. Kort sagt varje individ hanteras efter dennes förutsättningar och krav.

Vi började i den ändan. Men å andra sidan hade vi fördelen av att vara mera "upplysta", i turridningens början för tjugo år sedan var det ju lite si och så.

Vi har regelbundna kiropraktorbesök, tandläkare och avställer när det finns fysiska eller psykiska behov. Det ska vara roligt att vara verksamhetshäst! Ytterligare så är det viktigt att ha riktigt bra utrustning som passar varje häst. Det är något jag upplevt tidigare hos andra verksamheter att det brister en del, att man köpt in billig, inte så bra, utrustning.

Vi har en hästanvändningspolicy som styr hur vi använder våra "anställda" hästar. Där ingår regler för vila m.m. Jag har tyckt att det har varit väldigt bra att ha tänkt igenom det i förväg (så det blir ett tips!), för då riskerar man inte lika lätt att hamna i läget "jo men en tur till går nog bra".

Och skulle man överutnyttja hästarna och/eller sig själv så yttrar det sig så småningom i sämre kvalitet (i värsta fall skadade hästar!), och det blir ingen kund nöjd med oavsett betalat pris. Kunder vill ha en positiv upplevelse tillsammans med glada hästar och vänliga, hjälpsamma ledare.

ä de ni som har turridning i linköping, ja funderar på å komma till linköping å hälsa på en kompis men va ja vet så har han aldrig ridit, ska höre lite me han så kommer ja å boka en tid,

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 322
Senast: Johanna1988
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns... 2
Svar
24
· Visningar
3 590
Senast: Cilva
·
Skola & Jobb man vill bli när man blir stor? Hur visste ni vad ni ville bli? Vad ni skulle läsa till? Vad ni skulle söka er efter? Jag ligger hemma...
Svar
6
· Visningar
1 094
Senast: Snubbelfot
·
Ekonomi & Juridik Jag behöver lite råd angående start av firma! Tänkte starta upp en enskild firma, och behöver ta ett lån (under 100 000 kr). Men för...
Svar
15
· Visningar
3 706

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Shettistråden del II
  • 07:or del 23
  • Stora shoppingtråden III
Tillbaka