Vill skaffa hund..

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Stv
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 122
  • Visningar Visningar 7 894
S

Stv

Hej
Jag är 45 år och bor ihop med restan av min familj, frugan och två pojkar som är 19 och 17 år. Intresse för hästar och crossåkning står högt i kurs när det gäller fritiden.
Min fråga är följande... Är det lämpligt att köpa en rottweiler som första hund?
Vi har ganska strikta regler ang jobb, hem, fritid och tror att en sådan hund skulle passa oss.
Skulle vara mycket tacksam för synpunkter.
Mvh Stefan:)

Sv: Vill skaffa hund..

Börja med att ställa er frågan varför ni vill ha en hund.

Vad kommer ni att aktivera hunden med?
Vad har ni att erbjuda den varje dag?
Vad vill ni se för egenskaper hos en framtida hund?

Hej
Jag är 45 år och bor ihop med restan av min familj, frugan och två pojkar som är 19 och 17 år. Intresse för hästar och crossåkning står högt i kurs när det gäller fritiden.
Min fråga är följande... Är det lämpligt att köpa en rottweiler som första hund?
Vi har ganska strikta regler ang jobb, hem, fritid och tror att en sådan hund skulle passa oss.
Skulle vara mycket tacksam för synpunkter.
Mvh Stefan:)

Hej
Det går att skaffa en rottis som första hund. Det gjorde jag.
Men läs på om rasen. Besök rottweiler klubbens hemsida
Skaffa all info om hunden som är mäjligt.
Gå kurser från början.
Det kan va en tuff hund du får tag på.
Besök rottis kennlar .
lycka till
jag är ine på min 4 och 5 rottis nu
har en valp på 9 veckor och en på 2,5år

Jag tror att det mest handlar om att skaffa sig en bra kompis som följer med vart vi än ska.
Suget har blivit ännu större sedan jag läste Cecar Millans senaste bok.
Men vi kommer att fundera på idén hela våren för att inte göra något förhastat.

Mvh Stefan

Jag tror att det mest handlar om att skaffa sig en bra kompis som följer med vart vi än ska.
Suget har blivit ännu större sedan jag läste Cecar Millans senaste bok.
Men vi kommer att fundera på idén hela våren för att inte göra något förhastat.

Mvh Stefan

Rottweiler är en brukshund och kräver i regel ganska mycke daglig aktivering.
Är det en hund för mestadels sällskap ni är ute efter hade jag nog kollat efter en hund som nöjer sig med att bara vara med.

Rottweilern är ingen sällskapshund och kan bli ganska odräglig om den inte får jobba. Det är dessutom svårt att hitta en bra Rottweiler och de uppfödare som har bra och friska hundar avlar med arbete som mål och det är därför för mycket hund för bara sällskap. De som inriktar sig mer på familjehundar har inte lika bra hundar. Det hänger ihop det här med arbetsvilja och god mentalitet/hälsa.

Därför skulle jag inte varken våga eller vilja köpa hund av en uppfödare som är villig att sälja till er under de här premisserna då jag starkt misstänker att det är dåliga hundar.

Som nybörjare bör du inte heller starta med att läsa Cesar Milan. Han är duktig och har sina poänger, men det han sysslar med kräver erfarenhet och fingertoppskänsla som tar år att få till.

Jag började med en rottis som första hund. Det va en familje hund.
Givet vis måste man aktivera en rottis. Men det måste man med alla hundar.
Det blev en första hund och nu är det 4 - 5 rottisen.
Ingen av dem har varit dåliga som familje hundar. Med rätt motion och daglig träning

Och jag är trött på folk som inte vet vad de har i kopplet och bidrar till rasens förfall genom att rekommendera dem som familjehundar. Snart finmns det väl inte en enda bra Rottweiler att uppbringa.

En rottis som första hund och som sällskaps hund är inte att rekommendera. De kräver mkt motion samt mkt aktivering. Rottweiler är en brukshund och ingen "familje hund". De kan vara svåra att uppfostra och hantera.Jag skulle titta på en annan ras om jag var du om du är ute efter en sällskaps och familjehund.:laugh:

Någon gång skall man väl börja med hund??
Om man nu väljer schäfer labrador, goldem eller bordercollie. Så blir det ju en första hund.
Jag har flera kompisar som har rottisar som första hund. Det går aldeles utmärkt.

En tjej har en tik , Tävlar och går på utställning. Fungerar kanon bra.
Så vet jag folk som köpt typ labrador. Dom är skit svåra.

Man bör lägga ner mycke jobb på vilken hund man än väljer.

Hej och tack för alla svar.
Vi tänkte gå på hundmässan i GBG och kolla. Men jag förstår att en rottis är ett stort ansvar, som alla djur.

Än en gång tack
Mvh Stefan

Någon gång skall man väl börja med hund??
Om man nu väljer schäfer labrador, goldem eller bordercollie. Så blir det ju en första hund.
Jag har flera kompisar som har rottisar som första hund. Det går aldeles utmärkt.

En tjej har en tik , Tävlar och går på utställning. Fungerar kanon bra.
Så vet jag folk som köpt typ labrador. Dom är skit svåra.

Man bör lägga ner mycke jobb på vilken hund man än väljer.

Det är väl klart att det går att köpa en rottis som första hund. Men då gäller det att man vet vad man ger sig in på. Det gäller ju med alla raser.

Det som är galet är att rottisen rekommenderas som sällskapshund. Det är en arbetande bruksras.

hur har ni tänkt er att hundens dag ska se ut? hur många och långa promenader vill ni gå? hur mycket tid vill ni, utöver promenaderna, lägga på träning av hunden? vad vill ni träna? en del träningsformer, som sök och i viss mån även spår, tar flera timmar. har ni tid och lust med det? vill ni ha en följsam hund att viska kommandon till, eller en uppkäftig hund som "räcker fingret" när ni ber den om något? storlek? pälsvård?

tänk hur just er idealhund hade varit, och sortera sedan bland raserna.

Puh... Efter min senaste hunderfarenhet är det stor skillnad på en hund som vill vara till lags eller en som pekar finger. Skillnaden kanske man inte förstår fullt ut innan man testat på själv.

Trots att jag skulle klara av en sådan hund som ifrågasätter allt, en hund som man måste vara hyperkonsekvent med osv. så kommer jag aldrig att skaffa en sådan! Nä fy för att bråka om sådana vardagliga saker. Hunden må vara hur vacker som helst, men nog värdesätter jag en "bråkfri" vardag.

Istället för att tjafsa som vardagslydnad har jag istället kunnat lägga ned tid på lite övriga saker med mina hundar. (Har jag insett nu i efterhand)

Och jag är trött på folk som inte vet vad de har i kopplet och bidrar till rasens förfall genom att rekommendera dem som familjehundar.

Jag ser bara ett problem med att rekomendera hundar som familje eller sällskapshundar. Och det är avsaknaden av definition av vad en "familjehund" eller "sällskapshund" är/gör. Jag tycker faktiskt att Rotterö har varit ganska duktig på att säga att det inte är en soffhund...

Fast gå inte på utställningar och mässor och kolla. Vad du får se då är utställningsexemplaren och många avviker starkt från hur en Rottweiler ska vara. Besök hellre en bruks-uppfödare.

Fast det poängteras inte heller att Rottweilern tillhör en arbetande ras och att de rottisar som är något att ha mentalt och hälsomässigt kommer från bruksuppfödare och de hundarna tenderar att inte nöja sig med bara familjeliv.

Liknande trådar

Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja... 2 3
Svar
48
· Visningar
7 409
Övr. Hund Hur perfekt måste ens liv vara för att det ska vara okej att skaffa hund? Jag menar - hur anpassat till hunden måste livet vara för att... 2
Svar
23
· Visningar
4 056
Senast: Migo
·
Övr. Hund Min sambo och jag vill skaffa hund. Dock är vi lite osäkra på hur vi ska gå till väga, vad som är mest lämpligt. Vi är båda väldigt...
Svar
11
· Visningar
1 217
Senast: Luxus
·
Övr. Hund Efter många om och men och funderande och rannsakande har jag bestämt mig för att det kommer bli en schäfer för mig någon gång i...
Svar
3
· Visningar
996
Senast: Raven_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka