vill såååå gärna ha en hund!

Jettan

Trådstartare
Jag och sambo skulle köpa hund... hade bestämt oss och allt, men då var den valp vi bestämt oss för såld!:cry:
kändes jätte hemskt, den skulle ju liksom komma och bo hos oss....:cry:

Jag kan inte sluta tänka på att skaffa hund, surfar efter annonser hela tiden... sambon har ångrat sig och vill nu inte ha någon hund....:mad:

vad ska jag göra? Jag saknar verkligen hund!!! Jag är en MATTE som är hundlös, kan det bli värre????:(

Sv: vill såååå gärna ha en hund!

har också funderat på hund och gör det fortfarande.
Jag funderar på att skaffa GoldenRetriever eller lapphund.
Men vill så gärna ta en hund från hundrondellen. :)

Köp ingen hund förrän även sambon är med på det hela. Det lär underlätta enormt om han i alla fall tycker att det är okay.

Ta och kolla igenom vilken hundras du vill ha och kan passa ihop med, leta runt efter uppfödare på rasklubbens hemsida eller ta kontakt med valpförmedlare - visst du kan få vänta ett tag på din blivande valp, men du lär få en väldigt trevlig sådan då.

Gör inte felet som många av mina bekanta gjort - nämligen att köpa första bästa hund bara för att man så gärna vill ha en hund. Att ha hund ska vara lätt och kul, men köper man "vad som helst" eller inte gör ett välplanerat köp så är det stor risk att det inte blir kul, lätt och bra. Hittar du dessutom en riktigt bra och seriös uppfödare så kan du få hjälp om du har frågor om hunden framöver OCH du kan betala handpenning som garanterar att du får köpa en valp.

uppfödare blir inte sura då om man kommer och säger "jag vill kanske köpa hund nångång"?

Kanske ska man inte formulera sig riktigt så utan snarare fråga om man får komma och hälsa på, träffa hundarna och prata om rasen som uppfödaren har. De uppfödare jag varit hos har iaf gärna tagit emot folk och berättat om sin ras, och de som har haft flera raser har inte varit sena med att berätta om dem oxå :)
Visst, de vill säkert gärna sälja sina valpar också, men bestämmer man innan att det bara är ett "info möte" man ska ha så är man lite skyddad mot att de blir sura för att man inte köper eftersom man aldrig sagt rakt ut att man ska köpa från dem precis exakt nu ;)

har också funderat på hund och gör det fortfarande.
Jag funderar på att skaffa GoldenRetriever eller lapphund.
Men vill så gärna ta en hund från hundrondellen. :)

Som du ska avla på utan vaccinationer på valparna, som du skriver i din andra tråd?

uppfödare blir inte sura då om man kommer och säger "jag vill kanske köpa hund nångång"?

Nej. Inte om det är en bra uppfödare.
Om du kontaktar en uppfödare och vänligt förklarar att du gillar hundar och är intresserad av rasen som uppfödaren föder upp och vill veta mer - samt frågar lite allmänt som du känner att du vill veta, så kommer en bra uppfödare att trevligt förklara och berätta allt möjligt för dig.
Bra uppfödare har stora kunskaper, lång erfarenhet och vill alltid att det ska gå så bra som möjligt för de uppfödda valparna och deras nya ägare. Därför hjälper de också till så gott de kan för att öka förutstättningarna för att det ska bli så.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
1 894
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 858
Senast: fixi
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 344
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom... 2
Svar
21
· Visningar
3 914
Senast: geting
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka