Vill ni ge mej lite tips och råd?

  • Avel
  • Trådstartare Trådstartare Rigoletto
  • Startdatum Startdatum
R

Rigoletto

Jag har börjat fundera på att ta ett föl på mitt sto, men är totalt nybörjare inom aveln. Jag skulle vilja ha tips och råd om ALLT, saker man bör/måste tänka på, böcker som är bra att läsa, vad man ska/inte ska göra m.m.

Jag har ett halvblodssto -98, 1,65 cm, 39p, klass 1. Hur länge kan man vänta med att betäcka ett sto första gången? Jag vill vänta tills hon har lite placeringar i iallafall LA. (Jag rider dressyr)

Hon har väldigt bra psyke på det viset att hon är kanon att ha att göra med, går att ha med sej överallt, jag kan lasta och ha med henne på tävling/träning själv utan att någonsin behöva oroa mej över att hon skulle krångla. Hon är väldigt lättriden, går fram överallt och tycker om att jobba, samtidigt som hon ibland kan ha en jäkla humör!! Hur stor risk är det att ett "jäkla humör" ibland hos stoet slår över till fölet? (Omöjligt att säga kanske?)

Hur mycket brukar priset på en färdig fölis hamna på? Låt säga att språnget är 2000:- och resten 5000:- + moms, vad är det mer för avg. som tillkommer?

Vad är det man ska titta på när man väljer hingst? Jag förstår ju att man ska försöka uppväga stoets svagheter, men är det nåt mer?

TACKSAM om nån ville hjälpa mej lite grann!
 
Sv: Vill ni ge mej lite tips och råd?

Stoavgift ca 250kr

dygnsavgift

stationsavgift

OM du har ett sto som är jäklig i humöret så bör du ta en hingst som dokumenterat nedärver sitt bättre humör, tex så lämnar Felicinano snälla avkommor, vi har ju en sådan i stallet efter en surpuppa till mamma;)
 
Sv: Vill ni ge mej lite tips och råd?

När stoet blir äldre åldras också livmodern och redan efter 12 års ålder kan vissa ston ha svårigheter att bli dräktiga, även om de flesta kan bli dräktiga långt upp i åldrarna. Det är mycket svårt att säga vilken kategori ditt sto tillhör, men du bör inte vänta alltför många år till innan du försöker.

Kostnader för att få stoet dräktigt varierar mycket beroende på om stoet tar sig på första brunsten eller sista och om hon behöver behandlas eller ej (dvs har nån infektion i livmodern som först måste behandlas). Dessutom varierar ju priset på hingstarna.
Men man kan väl summera så här:

Språngavgift: ca 1500-2500 kr
90 dagars dräktighet eller levande föl: ca 5000-9000
Seminavgift (seminveterinärens arvode): ca 1500-2000 kr
Stationsavgift (seminstationen): ca 1000 kr
Uppstallningskostnad: ca 50-100kr/dag
Samlings-och transportkostnad: Varierar
Ev veterinärbehandlingskostnad

Om man väljer fryst blir det oftast mycket dyrare vad det gäller seminavgift och där betalar man väl oftast per strå eller så. (Det kan säkert nån annan svara bättre på, jag har aldrig använt fryst själv)

När det gäller att välja hingst så ska man naturligtvis undvika en hingst med samma svagheter som stoet.
Det finns mycket duktigt folk på forumet som säkert kan hjälpa dig med tips om du skriver ut härstamningen, skriver ut kritiken vid visning och kanske lägger in en bild på stoet.

Lycka till!
 
Sv: Vill ni ge mej lite tips och råd?

Det var ju trevligt att du tycker att nån av mina hästar är snäll;)

Till trådskaparen; min surpuppa till sto;) fick sitt första föl förra året, 16 år gammal. Jag lät en veterinär kolla på henne innan inseminering p g a av hennes ålder, och fick klartecken. Stoet tog sig på första brunsten och dräktighet och fölning gick helt okomplicerat.

Halvblodshingstar kostar allt från 1 500:- till 4 000:- vid konstaterad dräktighet, och allt från ett par tusenlappar till över 10 000:- vid dräktighet på dygn 90 alternativt vid levande fött föl.Till det tillkommer kostnaden till seminstation om an väljer det alternativet, jag har sett stationer som tar mellan 1 500:- till 2 000:- i stationsavgift + lika mycket i seminavgift. Till det tillkommer uppstallning/bete och moms.

Eftersom jag har ett sto som inte alltid har det roligaste humöret och jag har sett många avkommor till hennes pappa och farfar med samma typ av humör var det viktigt för mig att välja en hingst som lämnar trevliga och samarbetsvilliga avkommor. Mitt föl visade redan då han var ett par veckor gammal att han fått sin pappas goda humör och inte sin mammas stundtals stirriga.
 
Sv: Vill ni ge mej lite tips och råd?

å sen skall du tänka på att det tar flera år av möda och pengar innan avkomman kan ridas + att du aldrig vet riktigt vad som blir av betäckningen + att vadsomhelst kan hända under vägen. (säger jag som har en 05a just opererad för griffelbensfraktur - hur skall det gå för honom?)
enklaste sättet att skaffa ung häst är att köpa en som redan är tillverkad, som har det kön, den talang och temperament som du söker...
 
Sv: Vill ni ge mej lite tips och råd?

Läs "Att bli med föl".
Den är bra tycker jag. Jag håller inte med i allting som står i boken, men deb är bra när man vill börja och när man vill få ett hum i hur det hela fungerar.
 
Sv: Vill ni ge mej lite tips och råd?

Tack för svaren allihopa!

Mitt sto är E: Epson U: xx-sto imp. England e: King of Spain xx - Kalydon xx - Matador xx.

Vad jag har hört har Epson ibland lämnat ganska skarpa hästar, mitt sto är egentligen inte svår på något sätt, utan är mest ett monster när hon äter, hon vaktar sin mat jättemycket. Kan inbland vara lite småsur när man borstar, men inte mer än att hon lägger öronen lite bakåt. Hon gör aldrig något.
Hur vanligt är det att stoet vaktar fölet?

Har också hört att Epson lämnar omoderna, lågställda hästar, men mitt sto är väldigt ädel och har långa ben. Det är väl fullblodet som gör sitt till antar jag, men något man kanske måste ha i åtanke då det kan slå igenom i andra led.

Mitt sto`s moderssida (xx) har jag knappt någon info om mer än att det var kapplöpningshästar.

Hon har väldigt bra skritt, ordinär trav, men inte så bra galopp. Vid visningen fick hon åttor på allt utom traven - en sjua.
Har inte kritiken här, men den kan jag ordna fram.
Jag är intresserad av en dressyrhingst.

Jag vet att det skulle vara mycket billigare och smidigare att köpa en unghäst, men känner ändå att det vore kul att prova på en egen uppfödning.
 
Sv: Vill ni ge mej lite tips och råd?

Hej!

Jag är också nybärjare inom aveln. planerar att betäcka mitt sto nu till våren, det blir i så fall både mitt och hennes första föl. För ett tag sedan fanns en tråd här för alla oss premiärbetäckare ;) men den verkar ha försvunnit. kanske skulle damma av den och se hur det går för alla med hingstval osv...

Boken "Att bli med föl" som du tipsades om innan är en trevlig bok att läsa, finns säkert fler.

Lycka till!

Ullis
 
Sv: Vill ni ge mej lite tips och råd?

Tänk bara på att när du skriver kontraktet med stationen går du oftast med på att de får utföra behandlingar mm som de anser nödvändiga. det kan bli superdyrt, be att de kolalr med dig och att du hela tiden får reda på vad kostnaden är. JAG har arbetat på seminstation och har varit med om folk som har gråtit när de hämtat sin häst och fått räkningen på ca 10´eller mer utan att stoet är dräktigt. SÅ var beredd på att det kostar så blir du inte överraskad. Mitt föl kostade ca 9 000 bara i tillverkning , då behandlades inte mitt sto och hon stod inte kvar längre än under brunsten.
Visserligen 2ggr men ...
Sen så brukar allt gå bra. Min häst transporterades 50 mil i 9 månaden och fölade ok sen. Dock hade hon förvärkar i två veckor så jag fick hjälpa henne. Hon var helt slut när hon skulle krysta.
 
Sv: Vill ni ge mej lite tips och råd?

Jag kan bara säga att min surpuppa till sto aldrig någonsin hindrat mig från att göra något med hennes föl. Hon har aldrig gått emellan eller ens visat en tendens till att vara aggressiv mot mig utan låtit mig göra precis vad jag vill med fölet.
 
Sv: Vill ni ge mej lite tips och råd?

Och i samma linje vill jag påpeka att jag hade ett av världens snällaste ston, som blev mer eller mindre aggresiv när hon blev mamma.
Hon var superbra när hon hade värkar, när jag var med och förlöste fölet, men så fort han stod upp blev hon en helt annan personlighet.
Så fort fölet var avvant vid 7 månaders ålder blev hon sej själv ingen.

Sålde henne som ridhäst med villkoret att aldrig mer ta föl på henne!
 

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 160
Senast: Lisa2014
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på 6 år som är 50/50 fullblod & halvblod(e.fetcher n). Hon har ett mycket starkt psyke och har alltid haft, men...
Svar
1
· Visningar
940
Senast: Fragile
·
Hästhantering Har ett 15-årigt halvblodssto som i somras fick sitt första föl. Har varit extremt mammig och vaktig mot andra hästar hela tiden men går...
Svar
6
· Visningar
2 213
Senast: limona
·
Avel Jag har börjat fundera lite smått på att eventuellt ta ett föl på mitt sto och känner att jag behöver några råd/synpunkter. Min häst...
Svar
4
· Visningar
1 508

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Konsten att välja ett bra hundnamn
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp