Jag har följt tråden och ger mej på ett lite tyckande
.
Jag håller med att det
kan vara bättre att låta hästen gå utan skor, rida utan sadel och bett. Men....
det kan var precis tvärtom också. dåligt verkade, och
Det handlar ju till syvene och sist om rid och hästvett....och kanske är det bra om Fipo ändå visar med sina regler att de flesta hästar bör ridas med sadel, bett och skor.
Om regelerna släpps fria så tror jag att vi skulle få se ännu fler "bonnastilar" med ryttare ridandes skumpande barbacka med grimma och höga händer, och hästar med ömma fötter....
För övrigt är jag övertygad om att en ryttare som fint klarar att rida sin häst bettlöst och utan sadel med fin sits och små hjälper även behärskar sin häst ock kan stå sej i konkurrensen även med nuvarande regler. Om man sedan tycker att det är skonsammare kan man ju rida utan dessa påtvingande hjälpmedel alla annan tid utanför ridbanan.
När det gäller bonnasits och höga händer så är det ju knappast bättre med låsta händer på manken, hästen nedtvingad bakom lod och svankrygg. Nu förstår jag också att den sitsen inte heller förespråkas, men den är kanske svårare att upptäcka än "bonnastilen".
Avslutningsvis. Den som klarar att rida sin häst i harmoni och balnas tror jag ändå i det långa loppet kan komma långt på tävlingsbanan, för då utgår jag att man klarar av att få hästen samlad på bakdelen, och med ett bra hästmaterial så kommer också energi, benlyft och det som krävs för att stå sig i konkurrensen. Om ändå den med bonnastil ändå skulle nå större framgång, så kan man ju fråga sej om bonna stilen kanske är ett vinnande koncept som vi andra ska ta efter