Vill ni att

Njjaaa.. alltså, jag tycker nog att man ska ha hästen så pass välskolad att man kan tävla på ett vanligt tränsbett och en vanlig sadel. Det är ju en väldigt kort stund det handlar om, och om man nu kan rida sin häst utan bett annars så måste det ju gå lika bra att låta hästen ha ett bett i munnen på tävlingen? Man behöver väl bara inte ta i tyglarna :crazy:
Däermot tycker jag nog inte att det borde vara SKO-tvång utan snarare tvång på VÄLSKÖTTA hovar. Jag vet hästar som ser gräsliga ut i fötterna som får tävla, och det tycker jag är hemskt. Om man däremot har en välskött oöm barfotahäst så tycker jag att man borde kunna få tävla utan skor... Till skillnad mot sadel och träns så gör man ju ett ingrepp i hästens hov när man sätter på skor, så det kan man ju inte hålla på och göra till varje tävling...
Är det tillåtet att tävla i såna där löstagbara sko-tofflor? (kommer inte på vad de heter)

Skor vill jag ha bort. Vill ha rätten att tävla hästen barfota eller med Hippogripskor t ex.

Och ett tillägg!! Bläddrde igenom Eidfaxi, detta årets, hos en vän. Döm min förvåning, ryttaren i världens bonnasäte, hög hand, ryggen på hästen nertryck. Fick högsta poäng i ngn tävling elelr var det bedömning, nu minns jag inet va bara så :eek:. DETTA vill jag ha bort!!!! Hur :confused:

Lena

Döm min förvåning, ryttaren i världens bonnasäte, hög hand, ryggen på hästen nertryck. Fick högsta poäng i ngn tävling elelr var det bedömning, nu minns jag inet va bara så . DETTA vill jag ha bort!!!! Hur

Men det är hästen man bedömer, inte ryttaren.

Jag vill också att det ska finnas någon regel som bedömer hur ekipaget ser ut som helhet, inte bara hur högt hästen lyfter på hovarna. :devil:

Nu tävlar jag inte men att man måste ha skor är ju
löjligt.

Som vanlighästryttare skulle jag vilja ha fri sadling men sadel om man kan säga så och möjlighet att rida bettlöst men med spärr på de hemska bettvarianter som finns. :D

Ja, det borde vara upp till varje ryttare att göra det som hästen mår bäst av. :bump:

tycker gärna att tvånget skulle försvinna att ha skor bett o sadel.. tänk om man kunde få åka omrking på tävlingar med en barfota häst, och rida barbacka o bettlöst :D :bump: :rofl: snacka om äkta tävling :smirk: ryttarna skulle vara tvungna att rida sina hästar :d istället för att flänga omkring på en uppstirrad benlyfts kanon som kontrolleras med hårda nävar och ett skapt bett.
varför skulle man vara tvungen att ha bett? det är väl bättre att sätta gränser vid skarpa bett än att tvinga folk att ha bett? å på tal om skarpa bett, ett vanligt tvådelat bett ( som dessutom ofta är en aning för långt) är en gräslig nötknäppar tortyr i händerna på fel ekipage :smirk:

nää... nu drömmer jag väl mig lite för långt från verkligheten, men jag tycker faktiskt gott att bett tvånget skulle bort, absolut skotvånget så länge hovarna är välvårdade, och kanske också sadeltvånget..

sadlingen är fri!

Gärna bort med bettvånget (tillåta hackamoore och side-pull), men resten tycker jag är ok.
/Malin

å balderum, jag antar att du menar en avbilderna på sid24, jag reagerade också starkt på den :devil:
o jag har reagerat på den ryttarens ridning förut, det har varit en bild i islandshästen i nåt landsmot reportage för nåt år sedan. där ser man verkligen hur personen HÄNGER sig bakåt i tyglarna. usch, stackars häst :(

Sadeln skall vara av en typ som passar hästen, bomlös är tillåten dock ej sk barbackasadel. Hector sadlar som är sk bladsadel är ok, men som sagt sadeln skall passa hästen.

Jag blir så trött när jag läser vad tex. skuggi skriver. :( Vadå inte gör ingrepp när man sätter sadel och träns på hästen, utan bara när man skor :confused:

Att sätta ett bett i munnen på hästen innebär stora förändringar för hästen. Som hästtandläkaren sa: "Det är när vi börjar sätta bett i munnen på hästen problemen uppstår" :eek:

Därför blir jag lite irriterad när jag läser att "man kan väl bara ha bettet i munnen och inte ta tyglarna" eller "man ska ha en så välskolad häst att den kan ha bett och sadel" :mad:

Jag vill ha det bettlösa alternativet/alternativen för att slippa orsaka problem för min häst i munnen. :idea: Dessutom är väl en häst som rids utan bett minst lika välskolad om inte bättre än hästar som rids med bett :confused: :confused: :confused:

Jag tycker därför att man kan ta bort bett och sko tvång i FIPO. Sadel får man ju redan välja dvs. bomlösa alternativ får du redan använda dig av :)

Nåja, jag hoppas att det finns människor inom FIPO som ser till hästens bästa. Som sagt: En välskolad häst borde väl vara den häst som man kan rida utan varken sadel, träns/bett eller andra hjälpmedel :angel: :bump:

Ja det är ju det jag säger...inte f-n ska bonnasätena gå o vinna när de rider hästen med nedsänkt rygg! Sits o hjälper skall bedömas.

Jag har följt tråden och ger mej på ett lite tyckande :o.

Jag håller med att det kan vara bättre att låta hästen gå utan skor, rida utan sadel och bett. Men....
det kan var precis tvärtom också. dåligt verkade, och

Det handlar ju till syvene och sist om rid och hästvett....och kanske är det bra om Fipo ändå visar med sina regler att de flesta hästar bör ridas med sadel, bett och skor.

Om regelerna släpps fria så tror jag att vi skulle få se ännu fler "bonnastilar" med ryttare ridandes skumpande barbacka med grimma och höga händer, och hästar med ömma fötter....

För övrigt är jag övertygad om att en ryttare som fint klarar att rida sin häst bettlöst och utan sadel med fin sits och små hjälper även behärskar sin häst ock kan stå sej i konkurrensen även med nuvarande regler. Om man sedan tycker att det är skonsammare kan man ju rida utan dessa påtvingande hjälpmedel alla annan tid utanför ridbanan.

När det gäller bonnasits och höga händer så är det ju knappast bättre med låsta händer på manken, hästen nedtvingad bakom lod och svankrygg. Nu förstår jag också att den sitsen inte heller förespråkas, men den är kanske svårare att upptäcka än "bonnastilen".

Avslutningsvis. Den som klarar att rida sin häst i harmoni och balnas tror jag ändå i det långa loppet kan komma långt på tävlingsbanan, för då utgår jag att man klarar av att få hästen samlad på bakdelen, och med ett bra hästmaterial så kommer också energi, benlyft och det som krävs för att stå sig i konkurrensen. Om ändå den med bonnastil ändå skulle nå större framgång, så kan man ju fråga sej om bonna stilen kanske är ett vinnande koncept som vi andra ska ta efter :D :angel: :banana:

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
629
Senast: Ajda
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 553
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
195
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 195
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30