Vill ni att

menar ni allvar att det finns en regel som säger att hästen måste ha skor när den tävlar???
Blir så förvånad, hur har en sådan regel kommit till?? Det måste väl vara upp till var hästagare att se till sin häst fötter med eller utan skor! Borde finnas en regel som säger att det skall vara välskötta hovar. För vem säger att bara för hästen är skodd så mår dens fötter bättre??

Läste i ett av inläggen om hovömhet, men en häst som går utan tillexemp. bakskor jämt och klarar det bra till vardags klarar väl det på en tävling med.

Eller finns det någon som har med gångarter eller så att göra och därför har regeln kommit till??

Självklart skall man ha sadel o träns vid tävling tycker jag men bettlöst borde vara gdk.

Sadeltvång kan man ju dumpa, säger jag som hatar att rida islandshäst med sadel :p
Träns ska vara kvar tycker jag
Skor kan dom ändra till att hovarna ska vara välskötta med eller utan skor

Skokravet tycker jag är helkonstigt.
jag förstår nämligen inte riktigt barfotaridningen när det gäller tävlingshästar... Har haft hästar som gått barfota från föl stadiet till flera år efter att de blivit inridna, alltid varit bra verkade av duktig hovslagare osv... ändå har de varit lite ömfotade på vissa underlag och så fort de fått skor på sig har gången lyfts MYCKET. :)
Så vill någon ha sin häst barfota, även om den kanske blir trippigare och får svårare att vinna, så låt dem göra det. ;)
Finns kanske många hästar som mår bra barfota, men som sagt, det är inget jag märkt något av.

Sadeltvång... man får ju ha bladsadlar. och för att vara helt ärlig... hur skulle det se ut med en tävling full med barbackaryttare? jag kanske är lite väl gammaldags och "dressyrig" av mig, men det måste vara någonslags stil på en tävling också. :devil: Mellantinget, bladsadel, är ju tillåtet.

Bett, där tycker jag absolut hackamore ska godkännas. Men även pessoabett (om det inte blivit godkänt?) t.ex. jag menar, islandsstång som ändå är ett av de skarpare betten är ju tillåtet... så då borde man kunna tillåta flera alternativ... bettlöst, alla olika "vanliga" bett och olika typer av hävstångsvarianter.
vet inte om det finns många bett som kan kallas för tortyrredskap egentligen. Vissa hästar passar på vissa bett helt enkelt, och inget bett är skarpare än handen som håller i det... så hellre en hårdare bedömning på inverkningar än på vilken utrustning man har!

Det där med sitsbedömning däremot, vet jag inte vad jag tycker. En bedömningen på "inverkningar" är viktigt. man ska inte dunsa i ryggen, dra upp huvudet, rycka i munnen osv...
men om man har en s.k dålig sits, vad gör det? När det bara gäller skönhetsbedömning på sitsen alltså... :)

Dessutom vill jag bara inflika till de som pratade om några bilder i eidfaxi... jag vet inte vilken ryttare det är, han/hon kanske rider urkasst... men det är svårt att se på en stillbild. jag vet inte hur många bilder som tagits på tävling/träning som jag gömt i garderoben.. tagna i "fel" ögonblick så man ser ut som något katten släpat fram... ibland ljuger faktiskt kameran ;)

GOD JUL alla islandsfrälsta,
önskar Maria och Muninn

Men även pessoabett (om det inte blivit godkänt?) t.ex. jag menar, islandsstång som ändå är ett av de skarpare betten är ju tillåtet

Pessoabett har varit godkänt, men tagits bort av flera orsaker. :devil: Islandsstång är ett bett som kan bli mycket snällt, förutsatt att ryttaren kan hantera detta i sin hand. Vid rätt ridning, känner hästen inte att den har ett bett i munnen.

Vi brukar ha en årlig inofficiell klubbtävling och för några år sedan, när jag inte hade egen islandshäst men hade tillgång till ett äldre sto som ägaren hade som sällskapshäst, ringde tävlingsledningen och bad mig anmäla mig för det var för få anmälda. Jag sa att tregång och öltölt kan vi ställa upp i, men hon har varken skor eller sadel. Fick till svar att man måste ha skor och sadel och att det är viktigt att reglerna om utrustning i FIPO följs så att de som ska tävla på officiella tävlingar lär sig hur det ska vara.
Sadel hade jag kunnat tänka mig att ha på tävlingen fast min sadel (18"+spadar)inte låg bra på henne, men låta sko henne när hon fungerade utmärkt utan skor ville jag inte. Tror inte ägaren hade gått med på det heller.
Så jag anmälde mig inte och tävlingen blev inställd.

Vissa inofficiella tävlingar tillämpar FIPO som regelverk, andra gör det inte i sin helhet. Siktet för varje arrangör är att hästen inte skall ta skada, sen är förmodligen grenvalet avgörande för vad man tillåter och inte.

Nu svarar jag på ett inlägg i mängden...

EN bra regel som FIPO har (eller iallafall haft...) är den om att det bara är den/de som tävlar hästen som får rida den, en kompis till mig berättade om en tjej som inte kunde rida alls, hennes föräldrar var rika så de hade hennes jättedyra tävlingshäst i träning hos en elitryttare, så fort tjejen skulle tävla tog de med denna elitryttare till tävlingsbanan och så fick denna rida hästen tills den var "fin", så satt dottern upp och red sin klass och så av, lämade i från sig hästen och så var det klart!...

MEN, vad det gäller sadel och träns, samt skor, tycker jag att det borde finnas fler alternativ, speciellt som sadlarna blir mer och mer lika en "engelsk".

Det borde finnas fler alternativ men alternativen borde vara provade och garanterat bra för hästen!

Åtminstånde jag eftersträvar att få av så mycket uttrustning som möjligt från hästen. Jag ser det som att ju mindre utrustning en häst kan ha på sig, ju mer lyhörd och välriden är den.

Men absolut ska ju all utrustning vara bra för hästen, inga skarpa bett eller sadlar som påverkar hästen negativt. Vad det gäller skor så anser jag att en skoning med vanlig, icke påverkande skor, är att eftersträva. Men kommer man med skor som inte påverkar hästens gångart på något sätt är det väll bra. Men absolut borde barfota bli godkänt!
Någon sa till mig att "endel hästar går ju bättre barfota, det är ju bara att titta på travhästar!" Jo visst, men endel hästar går bättre skodda! Ska de få en fördel bara för att det är ett måste att ha skor?

Jag har sett småbarn ledas runt på tävlingshästar fast det kanske inte räknas som ridning.

Nä, det gör det nog inte. Och man kan ju inte göra så mycket om man bara leder, det är en annan skillnad om man sitter upp och "rider ihop" hästen åt någon och den seddan sitter upp och rider klassen.

FEIF har ett möte i Tyskland i slutet av januari. Norge har lagt in ett förslag på att ändra tvånget av skor i FIPO då fler och fler rider sina islandshästar utan skor där (och här) och ändå vill kunna tävla.
Om man vill påverka nu när det tas upp så kanske man ska kontakta ombuden som åker dit. :idea:
http://www.icelandichorse.se/

sadel - Nej.
bett - Nej, men hackamore borde egentligen tillåtas.
skor - Nej.

Jamen förstår ni inte att FIPO är tävlingsregler?:crazy: Det handlar om att göra det rättvist för de tävlande och dessutom oskadligt för hästen. Det har INGENTING att göra med hur folk rider hemma, utan om att på tävlingsbanan så skall alla rida med ungeför samma utrustning och samma förutsättningar så långt möjligt är.
Självklart handlar skokravet om gångarterna. Utan det kunde man tänka sig att folk kom med hästar som var utan skor bak och skodda med 10.or fram, t ex. Det måste helt enkelt finnas en standard för att göra det rättvist.

De allra flesta reglerna är specificerade som de är därför att någon ( oftast en tysk, :o) utnyttjat något kryphål maximalt för att skaffa sig fördelar. Sen pågår hela tiden en anpassning för att modernisera FIPO efter de nya material och nya utrustningsdetaljer som tas fram, sålunda är ju t ex alla typer av sadlar som passar hästen numera godkända.

Men om vi vill att vår sport, alltså själva "tävlingsbiten" för att tala nysvenska :smirk: , skall handla om god avel och god ridning , och inte om utrustning och material , så får vi stå ut med att det finns begränsningar. Och som sagt, detta gäller bara under själva tävlingen, kanske sammanlagt fem sex dagar av årets 365... Stå ut, hörni, eller engagera er i sportutskottet och gör nåt åt saken...
:D

Liknande trådar

Islandshäst Får hem ett par nya hästar inom kort och tittar just efter varsitt utegångstäcke för dem. Skulle gärna vilja ha ett som är anpassat för...
Svar
8
· Visningar
629
Senast: Ajda
·
Islandshäst Jag funderar på att ev börja testa på islandshäst-ridning. Har mest ridit d-ponny på senare år. Har en hel hög blandade frågor.🙂Vad är...
Svar
16
· Visningar
1 553
Ridning hej, jag rider islandshäst och har många olika träns men jag vill börja träna min häst bettlöst så då undrar jag om det är bättre med...
Svar
2
· Visningar
195
Senast: Sryoqwe
·
Hästmänniskan Har haft två hästar som av olika anledningar fått tas bort. Den första var gammal. Det var sorgligt men OK. Hon hade haft ett bra...
2
Svar
26
· Visningar
2 195
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30