Vill klara att rida på tränsbett...övningar

W

wannehavefun

Jag rider idag på pelhamstång, detta för att hon "sränger av" på andra bett. Vissa säger att de inte kan arbeta ordentligt på detta bettet, men hon gör verkligen det. men med tränsbett går hon som en älg. Jag vill dock rida på vanligt bett och göt massa lösgörande övningar, emn hon är ju inte "med mig" på det bettet. Tips??

Sv: Vill klara att rida på tränsbett...övningar

Det man lätt luras av med hävstångsbett i största allmänhet är ju att man lätt får en eftergift i nacken/halsen med det eftersom hästen inte har något annat val, har man sträckt tygel med ett hävstångsbett så ger den efter för trycket på nacken och av kedjan, så är det bara. Den effekten får man ju inte alls på tränsbett. Om vi pratar om dressyr tycker jag att pelhamstång endast ska användas om hästen typ skenar, annars ska man kunna rida på tränsbett tycker jag, går inte det får man träna och träna och träna. Svårt att hjälpa dig utan att se er, men det enda rådet jag kan ge är att skaffa en duktig person som kan hjälpa dig från marken så ska du se att den funkar på tränsbett också. (Förutsatt att den inte har ont någonstans).

Håller med om ovanstående. Det är svårt att säga. men det kanske är bra att byta ett tag?

Kan du inte rida med dubbla tyglar (om du inte redan gör det) Så kan du ju ta i den "snälla" tygeln, men om hästen får för sig någonting så har man ju ändå en "nödbroms"

Hoppas du förstår vad jag menar :angel:

Förutom vad andra skrivit så undrar jag om du provat olika typer av tränsbett? Det finns ju allt från raka till tredelade i olika varianter.

Har du provat att börja från början när du rider på tränsbett, dvs träna in att hästen lyssnar genom att i först skritt (och sen trav) göra övergångar halt-skritt halt, för säte och tygel och få hästen uppmärksam.

Prata med tränare, som ser er också.

Alltså min häst skenar inte eller får för sig summa grejer. Och ja, hon kan stanna med sätet, bra tempo o takt i alla gångarter osv. Jag rider alltså henne på tränsbett ungefär varannan dag, testat ALLA typer. Det jag menar är bara att hon inte går på tygeln, hon börjar inte jobba... det är som att hon stänger av. och jag rider verkligen med ben o allt.

Alltså min häst skenar inte eller får för sig summa grejer. Och ja, hon kan stanna med sätet, bra tempo o takt i alla gångarter osv. Jag rider alltså henne på tränsbett ungefär varannan dag, testat ALLA typer. Det jag menar är bara att hon inte går på tygeln, hon börjar inte jobba... det är som att hon stänger av. och jag rider verkligen med ben o allt.
För mig så låter det som att hon nog inte jobbbar "på riktigt" med pelhamstången heller. Tycker absolut inte man ska ta till ett starkare bett bara för att få hästen att gå på tygeln eller i form, bara om hästen typ skenar. Jag tycker du ska ta hjälp av en tränare, det är nog det enda som hjälper. Och ta bort pelhamstången helt, använd bara tränsbettet.

Sedan KAN det ju vara så att just det vanliga tränsbettet inte passar henne. Hon kanske inte trivs med det. MEN då finns det massa andra snälla bett (är inte så kunnig just i vilka sorter som är bra så det överlåter jag åt någon annan), du behöver inte ha ett skarpare för det.

du har fått ganska bra svar, tillägger om att du kanske ska rida oftare för en tränare.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 130
Senast: dukie
·
Hundträning Är det någon som har förslag på övningar eller tricks att träna på inomhus? Jag är nyligen ryggopererad och ska ta det lugnt nu några...
Svar
15
· Visningar
1 133
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 212
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 534
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• FÅRtråden
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025