Hur gammal är hästen nu? Tyvärr är det så som du skriver att det nog till 99% är hästar som har hästägarproblem och inte tvärtom
. En häst som av någon anledning satt sig i huvudet på kan behöva massor, massor med tid. Antar att han blivit pressad för mycket som unghäst, dessutom med en testikel i kläm, och kommer ihåg smärtan och pressen från banan att måsta springa.
Samtidigt vill jag varna för en dålig löpskalle?! En riktig klasshäst brukar faktiskt glömma tokigheter och älska att löpa oavsett hur skrämd, pressad eller ont den har haft. Visst, lägg gärna ner tid om ni känner att det är en bra häst men ibland får man faktiskt inse att hästen helt enkelt inte har lust att bli någon travstjärna och får lägga de planerna på hyllan.
Kompisar till mig köpte en 3-årig valack från en proffstränare och provkörde honom då han var i ett försäljningstall. Det var en bana som hästen aldrig varit på och de såg verkligen lysande ut då det körde några bakvarv, hade jättefin trav och verkade positiv osv.
Tyvärr visade det sig att den hästen hade varit med om en olycka som unghäst och blivit lite skrämd och vägrade volta. Ibland hände de att de fick honom att volta i jobb men då de skulle ut i lopp vägrade han och blev som följd av det struken. De skryter ofta över hur bra hästen var men då jag tänker efter såg jag aldrig den trava fortare än 25 och det säger alltså inte särskilt mycket. Hur fort kunde den egentligen gå?? Är det värt att lägga ner all tid och energi i flera år på en häst som kanske ändå bara kan en 18-tid??? Det är väl skillnad ifall man vet att hästen är bra, har gått 13-tider, vunnit flertal lopp osv men utan det kvittot skulle jag bli lite osäker på att lägga ner tid. Nu kom jag med lite negativa rader men ibland måste man ta sig en funderare ifall det verkligen är värt allt jobb?! Hästar finns det ju gott om annars..
Och så lite positivt..Det är ju det här med respekt. Jag anser inte att det handlar om respekt, i så fall är hästen kuvad. Jag anser att det handlar mer om ett förtroende man får av hästen, att den accepterar sin lägre position och att den visar sin tillgivenhet och förståelse.
Vad jag skulle göra är att hemma träna voltning och följsamhet åt alla de håll och kanter som bara finns. Gärna också vid hand till att börja med. Så småning om skulle jag volta hästen i vagn men fortfarande med dig för hand dvs vid hans huvud. Efter det ligga bakom häst och volta, lagomt dövad för att utestänga vissa störelsemoment men fortfarande så han kan höra dina lugna kommandon. Du kan fortfarande leda honom och ha någon annan som kör. Han måste få förtroende för människan och det måste ni få hans godkännande för. Till slut skulle jag prova volta, fast med din ledhjälp, i ett provlopp där du önskat ett snällt spår osv.
Till sist: En häst med "dåligt huvud" måste vara oerhört bra förberedd. Det kan räcka med att han får ordentligt med mjölksyra, vilket gör väldigt ont och hela kroppen värker, och han kan tappa lusten igen och minnas det dåliga. Så ordentligt tränad är viktigt också. Han måste få ett bra självförtroende och verkligen tro att han är bra. Han får gärna tro att han är bäst..Lycka till!
mvh jesse