Vill inte vara ensam!

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare knyttet
  • Startdatum Startdatum
K

knyttet

Mitt sto beräknas föla om knappt 3 veckor. Än så länge går hon ihop med min andra häst, men den andra hästen är en riktig odåga som far runt och lever om. Hon är dessutom "boss" i hagen och inte alltid snäll. När det närmar sig fölning vill jag INTE ha henne i samma hage som det dräktiga stoet, vet inte vad hon skulle kunna ställa till med... :crazy:

Problemet är att det dräktiga stoet inte vill vara ensam, hon blir alldeles hysterisk så fort jag tar ur den andra hästen ur hagen. Jag har löst det med att hon alltid har sällskap av min shettis, det fungerar skapligt, annars kan jag ju inte rida det andra stoet alls.
I stallet kan jag inte lämna henne ens i sällskap med shettisen, för hon blir heltokig och håller på att riva stället. Man är ju rädd om "magen", det kan ju inte vara bra att bli så upprörd...

Ni som har erfarenhet, brukar det ändra sig när fölet är fött? Jag hoppas ju att hon kan lugna sig, om hon ska gå ensam med fölet i början (så är det tänkt). Just nu är hon omöjlig och eftersom hon är stor som en val, så vågar jag inte låta henne störta runt i hagen som en tokig, utan hon får gå med de andra så länge som möjligt.

Har era ston ändrat sig efter fölningen? Tips!
Jag blir snart tokig på den hysteriska blivande mamman... :p

Ingen???

Går era dräktiga ston/ston med föl alltid med sällskap?

Jag brukar ha mina ston i den vanliga flocken under hela dräktigheten, men när/om det verkar bli dax (vaxproppar tex) så har jag stoet ensam i en hage bredvid de andra om jag har alla hemma. När de väl har fölat och behöver stå inne av någon anledning så brukar även det "hispigaste" stoet nöja sig med sitt föl som sällskap, tror inte du behöver oroa dig. :) De är oftast rätt mammiga i början och trivs med lugn och ro.
Brukar ha sto +föl ensamma i en hage den första dagen/första dagarna sedan går de med mitt andra sto(+föl). Unghästarna är på bete så de träffar inte den nye flockmedlemmen förrän till hösten när de stallas in.

Lycka till! :)

Jag har oxå ett sto som inte vill gå i från flocken när hon är högdräktig. Hon hoppade över 2 st 1,20 staket för att ta sig in i rätt hage igen (två veckor kvar) :o

Nu har jag löst det genom att hon en längre tid har fått vistas på ett annat ställe med nya hästar och nu går hon med min gamla ponny som sällskap, tills hon fölat.

Däremot är det inga problem när fölis väl är född för då hinner hon inte tänka på något annat än den :)

Lill / Stall Nöbbeled

Tack både Pooh och Nobbeled! :)
Det låter som att det kan bli ordning på torpet då! ;)
Jag vill ju också gärna tror att stoet lugnar sig när fölet är fött och nöjer sig med fölet som sällskap. Jag vill inte släppa dem med de andra hästarna första veckan iallafall, så det är ju tvunget att stoet tar det lugnt. Just nu är det lite jobbigt, jag vill inte se ett kallblodstravarsto i valstorlek dundra igenom staket och allt (hon hoppar inte... :smirk:).
Väntar otåligt på bebisen...

Mitt sto var likadant. Sen när hon fick sitt föl så får andra hästar inte vara i samma hage som hon...Jag blev förvånad över att hon nöjde sig med fölets sällskap i början. Nu får dock de andra hästarna inte vara ute eller inne om hon inte själv är på samma ställe...
Suck :confused:
Eva

Liknande trådar

Avel Håller på och avvänjer mitt föl och funderar på hur länge vi ska "hålla på". Fölet är 11 månader och går i flock med fyra andra...
Svar
5
· Visningar
1 031
Senast: Ketrawzc
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 146
Senast: Juli0a
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 959
Senast: Mia_R
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 471
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka