Vill inte var a själv i hagen

C

chira

Jag har ett femåring fullblodssto som lbir tokig när hon lämnas ensam i hagen. Hon springer och skriker. Efter ett tag brukar hon lugna sig men så fort hon hör de andra hästarna börjas det igen. Då vi har stallet och hagarna mitt i en by skulle det vara väldigt bra om hon i alla fall kunde sluta skrika.
Och eftersom vi bara har två hästar här kan hon tyvärr inte gå med sällkap precis hela tiden.
Att t a upp henne själv i stallet eller rida ut själv är inga problem alls utan det verkar hon nästan trivas bättre med jämfört med om man rider ut med sällskap.
För ca 1,5 år sedan stod hon på Täby och där stod hon alltid ensam i en liten jordhage. Sen fick och sällskap hos den förra ägaren och då tror jag att hon aldrig har stått ensam istället så det är väl det det kommer ifrån antar jag.

Det vi har gjort är att ta ut den andra hästen korta stunder och sedan kommit tillbaka för att hon ska förstå att han kommer att komma tillbaka. Ibland får hon stå själv längre stunder om den andra hästen ska ridas eller liknande.

Någon som har nått mer tips på vad man skulle kunna göra? Tacksam för svar!

Sv: Vill inte var a själv i hagen

Det är bara att köra på och fortsätta att träna henne.

Kan ni inte ha henne själv inne medans ni rider den andra hästen? Är hon lugnare om hon är själv inne eller är hon väldigt orolig då också?

Jag tar alltid in båda hästarna när jag ska rida eftersom jag inte vill lämna en häst själv i hagen.

Kan ni inte ha henne själv inne medans ni rider den andra hästen? Är hon lugnare om hon är själv inne eller är hon väldigt orolig då också?

Jag tar alltid in båda hästarna när jag ska rida eftersom jag inte vill lämna en häst själv i hagen.

då springer hon runt och skriker i boxen i stället. Så det är samma sak där.

en del går att träna, andra går det helt enkelt inte att få bort.

ett tips är att prova att släppa ut henne själv, dvs ta in när ni tar in den andra hästen, och släpp sen ut henne själv. ibland är det just att hästen blir LÄMNAD som gör att den blir upprörd, och då kan det bli skillnad om den släpps UT själv snarare än blir lämnad.

om det inte hjälper skulle jag ha henne där skaderisken är minst. låter som i boxen.

ett tips är att prova att släppa ut henne själv, dvs ta in när ni tar in den andra hästen, och släpp sen ut henne själv. ibland är det just att hästen blir LÄMNAD som gör att den blir upprörd, och då kan det bli skillnad om den släpps UT själv snarare än blir lämnad.

om det inte hjälper skulle jag ha henne där skaderisken är minst. låter som i boxen.

Och kanske senare göra en mindre hage i hagen. så den inte kan rejsa runt så mkt.

Om man gör rutin av det- många dar i sträck- lär de sig fortare- att den andrá kommer tillbaka.

Du tog orden ur mun på mig :)

/M

Låt henne stå inne när du rider den andra?

Vi hade en ponny för länge sen som en period varit ensam häst hos förra ägaren. Det gjorde henne hysteriskt rädd att bli lämnad igen.

När vi hade med henne och halvblodet till sommarhuset i Småland som vi hade på den tiden, så väckte hon upp hela byn när jag red halvblodet:rofl: Hon sprang och skrek hysteriskt så varenda kossa, varenda höna och varenda hund i byn väsnades i kapp med henne när jag kom hem:eek::eek::o

Så hon fick stå inne i det lilla stallet vi hade där, när jag red ut:o

Att låta henne stå inne behöver inte vara rätta lösningen.
Mitt sto går bra att lämna i hagen, då har hon bara rädslan att vara själv att brottas med och det grejar hon numera.
Skulle jag lämna henne inne då hon både är instängd och ensam så sparkar hon sönder både boxen och sig själv.
Men alla är ju olika.

/M

Problemet är inte att hon springer utan att hon skriker. hon tar några galoppvändor sen travar hon lugnt när hon vill kolla om han kommer tillbaka.

om den bara skriker och inte far runt, så är det väl kanske inte det största problemet? vaddå är det folk som stör sig på att den gapar eller?

Finns ungefär fem hus runt om hagen och förstår grannarna att det inte är kul att har en häst som skriker några timmar om dagen

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 354
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 611
Senast: Stereo
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 313
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka