Vill inte ta apportbocken

T

tappad_knasboll

Har en Cocker som jag tränat och även tävlat en del lydnad med men jag har ett stort problem, hon vill absolut inte ta apportbocken :smirk: Det är ju ändå en Cocker och borde ju egentligen vare villig att apportera men icke :crazy: Hur ska jag göra? Har ni några tips å råd hur jag ska få henne att ta apportbocken?

Sv: Vill inte ta apportbocken

Hej
min rottis tik ville inte ta aportbocken. . Hon la sig ner när hon fick den i munnen.
Jag klenade in den i leverpastej. Så lekte vi med den ute. Jag höll den och sprng om kring. Hon blev intresserad.
Så kastade jag den. De första gångerna brydde hon sig inte.
Men nu hämtar hon den och kommer med den. Men hon fattar inte riktigt att hon skall gå runt och sitta. Men nu tar hon den och hämtar den. Så lek med den

Min hund tar inte heller apporten...
Har klickat med henne några veckor och nu har vi kommit så långt att hon greppar den och lyfter upp den en bit över backen innan hon får klicket.
Senaste tipset jag fick var att kampa om den. Så fort hon greppar byter jag ut den mot en kampleksak. Det har fungerat jättebra! Hon börjar få ett fastare grepp nu. Så i slutet av sommaren kanske vi har 1:ans apportering :D

Har testat att "leka igång" henne och vissa gånger funkar det å hon blir lite intresserad. Har tidigare också fått tipset att kleta in apporten i något smaskigt men pga allergi så får hon ej äta något annat än dietfoder så det tipset är uteslutet :smirk:

Om hunden har mycket jakt i sej så kan man försöka med att sätta bocken i ett snöre, när hunden kommer fram till bocken så drar man undan den, så det blir en "utmaning" att ta den ;)
Men det är ju förutsatt att hunden åtminstone springer fram till bocken och är intresserad.
Annars fungerar det ju att klicka in som någon annan skrev!

Jag har börjat med lydnadsapportering med min hund. Hon ville inte heller ta apportbocken i munnen men nu redan efter några dagars träning så griper hon den och kan hålla den någon sekund själv. Använd sökfunktionen så får du många tips!

Mitt ips är att leka med appprtbocken själv några veckor. Ha hunden lös ute och kasta apportbocken upp i luften och fånga den igen. Om ni är två kan ni ha den turvis och kasta den mellan er. Tappa den på marken, men ta snabbt upp den före hunden hinner fram. När hunden blir intresseread, lägg bort apportbocken. Fortsätter man så varannan dag under ett par veckor borde det få igång intresset rejält.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
937
Senast: inverterad
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 617
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Hej. Jag funderar på vad ni har för passitivitetstips? Min hund går upp i varv och tar extremt lång tid på sig att varva ner på nya...
Svar
12
· Visningar
634
Senast: Grazing
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har börjat fundera på en border collie som nästa hund. Men skulle väldigt gärna få lite input av er som har/kan rasen! :) Kan...
2
Svar
31
· Visningar
2 883
Senast: ildiko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar