vill inte stå still vid uppsittning

Lilla_Gubben

Trådstartare
Tänkte bara kolla om någon har bra tips på att lära hästen att stå still vid uppsittning...
Några år sedan jag hade unghäst sist, och min gamla stod still, så nu har jag ett litet problem, han vägrar att stå still och stel som man är så vill jag sitta upp från pall, men den springer han runt runt. Han liksom väldigt ivrig att komma iväg. Det går något lättare inne på ridbanan, men när han vet att det vankas uteritt då är han helt hopplös:grin:

Så tips någon...

Sv: vill inte stå still vid uppsittning

hade PRECIS detta problem med min sommarhäst..
Vägrade stå still, gick nästan över den som höll i honom för han ville nt stå still..

men jag gjorde så att jag gick till andra sidan av stallet och bara stannade vid en hög stengolv lr liknande. låtsades som ingenting, och hoppade upp från fel sida dock.. han stog snälla still utan att krångla.

Ha annars en längre avsats. Att du försöker få honom att gå nära den så kanske han stannar upp i någon millesekund och då hoppar du på.. brukar dock ej vara så lyckat x)

sen utan pall kan du ju sätta foten i stigbygeln, och går hon iväg tar du i vänstertygeln så hon går runt tills han tröttnar, då ger du efter och börjar han gå igen gör du samma sak. Och varje gång han stannar ger du efter osv.. :)

Brukade dock sluta med att jag hängde över honom i hopp om att hitta balansen att swinga över benet när vi var i padocken ;)

Antar att du är helt säker på att hästen inte har ont någonstanns, i kroppen eller av utrustningen. Bäst att skriva det iaf :P

Men iaf, om jag vore som du så skulle jag sadla hästen bara sådär ( när du inte alls tänkt rida). Sedan ta ut den och gå till ditt vanliga "sitt-upp" ställe. Gör som om du skulle sitta upp, ta fram pallen osv. Hästen börjar troligvis röra sig och så. När den gör det stå bara kvar håll kvar, osv. Direkt när den står stilla ge den godis och klappa. Sedan är det bra för den gången. Om du gör detta x antal gånger helt oväntat utan att rida så lär du in ett beteende på hästen att " aha jag ska stå stilla. " eftersom den får godis fattar den att det är rätt beteende.

Även fast det här problemet försvinner efter ett tag så kan det ändå vara bra bara spontant sadla ta ut hästen och ställa dig på pallen. Samma sak man spontan tränar hästar att gå in i transporten även fast man inte ska åka någonstanns :P

Jag fick ta och bara träna på att stå still. Tog ett "pass" där jag borstade sadlade och allt som om jag skulle rida ut. Men sen tog jag mig bara tid att se till att hästen var lugn stilla och till slut kunde jag hoppa upp sitta av hoppa upp fixa lite med sadeln, hoppa av och upp igen osv.

Sen har jag alltid varit nogrann med att hemma står vi still tills jag säger till att vi går. Men det är tröttsamt ibland. (På träningarna kräver jag nog lite mindre, men hon måste ändå stå still så jag lite snabbt kommer upp och sen still någon sekund tills jag säger gå i alla fall.)

Men hemma så ställer jag henne rätt, sätter foten i stigbygeln, korrigerar eller börjar om, när hon står still sätter jag mig i sadeln, ser till att hon står still, kollar sadelgjord, står still tills hon verkligen väntar på min skänkel och får gå frammåt.

För oss är godis svaret!! Jag rider flera hästar som vill stressa iväg innan man kommit upp men jag tränar dem med godis, när jag är uppe å klar. Nu har de hästar jag rider oftast vant sig så de står stilla å de väntar på godis innan de vill gå iväg. Uppsittningen går lättare oxå när de lärt sig att det blir godis.
Hästar älskar fasta rutiner!

Jag har också provat det, fungerade bra så till vida att hon stod still tills jag kommit upp sen böjde hon sig efter godiset.
Men sen började hon med att så fort jag kom upp slängde hon bak huvudet och nästan högg efter godiset :grin: Då slutade jag med godis... Hon är dessutom väldigt vig så hon slår ju knut på sig för att komma åt och se om jag inte hade någonting, vart väldigt jobbigt att tex böja sig ner och dra gjorden mm då.
Så jag valde att göra som jag gör nu istället.

Men på förra hästen fungerade det bra, han fick en godis som startpolett under hela hans liv och han stod som ett ljus tills man var klar och sa var så god, då böjde han sig bakåt och tog försiktigt godisen ur handen. Men det var en gentleman inte ett envist tonårs sto ;)

Är det pallen som är ett problem? ta då hästen i grimma och grimskaft, pallen i andra, när han börjar springa runt så fortsätt bara hålla dig med pallen precis bakom bogen i "sitt upp" läge, lugnt och bestämt. När han ledsnat och stannar, ställ pallen på plats och klappa, börjar han snurra igen så är det bara att börja om.

Efter åratal av halvrusiga slarvuppsittningar fick jag bita i det sura äpplet den dagen jag skaffade bomlös sadel, men denna metod funkade, snabbt, effektivt och pedagogiskt! Pall=stå still.

Det ska inte behöva förhandlas när det kommer till säkerhet, godis använder man till nöje och lek, inte till sådana situationer. Hästen får helt enkelt lära sig att gilla läget.

Brukar välja mellan 2 sätt i såna här situationer.;)

1;Ta på hästen ett träns eller liknande som du kan knyta upp tyglarna på, så hästen inte trasslar in sig om den springer iväg. Låt hästen stå lös och gå fram och böra sitta upp. Om hästen springer iväg, skratta lite gran (;)) och gå efter och försök sitta upp igen. Sluta inte förens du lyckas när hästen stor helt stilla. Du kan till och med behöva hålla på flera gånger.:)

2; Om hästen snurrar när du ska sitta upp kan du egentligen bara gå efter, gå och gå och gå tills hästen stannar. Och beröm. Sätt handen på manken som att du ska sitta upp, om hästen börjar gå, gå efter. Ta sedan hela uppsittningen steg vis och var envis utan att bli irriterad. ;) Om hästen börjar gå när du är nästan uppe hoppa av direkt och börja om.;)

Lycka till!

Jag tränar stå still under hela tiden jag är med hästen, den ska stå still vid gången, -helst med både 'linor' på sidorna och med bara grimskaft hängande, inte gå ut ur boxen för att dörren är öppen (den får såklart röra sig i boxen), när jag tar in och ut hästen till hagen ska den stanna när jag stannar, när jag rider tränar jag på att stå still (gör den det är det klapp och beröm). Så småningom så fattar den att stå still är inte så dumt för oftast så är matte trevligare då och ibland får jag beröm.

Tills den lärt sig detta så har jag någon som hjälper mig att sitta upp, som kan hålla i yttertygeln. Efter några dagar från träningens start så kan jag komma upp själv (även om den ännu inte står helt stilla, så kommer jag upp innan). Målet är att jag kan ställa hästen, hämta pallen, kliva upp, ta tygeln och sitta upp. Lite westernhäst sådär. Mission succeeded. = )

KL och lite svar till alla...

Tack för alla råd. Har gått tillbaka ett steg och börjat longera innan uppsittning igen, ffa när vi ska rida ut, då det är då han är mest 'på gång' och det har löst problemet lite grann.

På ridbanan har han blivit mycket bättre, även om vi fortfarande tar något varv runt pallen ibland.

Det är lite svårt, vill inte longera för mycket innan, då 'polletten' tar slut rätt fort... Har insett att varannan dags-ridning är hans grej, dag 2 är han annars lite trött.

Ja alltså jag löste det så här, min man höll i medan jag satt upp och när jag väl kommit till rätta i sadeln så fick han en godis av mig. 2 ggr tog det, sedan dess har han stått som ett tänt ljus medan jag både kravlat upp och ner.
Jag är lite beroende av att hästen verkligen står still vid uppsittning, med gamla skador så har ju en viss orörlighet smugit sig på och det tar lite längre tid idag än vad det gjorde för 10 år sedan.:D

Så vad man kan säga om den pållen är att han är säker som ett kassaskåp vid uppsittning.:laugh:

Liknande trådar

Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 029
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 629
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 729
Senast: Enya
·
Hästhantering Hej! Jag behöver nu tips och råd från er som är mer erfarna med bråkiga unghästar. Jag har en valack född juni 21. Han va som föl...
2
Svar
25
· Visningar
4 282
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar